Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

daavviid

Hornady sst

Recommended Posts

daavviid

Någon som har erfarenheter av den här kulan? Sugen på att testa den i 3006, fabriksladdad. Tänkte ha den till vildsvin vid åteln 

Ken1

Lämnar inget övrigt att önska 👍👍

lindgren

Kulan funkar!

daavviid

Upplever ni att flyktsträckorna blir kortare? Skär hellre bort lite kött och får dom på plats

HuggyBear

Nu ha jag kofs bara skjutit 2 grisar med kulan å i 6,5. Den första blev på plats utan att röra en nerv efter bogträff som strök under ryggraden. Den andra sprang ca 50m med rejäl blodsprut från skottplats tills den låg. Bogträff men lite lägre på den. Minimalt med kött att skära bort tycker jag... 🙂

Bilden på grisen är den som slog ihop på plats å andra bilden är från skottplatsen från grisen som sprang en liten bit å från stora tallen bara några meter bredvid å till den låg såg de ut som man kastat ut blodet med skopa så man kunde agera stolt å duktig eftersökshund på egen hand... 😅 

20190511_231136.jpg

20190510_224735.jpg

• Like 1

Ijahman

Har skjutit flera rådjur, rävar, grävlingar och vildsvin med SST Superformance. Även 2 kronhjortar i Skottland.
Inga flyktsträckor alls.
Två större grisar sköt jag dock i halsen.

/John

alle

Kör med 150gr sst i 308, funkar bra bara man är medveten om att den är riktigt stygg, hade nog valt tyngre kula i 30-06.

Carl A

kör med 150 gr sst Superformance i min .308. - Lite av en splitterbomb, riktigt effektiv, grävlingskulting, räv, rå, gris; allt har blivit på plats. Skjuter i bogen; inte ngt kvar av ngn bog.

Ken1

Jag upplever mindre splitterbomb med 180grain mot 150grain i min 308.. 

Joacim

Kör 170grs SST i 8x57js - tycker personligen att den är för stygg, men kan ändå inte överge den då den skjuter så sjukt bra i Blääsern. Har bokstavligen "sprängt" två bröstben på rådjur - dvs har inte behövt öppna bröstbenet vid uttagning, ty det har kulan löst åt mig. Har skjutit ett antal grisar och nu senast en Galt på 87kg där det tog lite i bogen, vilket gjorde blodpudding av den. Längst flyktsträckor har jag haft på ett par rådjur och en gris som gått 30-40m, resten har lagt sig på stället. 

Har köpt på mig 160grs TTSX som alternativ kula men kommer ändå att fortsätta med SST då det ÄR trevligt med korta flyktsträckor och "hål-i-hål" precision 👍🏻 

• Like 1

TekDr
33 minutes ago lindgren sa:

Nä.. den är naughty.. med ett litet grr..

Säg den brösthåla som inte blir snabb och hafsig modern konst... Med en hårt laddad sst, är det löfte, som trumfar alla vallöften..

När SST talar lyssnar viltet!

gammalt djungelordspråk 😺

• Haha 2

hs_merkel

Frun och jag har kört SST 150grains i våra 308win ett par säsonger nu. Och vi har endast hittat en kula och de var i en 28kg Bäver. Har nog skjutit runt 70-80 vilt nu? med den kulan tillsammans. Och de är endast en bock som frun sköt på lock som drog iväg 20-30 m. Förstör inte värre än Lapua mega, Sako powerhead, orux med flera tycker jag. Men jag är inte kött kåt heller. Skjuter treklöver i båda blåsorna med.

MarkusR

Skjuter den bra i din bössa är det bara att vara happy clappy. 

Du vet ju vad du får, mycket förutsägbart. Skottplacering är allt om du är mån om köttet. 

Om du ändå får chans på älg bör du dock tänka på att du tappar en del i djupverkan med en så mjuk kula hög hastighet. 

TekDr

Om 150grains SST i .308 beter sig likt 140 grains SST i .264 så lär den va rätt granatliknande. Och nästan lite för snabb expansion om de möter hårt motstånd direkt. Man får gilla att skära bort i slaktboden. Men den kan säkert va rätt fin bortom 200m...

har använt SST i halvsjuan på vildsvinsåteln det senaste men funderar på att byta till nåt som håller ihop lite bättre(de senaste har helt separerat mantel/bly) inte så mycket för att jag är rädd om köttet utan snarare att de senaste grisarna har gått undan något och det blir så jävligt att hitta blodspår i kolmörker om man inte har genomslag.

TekDr
1 hour ago DallasDave sa:

När du har blåst på gris på åtel. Har du kört på bogen då eller lung paketet?

Försöker alltid ta en tredjedel ner Från rygglinjen precis så man naggar kanten på bogbladet, träffar man där är det som blixten slår ner. Men ibland kommer man nån cm längre bak (är rätt svårt att bedöma vinkel mm i totalmörker och nitesite) så springer de några meter, de är dessutom rätt välnärda efter den milda vintern så det täpper effektivt till ingångshålet.

Som de senaste kulorna betett sig är jag inte helt benägen att använda SST i bogen på en stor galt då det troligtvis bara blir mantel och splitter som går in i Lungorna. Men den skulle säkert dö ändå, jag föredrar dock lite mer djupverkan än så.

TekDr
1 minute ago DallasDave sa:

Aaa okej. Vad kör du för hastighet samt vikt i halvsjuan?

140 grain (9,1) med V0 ~ 850m/s

TekDr
Just now DallasDave sa:

Ja. Som jag ser det så bör ju inte 30-06 fungera sämre då den nästan levererar 3500 joul på 100m med en splitter bomb om du har klarat dig med lättare kula som ligger straxt över den tillåtna klass 1 gränsen på 100m. Men som sakt det är väll inget jag i praktiken har provat utan kommer göra. 😁.

Skulle jag få samma resultat som dig så kommer jag nog oxå att byta till något hårdare typ interbond eller dylikt

Ligger på drygt 2800j på 100m.

Men mer energi innebär också att kulan troligtvis kommer expandera fortare med sämre djupverkan som resultat. Så mer energi är inte alltid svaret om den avges på fel ställe.

skjuter du bogskott på ett så kompakt djur som ett vildsvin är min spådom att den kommer dumpa 60-75% av energin i ingångsbogen med troligtvis spektakulärt resultat men kanske desto mindre effekt i lungorna. Jag hade nog själv gått på en något tyngre variant av SST:n 🤷‍♂️

Pyrschjägaren

Efter att jag såg vildsvinsfeber med herr Franz som konstaterade att han skjuter på grisen i främre tredjedelens övre hälft så har inga grisar gått ifrån mig oavsett kula. Jag siktar lite högt och lite långt fram på bogen mao. 

robban.jagaren

Misstänker att Fiocchi använder sig av Hornady 180gr SST i sin laddningar för 300WM. Har skjutit både rå , dov och gris med dessa. Funkar klockrent.