Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oryx 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Tja! Sköts en kviga i vårt jaktlag i förrgår med fabriksladdad oryx 6,5x55 skottasken inköpt i år, sköts med 2 skott 1 i bogen och ett bakom bogen lungorna resultat fruktansvärt blodsprängt! Har oryx blivit blötare har inte sett detta förr inte ens med dom handladdade ja kört med i min 308:a

Publicerat

Älgen dog. Det är huvudsyftet. Behövde du lungorna till något speciellt?

Publicerat

Skjuter man i bogen så blir den grisig, i synnerhet om bristen på skottecken gör att ytterligare skott krävs.

Publicerat
  • Författare

Dansken: Nä för tusan vad ska ja med dom till usch blä! 

Sidelock: Ja är väl så var bara undran efter allt man läst om oryx och dess effekter årgångar m.m

Publicerat

Gick långt efter skotten?

Publicerat
  • Författare

Tobbe älgen gick cirka 50 meter! 

Publicerat
5 hours ago Vihthavuori sa:

Tobbe älgen gick cirka 50 meter! 

Från eller mot slaktboden?

Publicerat
  • Författare

Dansken : Sluta nu vara spydig och spela dum! 

Publicerat

Dra in taggarna nu Vihtavuori.

Publicerat
  • Författare

Haha historien var kul!! Vi vinschar alltid upp dom på vagn som vi kör med fyrhjuling! Joo det vet jag att det kan blir så vid ben träffar så oerfaren är ja inte men nu var det inget benträff! 

Publicerat

Påskjutna djur som springer en bit efter skottet, så pumpar det alltid ut mer eller mindre blod ut mellan hinnor och muskler i både in- och utgång. Detta oberoende av kaliber och kula som använts. Nu gick denna 'bara' 50 m. Men med fullt adrenalinpåslag och sken, så kan det pumpa ut mycket blod även på den sträckan. Speciellt om skottet tar 'bra' dvs i rikligt blodförsörjda områden...och så verkar ju fallet här (2 skott, bog + centrala lungpartiet). Det är ju inte helmantel man skjuter med... ? ?

Publicerat
  • Författare

Ja nu har jag fått all info av er och mer kunskap, att det behöver inte vara nån speciell kula eller kaliber. Skensträckor gör det mycket i blodkärls områden ! Tackar för snabb bra info

Publicerat

Jag är lite inne på det som är väldigt känsligt för många 6,5 ägare och det är att jag anser att det är lite för lite att skjuta med.

Väldigt känslig för kvistar och om inte vinkeln är helt rätt, sen så skjuts det ofta ett eller två extra skott på älgarna för att skytten blir osäker när det inte blir någon skott reaktion.

Visst älgarna dör men det ser allt annat än trevligt ut vid tillvaratagandet och många gånger har nog det att göra med det extra skottet eller den längre sträckan älgen går efter skottet.

Publicerat

alla kulor är känsliga för kvistar gäller ej bara 6,5an

Publicerat
11 minutes ago Sako280 sa:

alla kulor är känsliga för kvistar gäller ej bara 6,5an

Så är det, men det finns dom som är mer och mindre känsliga.

Publicerat
3 hours ago karelsk blandning sa:

sen så skjuts det ofta ett eller två extra skott på älgarna för att skytten blir osäker när det inte blir någon skott reaktion.

Det vet jag folk med 9.3x62 som gör med, det blir att skära bort några köttbullar där med kan jag intyga. :whistling: