Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Jerkish

Marlin 39 för lätt att användas till jakt?

Recommended Posts

Jerkish

Hejsan fick nyligen ta över flertal vapen men fick avslag på följande. 

Marlin 39 5,6x15R. 22LR

Bygelrepeter

Vapnet i sig väger 2369gram och anses enligt handläggaren vara för lätt att klassas till jakt och faller därefter inom fångstjakt el dyl. 

Har rätt nyligen tagit jägarexamen och undrar därav hur lätt får ett vapen vara att klassas till jakt?

Mvh

MarkusR

Bara ett exempel på godtyckligheten i licenshandläggningen, det är upp till varje handläggares nyckfullhet att hitta på regler. Det är i alla fall känslan man kan få, men det är möjligt att de har några interna riktlinjer, oavsett är det hittepå i förhållande till vad som finns reglerat i lag. Det har också nekats licens med motivering att vapnet är för tungt för jakt, enligt vad jag läst. 

Christian N

Tja,

det har ju funnits ett tillstånd för jakt tidigare, eller hur? Det är helt rimligt då att det meddelas ett nytt, har du verkligen fått avslag eller meddelats för avslag.

PM har klara brister i sin kompetens. /C

Jerkish

Jag har blivit meddelad om avslag men vad händer om jag skulle montera ett sikte på denna? 

Det är en enkelskotts repeter m bryt. 

Tack för alla informativa svar för en nybörjare 😁

Tänker att med sikte så bör man enkelt överstiga 2.5kg

Eamonn

Marlin 39 bygelrepeter är ingen enkelskottsbössa. Du vrider på magasinröret under pipan och drar ut röret, sedan fyller du magasinet därifrån och trycker tillbaka magasinröret och vrider om bajonettfattningen.

Annars har någon av någon konstig anledning pluggat eller tagit bort magasinröret.

Man kan väl väl ta ur en del i mekanismen så att den inte matar ifrån magasinet längre så att man får ladda skott för skott genom utkastarporten. Jag har läst att vissa gör så för att ha en säkrare bössa när de lär barn att skjuta t.ex.

Om så är fallet så får man beställa den delen för att "reparera" bössan men det är hur som helst fortfarande en repeterbössa med defekt magasin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marlin_Model_Golden_39A

• Thanks 1

Mad Mike
14 minutes ago Givdul sa:

Men om det är en Marlin 39, vilket är en bygelrepeter, så ska det inte anges som enkelskott i ansökan. Det ska anges som flerskott.  Det är där det har blivit fel. Det är med andra ord inte handläggarens fel, som alla snabbt vill dra som slutsats, utan att ansökan fyllts i fel. 

"Enkelskotts repeter med bryt" är fel, det är en flerskott, repeter, och mekanismen är bygelrepeter. Det är inte ett brytvapen av något slag. Du ska därför inte ange "bryt" någonstans i ansökan. 

Enda anledningen att en sådan bössa skulle anges som enkelskott är om man har gjort magasinet (i ditt fall en tub under pipan där man lägger i skotten) obrukbart genom att permanent plugga igen det. Jag utgår från att detta inte är fallet. 

Det är bara att göra om ansökan/höra av dig till handläggaren för ändring om att det faktiskt rör sig om en flerskott, repeter. Eftersom det är en FLERSKOTT, REPTER så spelar inte vikten någon roll. 

Hoppas det här reder ut det hela/ L

Precis så, har du fel data in så kommer fel data ut.

Om inte det angetts så är det ett kulvapen klass 4 och inget salongsgevär

/Mike

• Like 1

Jerkish

Aha okej ja som sagt tusen tack för alla informativa svar. Ska prata med handläggaren om detta och uppdatera med dessa detaljer. Stämmer mycket väl det ni säger om magasinet.

I helheten ville jag aldrig beskylla någon för att det blivit fel utan undrade hur det kunde bli så att den använts till jakt tidigare och att den inte kunde det nu. 

Återkommer med mer info så fort jag talats vid med handläggaren. 

Det är tur det finns kunnigt folk som kan hjälpa en nybörjare. 👍😊 

• Like 1

Jerkish

Ska man skratta eller gråta? 

Med den information jag uppdaterat om så visar sig piplängden vara för kort... 

Minsta tillåtna 45cm för ändamålet jakt. Denna har 42cm eller 16 1/2". Och den har aldrig modifierats tidigare.. 

Antar att det bara är att byta pipa då 🤷🏻‍♂️🙄

redtop
14 minutes ago, Jerkish said:

Ska man skratta eller gråta? 

Med den information jag uppdaterat om så visar sig piplängden vara för kort... 

Minsta tillåtna 45cm för ändamålet jakt. Denna har 42cm eller 16 1/2". Och den har aldrig modifierats tidigare.. 

Antar att det bara är att byta pipa då 🤷🏻‍♂️🙄

Har du mätt piplängden själv? Tänkte om du hittat någon tillverkaruppgift som kanske inte är mätt på rätt sätt?
Piplängd ska mätas genom att man med stängd bössa stoppar en läskstång (eller annat lämpligt) från mynningen tills det tar stopp. Markera på stången vid mynningen och dra ut stången. Mät längden från änden på stången till ditt märke. Det är piplängden som ska anges vid ansökan, och som måste vara mer än 45cm.

• Like 1

Jerkish

Ja dessvärre stämmer det nog i detta fall. 

Det är en marlin 39 take down special.

MagnusN

Byta pipa kommer att kosta mer än vad det är värt, om du frågar mig. 

• Thanks 1

Eamonn

Är det giltigt i sverige att förlänga pipan permanent med en uppsvarvad pipstump?