Publicerat September 2, 20196 yr Ska eventuellt byta min bockjaktsbössa, vakt och smygjaktbSka även användas till övningsskyttet och vill att den sk skjuta riktigt bra. Rör mig inte över några jätteytor så vikten är inget jätteproblem bara den är rätt fördelad och har därför funderat på en tilla t3 sporter, har känner i butik och tycker den är skön och smidig trots vikten. Tycker tyvärr den är ganska ful.... vill ha följande specar: piplängd ca 52 cm caliber 308 Helst kort låda helst trepunktssäkring Trä eller laminatgolv Har tittat på Tikkan och sako 85 vamint. den senare uppfyller som jag fattat det specarna fullt ut och är betydligt snyggare men tikkans kolv är skön tycker jag. Har ni fler bra alternativ jag borde kolla? Redigerad September 2, 20196 yr med aasenheim
Publicerat September 2, 20196 yr Är det mening med varning i rubriken? Gör som jag (ska) bygg på en remintong 700 sen kolv trycker å magasinlösning
Publicerat September 2, 20196 yr Författare 1 hour ago killer_mouse sa: Är det mening med varning i rubriken? Gör som jag (ska) bygg på en remintong 700 sen kolv trycker å magasinlösning Ha ha, nej Varmint ska det vara.....
Publicerat September 2, 20196 yr Författare Är inte intresserad av att bygg ihop nåt, vill ha färdig bössa! Nån som har en sako 85 varmint eller liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Publicerat September 3, 20196 yr Har haft en tidigare model av Sako varmint, hanterat ock skjutit med flera av både 75/85 serien, vad vill du veta? Min personliga åsikt är att de inte skjuter tillräckligt bra för sin egen vikt, att de är stumma och relativt sätt tunga och att de inte betalar sig. Din kravspec är för mig ganska underlig men den är ju din att ställa. Jag brukar börja med att uppskatta mitt krav på skjutbarhet och precision, därefter speca detaljer. Jag är helt övertygad om att du med en sako 75 kommer att bli väldigt nöjd. /C
Publicerat September 3, 20196 yr Jag har haft modellen innan Sako 75 Varmint, sålde den till MKJ därefter. Jag gillade bössan skarpt, sköt nog väl för min kapacitet. Minns att känslan när man fällde ned slutstycket var just som Christian skriver.. stum, för mej ingav det förtroende och sa att systemet låg väl fast i stocken. Minns fortfarande skott med bössan på vilt som gav en riktig kick och skön känsla för vapnet.
Publicerat September 3, 20196 yr Författare 5 hours ago Christian N sa: Har haft en tidigare model av Sako varmint, hanterat ock skjutit med flera av både 75/85 serien, vad vill du veta? Min personliga åsikt är att de inte skjuter tillräckligt bra för sin egen vikt, att de är stumma och relativt sätt tunga och att de inte betalar sig. Din kravspec är för mig ganska underlig men den är ju din att ställa. Jag brukar börja med att uppskatta mitt krav på skjutbarhet och precision, därefter speca detaljer. Jag är helt övertygad om att du med en sako 75 kommer att bli väldigt nöjd. /C Kravspecen är ställd efter att jag haft ett flertal olika bössor under några år. Det är specar jag gillar på en bössa och som jag tycker är viktiga för känsla och hanterbarhet. Jag har idag en zoli 1900 som fyller specarna men som jag inte kolven och den känns själlös. Därav frågan om sporter/varmint-bössa. Vad menar du med att de inte betalar sig? Handlar det om prisbild eller vunnen precision i förhållande till ökad vikt/smidighet?
Publicerat September 3, 20196 yr Tja, jag har ju kommenterar hur jag ser på kravspecen, men det är nog som med kvinnor, hundar, bilar eller andra saker man har känslor kring, att alla har en egen idé om vad som är bäst, vad som skruvar till deras kork. OM det bara var precisionen i din 1900, så hade jag föreslagit en ompipning, det är fantastiskt vad ett sådant arbete och en bäddning av en stock gör för precisionen. Vad som inte betalar sig, tja det är en Sako varmint, av endera slag/modell, de är lite för dyra, lite för fippliga och ger inte den för mig tänkta precisionen. En Tikka T3 med tjock pipa skjuter mer än oftast snuskigt tätt och ger det man villhöver i form av precision, i frågan om känsla osv, nej det är inte i min smak, notera här då att jag trots detta bygger en rigg på just en T3 låda, men är akut medveten om vissa enligt mig notoriska tillkortakommanden. slutligen handlar saker och ting lite om vilken precision man vill ha och utnyttjar, det får ju avgöra precisionskravet, enligt mig. /C
Publicerat September 3, 20196 yr Författare 50 minutes ago Christian N sa: Tja, jag har ju kommenterar hur jag ser på kravspecen, men det är nog som med kvinnor, hundar, bilar eller andra saker man har känslor kring, att alla har en egen idé om vad som är bäst, vad som skruvar till deras kork. OM det bara var precisionen i din 1900, så hade jag föreslagit en ompipning, det är fantastiskt vad ett sådant arbete och en bäddning av en stock gör för precisionen. Vad som inte betalar sig, tja det är en Sako varmint, av endera slag/modell, de är lite för dyra, lite för fippliga och ger inte den för mig tänkta precisionen. En Tikka T3 med tjock pipa skjuter mer än oftast snuskigt tätt och ger det man villhöver i form av precision, i frågan om känsla osv, nej det är inte i min smak, notera här då att jag trots detta bygger en rigg på just en T3 låda, men är akut medveten om vissa enligt mig notoriska tillkortakommanden. slutligen handlar saker och ting lite om vilken precision man vill ha och utnyttjar, det får ju avgöra precisionskravet, enligt mig. /C Tack för återkopplingen!
Publicerat September 3, 20196 yr Kan sakna min Varberger 757 med semi/varmintpipa i 6.5x55, den bössan kunde skjuta och var fantastiskt stockad ?
Publicerat September 3, 20196 yr Jag är nöjd med Tikka T3x super varmint köpt ny, skjuter bättre än min förmåga och finns i flera varianter. Precisionen finns till vakjakt, smygjakt och till övning. Skulle dock inte ta med den som hundförare pga tyngden och evt om du tar en lång pipa och vill ha en monterad ljuddämpare.
Publicerat September 4, 20196 yr SAKO 75 Varmint tål ju också att tittas på, även om det blir begagnat?