Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Här diskuterar vi jakt på youtube/annan rörlig media

Featured Replies

Publicerat

Då det verkar svårare än omöjligt att få folk till att kommentera på YT numera så hoppas jag på lite input från er forumbröder/systrar. 

Har äntligen fått till så att vi nu är en duo som turas om att filma och skjuta/jaga. Det är dock fortfarande jag som redigerar allt. Senaste avsnittet som vi släppte om bockjakt är vi själva nöjda med - liiite för långt tycker Alex, men jag tycker att jag klippt och kapat så mycket jag vågat för att ändå få ett "sammanhang" i filmen.

Trots det så är det fortfarande fler "dislikes" än "likes" vilket skvallrar om att någonting stör där ute. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på de där tummarna - men ni kan försöka inbilla någon annan att de samarbetspartners man försöka få med ser något annat direkt de klickar in. Det är i vart fall bland det första jag sneglar på - många tummar upp i förhållande till antalet visningar, då har man i regel en trevlig stunds filmtittande framför sig. 

Så låt mig nu få inspiration om vad just NI tycker ska vara med i en bra Youtubejaktfilm och vad som absolut INTE ska vara med. 

Här är en länk till senaste filmen för er som inte redan sett: https://youtu.be/_HXQshYr-BQ

Tack på förhand! 

Mvh Joacim

Publicerat

Vem gör du filmerna för?

Vilken är din målgrupp?

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Dansken sa:

Vem gör du filmerna för?

Jägare som vill ha mer jaktfilm att se på på Tuben - dvs så många som möjligt. Men svar Nej, jag har inte som ambition att vi ska bli nya "Jakt är Jakt" eller Jaktpuls. Men visst hade det varit kul om man kunde få in någon krona på all tid man lägger ner. 

2 minutes ago Dansken sa:

Vilken är din målgrupp?

Det har jag inte tänkt på, har nog inte direkt fokuserat på någon viss målgrupp. Men det är nog mer riktat mot någon form av typ allmogejägare skulle jag säg. 

Publicerat

30 minuter är jättelångt, speciellt när det "bara" är en bock totalt. Titta på längden på de stora på tuben, mycket runt 15min.

Du får klippa hårdare, de första resultatlösa kvällarna kunde du dra ner rejält t.ex.

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago strävhår sa:

30 minuter är jättelångt, speciellt när det "bara" är en bock totalt. Titta på längden på de stora på tuben, mycket runt 15min.

Du får klippa hårdare, de första resultatlösa kvällarna kunde du dra ner rejält t.ex.

Jo jag kollar ju brutalt mycket jaktfilm själv på Tuben och har noterat att mycket ligger kring 15-20min som längst. Misstänker att en del av "dislikes:en" kan ha med längden på filmen att göra. Ska prova att plocka fram den större saxen nästa film och se om responsen blir bättre. 

Jag är ganska nöjd med visningarna - en bit över 2000 och en del tummar upp börjar det bli, men det är kanske mest tummarna ner som gnager. 

Men till nästa gång, en större sax, lite mer info efter - vart tog skottet, varför valdes just det viltet osv osv. Se om det är "rätt väg".

Publicerat
14 hours ago Joacim sa:

Men till nästa gång, en större sax, lite mer info efter - vart tog skottet, varför valdes just det viltet osv osv. Se om det är "rätt väg".

Känns bekant på nåt sätt :D

Publicerat
  • Författare
39 minutes ago exabit sa:

Känns bekant på nåt sätt

Jajamensan, du som är pappa till det ? 

Som sagt, alla tips och input vägs, stöts och blöts och förhoppningsvis ska vi göra bättre och intressantare filmer med tiden ?

Publicerat

Sätt som mål att klippa några filmer så de blir max 10 min långa. Då tränar du på att verkligen bara få med det viktigaste och det blir sen lättare att hålla sig runt 15 min. 

En annan sak jag tänker är att i din dagbok har du ju lagt upp ett par bilder på slaktkropparna där man ser köttförstöring och så. Det kanske du ska ha med i dina filmer också? Prata om kulan och dess effekt i de djur du skjuter. Kombinerat med vart du träffade och liknande. Sånt tycker jag sällan man ser i andra videos. Nu har jag inte tittat på dina videos på länge så du kanske redan gör detta inser jag nu, hehe.

