Publicerat Oktober 1, 20196 yr Hejsan! Låter ni era tonåringar gå till skolan med jaktkläder och gummistövlar? Har en grabb på 14 år som har fått för sig att inget annat duger. Han har en snygg och modern höst jacka, men han vägrar använda den. Istället är det jakt jackan som åker på, och fast det är hur torrt som helst använder sina höga gummistövlar som går ända upp till knäna på honom. Försöker man tvinga på honom vardagligare kläder blir han ilsken och säger att det är fler som använder jaktkläder, men jag har inte sätt någon annan ungdom med jaktkläder i hans skola. Fler här på forumet som har liknande "problem"?
Publicerat Oktober 1, 20196 yr Mina grabbar har hålla på så men det brukar lugna ner sig efter ett tag. Nu tycker jag inte det är ett problem och mina är bara 8 och 10 år. Men de får klä sig som de vill och är det något udda får de betala kläderna själv.
Publicerat Oktober 1, 20196 yr Hade det varit min son skulle det som störde mig vara gummistövlarna. Inte för utseendet, men jag vill inte veta exakt hur illa fötterna skulle lukta efter att ha varit instängda hela dagarna i gummistövlar... Jag låter mina barn ha på sig i princip vad de vill. Om det blir problem så kan jag väl ompröva det hela -- men knappast innan.
Publicerat Oktober 2, 20196 yr Beror lite på, jag är hyggligt anglofil av mig vilket innebär att slipsen sitter där oftare än hos normala människor Jag försöker undvika jaktkläder beroende på sammanhang. En städad jacka av exv fågeljaktssnitt (tweed osv) kan funka civilt men camo/signalcamo tycker jag inte passar. Har dock inga problem med att använda det vid jaktformer där det behövs. Rätt kläder på rätt plats försöker jag pränta i mina ungar. I skolan har man avslappnade men hela å rena kläder. Ska man ut å käka är det inte fel med s.k. smart casual. Det verkar ha fastnat hos alla tre... Jag är kanske lite tradionalist i det avseendet men tror ändå det kan öppna fler dörrar en vad det stänger. Att alltid lurva runt i slafsiga verkstads/jakt/träningskläder tycker jag är en smula oartigt beroende på situationen. /M
Publicerat Oktober 2, 20196 yr 52 minutes ago charlie sa: Beror lite på, jag är hyggligt anglofil av mig vilket innebär att slipsen sitter där oftare än hos normala människor Jag försöker undvika jaktkläder beroende på sammanhang. En städad jacka av exv fågeljaktssnitt (tweed osv) kan funka civilt men camo/signalcamo tycker jag inte passar. Har dock inga problem med att använda det vid jaktformer där det behövs. Rätt kläder på rätt plats försöker jag pränta i mina ungar. I skolan har man avslappnade men hela å rena kläder. Ska man ut å käka är det inte fel med s.k. smart casual. Det verkar ha fastnat hos alla tre... Jag är kanske lite tradionalist i det avseendet men tror ändå det kan öppna fler dörrar en vad det stänger. Att alltid lurva runt i slafsiga verkstads/jakt/träningskläder tycker jag är en smula oartigt beroende på situationen. /M inga bruna skor efter 18 alltså ?
Publicerat Oktober 2, 20196 yr Jag kan känna att av samma skäl som det inte bärs hästkläder i en normal skola bär man inte heller jaktkläder, men det är min åsikt och ensak. Att man gör sig till måltavla helt i onödan är en annan sak, men det är en föräldrafråga. /C
Publicerat Oktober 2, 20196 yr Jag tycker barnen ska få välja själva vad de vill ha på sig för kläder och kunna utveckla sig till självständiga personer och inte en kopia av föräldrarna. Dock med en nu 12-årig dotter lever jag inte upp till detta!
Publicerat Oktober 2, 20196 yr Verkar inte särskilt skönt eller praktiskt att sitta i plugget med jaktkläder och gummistövlar en hel dag. Jag vet inte hur ni jagar men mina jaktkläder är ofta blodiga och skitiga. Dessutom brukar de inte lämpa sig för inomhusklimat. Kanske en kompromiss med frilufts/vandringsstuk med Lundhagsbyxor, lägre goretexskor och friluftsskjorta? Insisterar han på att bära jaktkläder så är det väl inte hela världen. Han växer ifrån det på sikt.
