Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Samma kolv olika m98-system

Featured Replies

Publicerat

Jag har hittat en fin begagnad kolv för 98-system. Mycket fin i trä och passar mig jättebra. Jag är egentligen ingen costum-snubbe men kolven gjorde mig sugen...

jag vet inte på vilken modell kolven suttit och mon fråga är om det funkar med samma kolvar till olika 98-system. Typ Hqv 640, Brno zg 47, cz550 osv?  Jag har sedan tidigare en Hqv 1640 och den ser jag att den inte passar eftersom spärren till slutstycket ser helt anorlunda ut.

andra frågan blir vilken bössa man i så fall ska bygga kring? Vad tycker ni?

Publicerat

Många m98 passar i samma, men det är skillnad på smallring och largering. En smallring går att bädda ner i en largeringstock. Hva 1600 har smallringmått. 

En gamma zg är en trevlig largering, välbyggd med kvalitet, jag tror min lokala handlare fick in en sådan förra veckan, 30-06 med jaktdiopter och allt. Det är en bra utgångspunkt. 

Publicerat

Beror ju lite på vad du menar med "passar" - om du med passar menar att det bara är att klämma ner den i stocken så nej, det tarvar en del inpassning eftersom lådorna är individuella.

Det som kan bli mest synligt är om underbeslaget inte passar - det kan bli lite fult om man måste fälla in där.

Och nej - 1640 är inte ett 98-system, det är inte ens en Mauser large ring......

/T

Publicerat
  • Författare

Har inte tänkt göra det själv utan i då fall lämna till smed. Vet en ruger m77 som  vad jag förstått är 98. Även om det verkligen inte är en top of the line bössa  så har jag haft en  tidigare som jag trivdes bra med. 

Hur mycket anpassning är er bedömning att det handlar om, cirka i pengar alltså....

Publicerat

Man kan lägga 1640'n i din kolv så folk tror att den var avsedd för den modell från början. 

Om man vet hur man gör.

Alla modeller du nämnar i första inlägg kan mekanismer och underbeslag och kolvar flyttas runt som man vill- med lite konster och knep.

Publicerat

En Ruger är inte en m/98

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

Man kan lägga 1640'n i din kolv så folk tror att den var avsedd för den modell från början. 

Om man vet hur man gör.

Alla modeller du nämnar i första inlägg kan mekanismer och underbeslag och kolvar flyttas runt som man vill- med lite konster och knep.

Ok, skulle du rekommendera att köra på en 1640 eller krävs betydligt mer anpassningar än för en äkta 98? Hqv 640 finns ju men jag vila ha kikare och då behöver man ju bygga bort flaggan har jag förstått det som? Hur är ex zg47 på den punkten? 

Publicerat

Jag skulle inte rekommendera att sätta ihop något som inte passar ihop om man inte vet hur man gör. Jag vill bara visa att allt går att lösa- men en del lösningar kostar pengar om man inte kan själv. 

Utan att låta dryg eller oförskämd förstår jag på dina frågor att en del av ovanstående ska du nog läsa på lite mera för att ge dig på det själv.

Om det vore jag själv som stod med frågan? Om jag hade en fin 1640 och en fin valnötskolv till en m/98 skulle jag bara lägga dit den.