Jump to content

Ras till ny jägare

Recommended Posts

Lentilsoup

Hej!

Jag är på jakt efter en lämplig stående fågelhund då jag nyligen börjat jaga och alltid varit intresserad av just jakt med hund. Däremot är det enbart stövarjakten jag egentligen har koll på, och nu känner jag mig som en total nybörjare igen när jag kollar på just fågelhundarna.
Den ras jag kikat framförallt på är just kh Vizsla, men blir tveksam då den verkar relativt ovanlig. Är det av någon speciell anledning eller är det "slumpen" som gjort exempelvis Vorstehnmer poppis?
Nåja. Det jag söker är iallafall en lämplig hund för just skogsfågeljakten, ev även fjäll.
Så förutom Vizslan har jag också kikat lite på settrarna, men inte satt mig in i raserna direkt.
Skulle uppskatta era insights och vad ni har för erfarenheter av dem, både i jakt och i vardagen. För och nackdelar med dem, och kanske även någon annan ras man borde kika extra på?

Viszla kan jag inte säga så mycket om. Den enda jag träffat var sällskapshund och den var rätt nervig.

De är väl rätt lika Weimaraner? Då kan man få två hundar till priset av en 😉 

Utan att ha någon vidare koll på så verkar Gammel dansk hönsehund trevlig. Som en Pointer men lite behändigare och inte lika fläng.

strävhår

Vizla, då får du leta efter rätt linjer. Mycket rappel med utställningar och folk som har dom för att dom är vackra, precis som för weimaranern. 

Lentilsoup
12 hours ago Eamonn sa:

Viszla kan jag inte säga så mycket om. Den enda jag träffat var sällskapshund och den var rätt nervig.

De är väl rätt lika Weimaraner? Då kan man få två hundar till priset av en 😉 

Utan att ha någon vidare koll på så verkar Gammel dansk hönsehund trevlig. Som en Pointer men lite behändigare och inte lika fläng.

Weimaranern har jag inte så mycket koll alls på faktiskt, så om de är lika eller inte vet jag inte alls 😅

Ska kika lite på den, aldrig hört talas om den faktiskt!

Lentilsoup
10 hours ago strävhår sa:

Vizla, då får du leta efter rätt linjer. Mycket rappel med utställningar och folk som har dom för att dom är vackra, precis som för weimaranern. 

Ah, det är såpass? Vet ju att några har det, men var ändå under uppfattningen att majoriteten som har dem fortfarande har det för jakt nuförtiden. 

Vilken ras skulle ni rekommendera? 

Hipshot

Haft kontakt med några slika.. Har för mej att ena tiken gick bra på spår men vägrade i princip apportera och ståndarbetet.. nope.

Lentilsoup
1 minute ago Hipshot sa:

Haft kontakt med några slika.. Har för mej att ena tiken gick bra på spår men vägrade i princip apportera och ståndarbetet.. nope.

Ja jäklar, det låter ju inge vidare inte.. Blir nog att leta vidare isåfall.. 

Settern, kan det vara nåt? 

Sun Flower

Är ingen expert men min känsla är att av settrarna är den engelska det säkraste kortet. (Tillsammans med pointern som ju inte är nån setter men väl en brittisk stående). Irländsk och Gordon måste man vara väldigt noga med linjerna då det finns mycket utställningsbös där. I övrigt brukar man få höra att Gordon inte går lika stort som de övriga vilket skulle göra den mer passande för skog. Ingen aning om det stämmer. 

Jag har själv en irländare som jag jagar både i skog och på fjället med, med skapligt resultat. 👍

• Like 1
detstorabla

Finns ju även Breton om man vill ha en lite mindre jycke.  KLM förstås och Vorsteh. 

• Like 1