Publicerat

Kul med film! Jag önskar själv att jag hade energin att hålla på. 

Mina tips:
Klipp bort sånt som inte blir bra så ser det betydligt proffsigare ut, t.ex. felsägningarna i början, sekvenser där fokus hamnat fel och inte ligger på djuret, sekvenser där det är för mörkt för att man ska se något osv.
Stativ till kameran och lite mindre åkande in och ut med zoomen skulle också lyfta det hela.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago klompdomp sa:

Sätt som mål att klippa några filmer så de blir max 10 min långa. Då tränar du på att verkligen bara få med det viktigaste och det blir sen lättare att hålla sig runt 15 min.

Bra tips där, tackar för det och ska försöka hålla ett par av kommande filmer till runt 10min. Det där blir ju klart svårare om man får ihop spännande material på vilt på 30-45min varje dag och ska filma under ett antal dagar (som under bockjakten) då är det så ofantligt mycket material och man vill ha med en liten del av allt. Men som sagt, jag ska försöka. 

En annan sak jag tänker är att i din dagbok har du ju lagt upp ett par bilder på slaktkropparna där man ser köttförstöring och så. Det kanske du ska ha med i dina filmer också? Prata om kulan och dess effekt i de djur du skjuter. Kombinerat med vart du träffade och liknande. Sånt tycker jag sällan man ser i andra videos. Nu har jag inte tittat på dina videos på länge så du kanske redan gör detta inser jag nu, hehe.

Det där är kul att du nämner då jag stod på mig att vi skulle filma lite "terminalballistik" sist med vildsvinsjakten. Alex däremot kunde inte begripa hur det kan locka följare - nämnde då att jag vet i vart fall en ( @exabit) som gärna ser på kulorna uppförande i viltkroppen. Nu vet jag att ni är minst 2 stycken som är intresserade då. Har för mig att just ovan @exabit gjorde en film om terminalballistiken av en 243win? I en räv för ett antal år sedan och vill minnas att en mycket viktig sak var att stänga ner kommentarsfältet - så det kanske blir något att ta med i åtanke även det när man ska "klabba" med slaktkroppar.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago redtop sa:

Kul med film! Jag önskar själv att jag hade energin att hålla på. 

Mina tips:
Klipp bort sånt som inte blir bra så ser det betydligt proffsigare ut, t.ex. felsägningarna i början,

Tanken med slika inflikningar är nån sorts "pitch" in i filmen. Men det är nog en sådan sak som inte tilltalar alla. 

sekvenser där fokus hamnat fel och inte ligger på djuret, sekvenser där det är för mörkt för att man ska se något osv.

Skulle jag klippa om bockjaktfilmen så hade just den sekvensen där jag är ute själv och filmar och hittar bocken i mörkret fått stryka med. Den tillför inte så mycket. 

Stativ till kameran och lite mindre åkande in och ut med zoomen skulle också lyfta det hela.

Har olika stativ från 3 bent via monopods till vapenfäste samt stativ för tornkanter och liknande. Ska få kompanjonen att vilja använda det med ? Det har blivit bättre ?

Publicerat

Min film var en ren ”obduktion” dagen efter jag sköt räven med Blaser R8 i 223 med TTSX 50 i 960 m/s. Jag fann ju inget utgångshål på den på kvällen så var tvungen att stilla min nyfikenhet dagen därpå. Visade sig att räven satt ner och tittade rakt mot mig när jag sköt, så kulan gick ut högt i ryggen. Kommentarsfältet fyllde nog ingen funktion nej så jag stängde av det.

Bra tips i övrigt. Jag håller med om att korta ner klippen och har propsat för det rätt länge. Det ska vara en sjukt bra film om jag ska lägga 30 minuter av min dag på att glo på den. Jag skulle också säga max 10 minuter. Ofta räcker nog fem minuter tom.

Sen gillar jag ”voice over” där man berättar något och ger tittaren mer kött på benen. Alltså inte ”Oj, nu hällde jag kaffe i knät, hähä!” utan mer ”Tänk på att alltid börja med kontaktläte när du lockar bock.”