Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Gearhead

Organisationer

Recommended Posts

Gearhead

Hej!

Jag tänkte kolla lite vilka intresseorganisationer finns det för jägare? SJF känner de flesta till. Men finns det fler?

• Thanks 1

MarkusR

De två stora är ju svenska jägareförbundet och jägarnas riksförbund. De har lite olika profil det är upp till var och en att ta ställning till vilket förbund man tyr sig till. Härikring är många medlem i båda. 

Gå in på respektive hemsida och läs på. Och SNÄLLA, se på mer än hållningen i vargfrågan. 

• Thanks 1

Edsvalla
32 minutes ago MarkusR sa:

De två stora är ju svenska jägareförbundet och jägarnas riksförbund. De har lite olika profil det är upp till var och en att ta ställning till vilket förbund man tyr sig till. Härikring är många medlem i båda. 

Gå in på respektive hemsida och läs på. Och SNÄLLA, se på mer än hållningen i vargfrågan. 

Vargfrågan är det enligt mig det största problemet i dagens jakt.

Gearhead

Det är mest för att jag är nyfiken på om de har även lite olika fokusområden. Som SBF har främst hand om folkrace, ralltyoch den typen av sport medan Svemo har hand om motorcykel och skotersporter. Och då sevilley alternativ som Passar ens eget intresse bäst. Och jag låser mig inte vid vargfrågan eftersom jag är i mitten av de två lägren.

Hobelius

JR är det som gäller på här på landet.

Svenska Jägareförbundet är nog mer ett storstadsförbund och har en tråkig inställning till vapendirektiv, vapenutseende och vapenägande i största allmänhet. Det finns mailkonversation mellan förbundsjuristen Ola Wälimaa och Peter Thorsell, där OW tipsar och föreslår olika åtgärder för att avslå licensansökningar.

Sånt får aldrig glömmas!

Carburator

Vad finns det för nackdelar om man skulle jaga oansluten till något förbund? För efter att jag gjorde snabb googling på dem så verkar det vara en väldig pajkastning mellan de två förbunden istället för att samarbeta för att få igenom jaktfrågor.

killer_mouse

Egentligen Inga förutom att du får ha egen ansvarsförsäkring som annars ingår i medlemskapet sen skulle nån kläcka ur sej att du åker snålskjuts på medlemmarnas bekostnad så be dom fara å flyga 

Carburator

Efter att ha läst bådas tidningar (JRF påstår de har landets bästa jakttidning vilket jag inte håller med om) och kollat lite på deras sidor så utöver att SJF är större, vad skiljer dem egentligen åt?  Sen på mitt jägarkort som jag fick efter klarad teori står det även Landsbygdens Jägare men hittar inte dem någonstans. Sen som lite humor så tror jag att mitt blod har lite fel färg för Konungens Jaktklubb. 😁

Dansken

Svenska Jägareförbundet verkar ha ändrat attityden i rätt riktning.

M-98
57 minutes ago Dansken sa:

Eftersom du insisterar på att ha danskt körkort så tog jag för givet att du körde med medlemskap i dansk jägarorganisation:D Bornholmare är knepiga typer :whistling: Har det gett resultat eller är det bara snack för att stilla allmogen? Jag tycker det är mycket snack och lite faktiska resultat som redovisas till medlemmarna. Information kommer ut förr eller senare.

Att prassla under täcket med PM är inte ett plus utan urkorkat...:blink:

Carburator
1 hour ago Dansken sa:

Låter intressant. :) Jag och en kompis kan väl inte helt hålla med om det då vi mer eller mindre först blev värvade men sen när vi tänkte åka på träningsskytte och frågade vad det kostade med vapenhyra och så blev vi rådda att hålla oss hemma för vi skulle mest bli ivägen. Och då hade min kompis kvällen före kollat om det fanns möjlighet till skjutträning och fick ja.

josc72

Snälla, kan inte någon förklara lite kort om hållningen i vagfrågan?!

Carburator
7 minutes ago josc72 sa:

Snälla, kan inte någon förklara lite kort om hållningen i vagfrågan?!

Enligt deras hemsidor vill SJF ha max 150 vargar medan JRF säger nej till frilevande varg vilket jag antar betyder utrotning av den i vilt tillstånd och att vargen enbart ska få finnas på djurparker i vårt land.

josc72

Sorry, men jag menade faktiskt inte allvar. Det var med så otroligt mycket irroni jag slant på tangentbordet 😂

• Haha 1