Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det var nog för kallt..

Featured Replies

Publicerat

Jag köpte för snart en månad sen en Burris Landmark 8x32 för 800:-(ord.pris ca 1800-2000 kr). Har haft ut den ett par gånger på toppjakt. Och är väldigt nöjd med optiken för det priset.

Men ett problem jag kände av lite när det var ganska milt -5 var att skärpe-ratten blev lite seg. Och nu i helg så var det ju lite kallar, en sådär 25-40 minus och då hann man bara använda kikaren i ca 30 min efter att man kom ut i kylan så gick ratten inte att rubba.

Är det här nått som brukar hända med kikare eller är den här inte gjord för arktiskt bruk helt enkelt? Kan man åtgärda?

Publicerat

Det är nog tyvärr så att det bara är att acceptera, det är klena mekanismer, fett, o-ringar mm som gör att vred och liknande kärvar fast i kylan.

Mitt råd är sätt Ao:n på ditt max avstånd för dagen beroede på vind och andra omständigheter och låt den frysa fast, att åtgärda "felet" kan vara så enkelt som en lättare rengörning med lite sprit på vredet men även dyrt som fn då det kan innebära en fullservice av siktet och det utan garanterat resultat.

Hälsningar C

Publicerat

Tack för svar.

Ja, men iofs sig så ska den för det mesta användas vid jakt efter fjällripa och då är ju dagarna rätt ofta under -10 oich då går den ju att använda.  :)

/T.S