Publicerat Oktober 2, 20196 yr 1 hour ago Christian N sa: Jag kan känna att av samma skäl som det inte bärs hästkläder Där finns ju också en viss doft-aspekt som brukar göra sig påmind..?
Publicerat Oktober 2, 20196 yr 12 hours ago beagle_man sa: Hejsan! Låter ni era tonåringar gå till skolan med jaktkläder och gummistövlar? Har en grabb på 14 år som har fått för sig att inget annat duger. Han har en snygg och modern höst jacka, men han vägrar använda den. Istället är det jakt jackan som åker på, och fast det är hur torrt som helst använder sina höga gummistövlar som går ända upp till knäna på honom. Försöker man tvinga på honom vardagligare kläder blir han ilsken och säger att det är fler som använder jaktkläder, men jag har inte sätt någon annan ungdom med jaktkläder i hans skola. Fler här på forumet som har liknande "problem"? Jag har personligen svårt att se något som helst problem i ditt inlägg. Din son är 14 och det är helt i linje med vad de flesta barn gör i den åldern - de försöker hitta sin egen personlighet och kommunicera den genom klädseln. Jag var vid samma ålder en friluftsnisse av rang men tyckte det var än viktigare att visa att jag visste bättre än de flesta om musik, så min klädstil utgick ifrån det (med föga smakfullt resultat). Att det sedan gjorde diverse medelålders förskräckta var en spännande bonus. Om du går in i vilken klädbutik som helst år 2019 ser du en hel del kamouflage, även på barnavdelningarna. På mina barns skolor är det mycket vanligt med framför allt kamouflagemönstrade täckjackor.
Publicerat Oktober 2, 20196 yr 10 hours ago Arctic sa: men jag vill inte veta exakt hur illa fötterna skulle lukta efter att ha varit instängda hela dagarna i gummistövlar... Har ni vattenransonering ?
Publicerat Oktober 2, 20196 yr Jag skulle tro att det är som någon annan påpekat, en fas som går över (förhoppningsvis)... Knappt så man vill säga det men, jag minns själv i åldern runt 11-12 sådär när man började kolla på krigsfilmer och tyckte att militär vore grejen särskilt U.S Marine corps så jag gick runt i full BDU mundering med gradbeteckningar och diverse Vietnam märken och kängor till knäna, var väl så där uppskattat av skolan men det var lite andra tider då. Så vad blev det då av denna unga grabb tillslut, tja nu är jag mer inne på charlie´s linje man klär sig efter tillfälle och helt ärligt så avskyr jag när man möter folk i affären med mysbyxor eller sandaler särskilt utan strumpor med skitiga fötter och oklippta naglar eller kanske värst av allt folk utan tröja osv osv. Det korta om det långa det kommer med största sannolikhet att reda upp sig...
Publicerat Oktober 2, 20196 yr 8 hours ago Kallel sa: Jag tycker barnen ska få välja själva vad de vill ha på sig för kläder och kunna utveckla sig till självständiga personer och inte en kopia av föräldrarna. Dock med en nu 12-årig dotter lever jag inte upp till detta! Det får mig osökt att tänka på den här :-P https://boingboing.net/2015/06/09/mother-gives-her-16-year-old-d.html
Publicerat Oktober 3, 20196 yr På 2019-10-01 at 20:48 beagle_man sa: Hejsan! Låter ni era tonåringar gå till skolan med jaktkläder och gummistövlar? Har en grabb på 14 år som har fått för sig att inget annat duger. Han har en snygg och modern höst jacka, men han vägrar använda den. Istället är det jakt jackan som åker på, och fast det är hur torrt som helst använder sina höga gummistövlar som går ända upp till knäna på honom. Försöker man tvinga på honom vardagligare kläder blir han ilsken och säger att det är fler som använder jaktkläder, men jag har inte sätt någon annan ungdom med jaktkläder i hans skola. Fler här på forumet som har liknande "problem"? Ni bor inte på Södermalm va? Iövrigt, låt honom hållas. Så länge barnen inte fryser.. allt för jävligt.. så får de styra med klädvalet själva.
Publicerat Oktober 3, 20196 yr OT: Jag är ju lite gammalmodig som inte tycker det är okey att en bekant först skaffat barn på egen hand via Danmark, Sedan när resultatet vart en son så envisas hon att utstyra honom i klänning... Jag frågade lite burdust om hon kommer känna Skuld om sonen framöver försöker klippa pitten av sig med en sax ???