Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
daavviid

Snabbfäste tikka t3

Recommended Posts

daavviid

Tänkte köpa snabbfäste till tikka t3. Vad använder ni för ringar? Skulle vilja ha bara ringar som passar i tikkans skena direkt. Har en meopta R2 1.7-10x42 går det men låga ringar till den? 

marcus.söderlund

Warne qd ringar har jag monterat ett par av och sälllan/aldrig de krånglar 👍

Namibia

Dessa använder eller har jag använt:

1. Rusan. Enkelt, skottfast, ingen träfflägesförändring vid av och på. Hög finish, stabilt, bra skruvar. Lägsta nypris. Stål. Enkel montering. Min favorit. Passar i 12 mm höjd garanterat till din Meopta. Finns i lägsta tillgängliga höjd bland de snabbfästen jag sett tillsammans med Warne. 

2. Warne. Skottfast, ingen träfflägesförändring vid av och på. Bra finish med viss variation i produktionen, stabilt, tungt. Skruvar ok. Stål. Montering enkel om man följer bruksanvisningen. Viktigt att vända rekylstoppet rätt, har sett problem uppstå för dem som inte gjort det (i två fall). Passar i medium säkert till din Meopta med reservation att ringarna är breda vilket kan ge mindre flexibilitet  om man har kort mellantub. Säkert kort!

3. Innomount. Elegantaste lösningen. Mycket eleganta integrerade lösningar på ringar om man vill montera tillhör såsom lampa eller sekundärsikte på fästet. Mycket enkelt att ta av och på, dock med viss träfflägesförändring( 2-3 cm). Krånglig injustering. Många delar och skruvar. Vissa skruvar gängar upp sig vid mer intensivt skytte, måste locktightas. Skruvar i optilockkvalitet, inte helt bra. 2/3-delsringar vilket innebär stor försiktighet vid montering för att undvika repor på tuben. Aluminium. Ger högt montage, lägsta höjd 16 mm. Dyrt. Fästet för den elegante esteten som älskar tyska ingenjörslösningar på icke-existerande problem eller Tikkafästenas Citroen om man så vill. Med Meoptan får du rejält med luft mellan pipa och fäste, kolvförhöjning lär behövas om du inte har justerbar kolv.

• Like 1

Laban

Jag har använt Leupold QR för att växla mellan aimpoint och vaksikte på min T3. Kompakt, prisvärt och håller träffläget.

Joacim
4 hours ago Namibia sa:

Dessa använder eller har jag använt:

1. Rusan. Enkelt, skottfast, ingen träfflägesförändring vid av och på. Hög finish, stabilt, bra skruvar. Lägsta nypris. Stål. Enkel montering. Min favorit. Passar i 12 mm höjd garanterat till din Meopta. Finns i lägsta tillgängliga höjd bland de snabbfästen jag sett tillsammans med Warne. 

Instämmer - Rusan är det klart vettigaste alternativ för Tikka i dagsläget, tar man dessutom med prisaspekten så finns det inget annat som kommer i närheten! 

Putte74
På 2019-08-21 at 22:43 daavviid sa:

Tänkte köpa snabbfäste till tikka t3. Vad använder ni för ringar? Skulle vilja ha bara ringar som passar i tikkans skena direkt. Har en meopta R2 1.7-10x42 går det men låga ringar till den? 

Hej daavviid! Nyfiken vilka ringar det blev då jag har samma kombo som dej och är ute efter QR ringar.

daavviid
13 hours ago Putte74 sa:

Hej daavviid! Nyfiken vilka ringar det blev då jag har samma kombo som dej och är ute efter QR ringar.

Hej. Jag köpte innomount sadelmontage till tikka t3. Kommer inte ihåg hur höga i mm, men det var dom lägsta och det blev riktigt bra

• Thanks 1