Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Putte74

Ripjakt på hösten med 22:a?

Recommended Posts

Putte74

Halloj!

Jag är sugen att dra till fjälls och jaga ripa nu i höst. Har tyvärr ingen erfarenhet av det och har ingen stående fågelhund och heller ingen hagelbrakare...så tänkte ifall nån här brukar jaga med 22:a?...nån här som anv. 22:a och har några tips att dela med sej av?

strävhår
8 hours ago, Putte74 said:

Halloj!

Jag är sugen att dra till fjälls och jaga ripa nu i höst. Har tyvärr ingen erfarenhet av det och har ingen stående fågelhund och heller ingen hagelbrakare...så tänkte ifall nån här brukar jaga med 22:a?...nån här som anv. 22:a och har några tips att dela med sej av?

Ammo som skjuter bra och öva med den, tror du bör vänta till snön lagt sig.

• Thanks 1

Silver

Vilket iof inte är så långt bort, runt 10 oktober brukar det ligga på höjderna i Tärnafjällen många år så mitten-slutet av oktober kan nog erbjuda lämpliga förhållanden.

• Thanks 1

lindgren

Jag upplever att med en .22lr måste man ha bra koll på hur olika den slår mellan tex 30,50,70m

Den går inte laserrakt...

• Thanks 1

Järven

Jag har aldrig ägnat mig åt den jakten men vistas en del i fjällen i samband med fiske och vandring, blir nog svårt att få skottlägen på Ripa med kula under hösten.

Dom gånger man brukar se dom är oftast när man skrämmer upp dom och flyktskytte med kula är ju ingen höjdare.

Möjligen skulle det fungera med uppflog och hagelbössa om man är snabb eller vänta och jaga på vintern med skidor och kula, men visst ...vill du bara komma ut i underbar miljö och känna att du trots allt har chansen så testa.

Mina tankar, men jag behöver ju inte ha rätt.

• Thanks 1

Jenseff
20 hours ago Silver sa:

Vilket iof inte är så långt bort, runt 10 oktober brukar det ligga på höjderna i Tärnafjällen många år så mitten-slutet av oktober kan nog erbjuda lämpliga förhållanden.

Syterskalet såg ut som en semla förrförra veckan. Tyvärr dåligt med fågel..

• Like 1
  • Thanks 1

Storgeddan

Jag brukar försöka jaga 1 till 2 dagar på ungarnas höstlov. Snön ligger då oftast ovanför trädgränsen och ibland funkar det med skidor men vissa år får man gå. 

Fågeln upplever jag som lite skyggare än på vårvintern men definitivt inte omöjlig att komma nära.

• Thanks 1

Havakko

Visst fungerar det, en del dagar bättre än med hagel men i så fall sent på hösten när det är lite snö. Ibland kört med norrlandsdrilling eller om man är två, ena har hagel och andra kula.