Publicerat September 10, 20196 yr Lyckades få ner några ankor i söndags kväll. Hängde dom ute under skydd för att kunna ta hand om dom på måndag kväll. Som vanligt kom annat emellan och ankorna fick hänga 24 timmar till. Så totalt cirka två dygns hängning i en medeltemperatur om 13-15 grader. Ikväll så skar jag ut brösten samt låren och noterade att fettet såg grönt ut på några ankor. Vidare så luktade dessa ganska starkt, nästan vom-liknande. Sköljde jag av köttet märktes nästan ingen lukt mot de som inte var "gröna". Luktade jag direkt på fettet fick jag nästan kväljningar. Normal kost för dessa ankor, som sattes ut i somras, bör ha varit vete och vall. Så, hur ska en rätt hängd anka lukta?
Publicerat September 14, 20196 yr Författare Tack för svar Tyvärr är det väl bara att acceptera det faktumet och lära sig till nästa gång. Då styckar jag nog direkt efter jakten och "hänger" i kylen hemma samt lär in rätt lukt. Men jag är ändå lite förvånad över det grönaktiga fettet. Min första tanke var att ankorna betat mycket färsk vall efter sommaren och likt majskyckling tagit färg av dieten.