Publicerat Maj 4, 200521 yr Det här brukar kunna ge heta diskussioner 8) Vilket är nu det bästa riktmedlet Tyska ettan ?
Publicerat Maj 4, 200521 yr Författare Jisses.. vad det tog fart, ja det här var ju ett riktigt hett ämne :
Publicerat Maj 4, 200521 yr Jag har Duplex på alla mina sikten. Fast skulle egentligen nog haft ettan.
Publicerat Maj 4, 200521 yr Tja, jag har inte så stor erfarenhet av olika riktmedel. Har alltid kört med duplex. Och det har ju gått bra.. ;D ..stundtals..
Publicerat Maj 9, 200521 yr Tycker att det är beroende på vad/hur man jagar... är det mörkt/stort vilt/nära och låg förstoring så tyska ettan... Ska man precisions skjuta eller finlira alt. små djur så vill jag def. ha ett fint hårkors... (funkar ju hyffsat nattetid om man har det lite belyst med..) Så don efter. eeh.. tillfälle
Publicerat Maj 26, 200521 yr Gillar Aimpoint för Hare och Rådjur. Värdelöst på avstånd över 80 meter (men det kan bero på att jag börjar bli gammal). Mycket snabb anläggning möjlig - skotten går snabbare (för mig iallfall) än med öppna siktmedel på brakaren. Enda nackdelen emd min 7000L är att den immade igen vid tungt regn. Så jag har införskaffat ett par linsskydd av flipp-up modell som fixar improblemen. Mycket värdefullt sikte på kombin eller Drillingen. BAW
Publicerat Maj 27, 200521 yr Författare Jag håller åxåx på öppna riktmedel, för riktiga jägare förståss ;D Men vilket är det bästa då... det finns ju en uppsjö av öppna riktmedel...
Publicerat Maj 27, 200521 yr Jag kör med duplex på mina sikten....jag skulle nog föredra öppna riktmedel på tex en ren älgbössa men när jag började jag provade jag och allt flöt bara ihop (är närsynt). Men jag har sett att på de nya studsarna med fiberoptiska korn verkar det funka bättre så jag skulle nog prova ett sådant på min förmodade drilling i framtiden.
Publicerat Maj 27, 200521 yr Öppna riktmedel, stolpkorn och varför inte ett hål bakom, typ AK4 de gillar jag. Ska de vara kikarsikte så gilalr jag låga förstorningar gärna max 6 ggr och tyska ettan e fanimej inte dum. Duplex är ok men skymmer ganska mycket. Nightforce har ett riktmedel de kallar NP1 som verkar mycket bra.
Publicerat Juni 28, 200521 yr Vad gäller öppna riktmedel anser jag att RÄZ eller afrika är att föredra. Vad gäller kikarsikte utan belysning så är Zeiss No:11 klart bäst till alla situationer. Belysta riktmedel så är faktiskt inte Zeiss egen mildot så dum. MVH Håkan
Publicerat Juni 29, 200521 yr jag använder både no 4 (tysk fyra?) och tyska ettan, ska byta öppna riktmedeln på blasern till något trevligt från recknagel hade jag tänkt
Publicerat Juni 30, 200521 yr Kikarsikte: tyska ettan. Öppna riktmedel: pärlkorn, gärna fiberoptiskt och u-skåra. Pete
Publicerat Juni 30, 200521 yr Liksom Zazz tycker jag det beror på hur-vad och när man jagar. Använder idag Duplex, No:4 och Tyska 1:an Men om jag endast fick äga en studsare med kikarsikte så blev det nog Tyska 1:an
Publicerat Juli 1, 200521 yr började jakt karriären med duplex men kom snabbt underfund med att det var mkt lättar att både sikta å se riktmedlen när det började skymma om man hade tyska 1an.
Publicerat Juli 1, 200521 yr Duplex för smyg/vak. Aimpoint/öppna för rörlig/drevjakt. Hagelbössan, så litet som möjligt eller inget korn alls. På ena studsaren har jag fiberoptiskt korn och sikte och det funkar hur bra som helst, dock saknar jag Aimpointets justeringsmöjligheter då jag byter kul/laddvikt.
Publicerat Juli 3, 200521 yr Gillar duplex krysset, har provat tyska ettan och den fungerar inte alls för min del. Skulle jag bli absolut tvungen att välja så vart det ett aimpoint 7000 som vart valet, dvs en röd punkt.