Publicerat Januari 16, 200719 yr Är lite intresserad av att höra era asikter, angaende att skaffa valp när man har en nyfödd hemma.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Jag skaffade min hund när min äldsta dotter var ett år gammal och det var inga som helst problem. Fick en till dotter efter 2 år inte heller det var nåt problem. MVH Roggman66
Publicerat Januari 16, 200719 yr Författare Jag skaffade min hund när min äldsta dotter var ett år gammal och det var inga som helst problem. Fick en till dotter efter 2 år inte heller det var nåt problem.MVH Roggman66 Saken är den Roggman att barnet skall komma runt den 25:e februari och valpen skall hämtas i mitten av mars.
Publicerat Januari 16, 200719 yr 25/2 ;D ;D Som min yngsta ;D Jaa det är väl kanske lite tight om tid, det blir gärna lite mycket med barnet så där i början när det är ovant och innan man kommer in i rutinerna.Sen en valp som också kräver sitt.... Kanske lite mycket, fast om nu båda parter är med på det så går det nog bra. MVH Roggman66
Publicerat Januari 16, 200719 yr Författare 25/2 ;D ;D Som min yngsta ;D Jaa det är väl kanske lite tight om tid, det blir gärna lite mycket med barnet så där i början när det är ovant och innan man kommer in i rutinerna.Sen en valp som också kräver sitt.... Kanske lite mycket, fast om nu båda parter är med på det så går det nog bra.MVH Roggman66 Jo nog är hon med pa det allt, sen är det ju en lite fördel att jag kan ha med mig valpen pa jobbet. Men det tal nog en del fundering.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Är lite intresserad av att höra era asikter, angaende att skaffa valp när man har en nyfödd hemma.Att ha valp och barn går nog ihop...men det är inte att rekomendera :-[ tro mig jag har haft ...inte för att dom inte passar att ha på samma gång utan det blir onödigt myckte extra jobb vilket kan gör att hunden bli lidande...om du inte har en förstående hustru då förståss. ;D
Publicerat Januari 16, 200719 yr Att ha valp och barn går nog ihop...men det är inte att rekomendera :-[ tro mig jag har haft ...inte för att dom inte passar att ha på samma gång utan det blir onödigt myckte extra jobb vilket kan gör att hunden bli lidande...om du inte har en förstående hustru då förståss. ;D Jag håller med Foxkiller i detta sammanhang. Det blir mycket extraarb. Jag skaffade första hunden när sonen var 3 år men det var nog så jobbigt ändå. Speciellt när dåvarande valpen skulle ut och man var ensam hemma. Jag löste det med att jag tog siesta så att pojken somnade så kunde jag gå ut med valpen en lite sväng.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Författare Nu är det sa att jag är lyckligt lottad och har en mycket förstaende fru. ;D Och tid är inte ett sa stort problem heller, da jag har mycket flexibla arbetstider. Ni hör att jag försöker intala mig selv att det ska ga va.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Nu är det sa att jag är lyckligt lottad och har en mycket förstaende fru. ;DOch tid är inte ett sa stort problem heller, da jag har mycket flexibla arbetstider. Ni hör att jag försöker intala mig selv att det ska ga va. Allting går bara det finns lite vilja.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Vi skaffade vår första Vorsteh när dottern var två månader. Det gick hur bra som helst.
Publicerat Januari 17, 200719 yr Vi skaffade vår första Vorsteh när dottern var två månader.Det gick hur bra som helst. Det skulle jag velat höra från hustrun din också :- ...om hon också håller med. .............. ;D
Publicerat Januari 17, 200719 yr Lämna en dörr öppen till uppfödaren ifall ni känner att det blir för mycket, kan säga att med min sambo hade det inte funkat.
Publicerat Januari 17, 200719 yr Vi skaffade valp när ena barnet var 1 år och andra 2,5 år. Det var inte lätt, frun fick ta barnen mycket när valpdressyren började. Och valpen tar ju allra mest tid de första 7-8 månaderna då allt ska in i det lilla huvudet... Men det går. Hade vi vetat vad vi vet idag hade vi väntat ett par år till innan vi skaffade valp, men det gick ju så va f*n. Fundera en eller två gånger innan ni skaffar är mitt råd. Det är mycket roligare att ha en hund som man kan lägga ner tid på och få riktigt bra än en som får stå tillbaks för att barnen tar sin tid. Bara min åsikt.
Publicerat Januari 17, 200719 yr Håller med Rosen, men det beror mycket på hur det funkar hemma och om man verkligen tror att man hinner med både och, barn tar sin tid och valp sin tid, båda behöver sin egen tid. När vi väntade grabben så hade jag en schäfer som var 3år riktigt bra hund t.o.m för att vara en schäfer, jag insåg att han kommer få begränsad tid deförsta 2-3 åren och tog beslutet att polisen som gärna ville ha honom fick ta över honom, med facit i handen så var det rätt för oss. I somras så hämtade jag en laikavalp grabben var då 3 år, hade jag haft hundgård och närmare till jaktmarken så hade jag nog köpt en tidigare.
Publicerat Januari 17, 200719 yr Kolja; klart att det går! Och om du skulle få det "körigt", så kan säkert frun ta hand om både baby & valp, vi (kvinnor) har ju den berömda simultankapaciteten, så vi kan faktiskt sköta både barn & valp! :
Publicerat Januari 17, 200719 yr Författare Intressant att höra era asiker. Det var planerat att köpa en valp till sommarn/hösten, när det dök upp en lämplig parning. Men nu fick jag ett samtal för ett tag sen, om en parning som verkar vara riktigt bra. Är dock ännu inte riktigt säker maste forska lie till ;D. Sen som sagt, hur det kommer att fungera med den lilla jägarn. Är riktigt kluven ???.
Publicerat Januari 17, 200719 yr Intressant att höra era asiker. Det var planerat att köpa en valp till sommarn/hösten, när det dök upp en lämplig parning. Men nu fick jag ett samtal för ett tag sen, om en parning som verkar vara riktigt bra. Är dock ännu inte riktigt säker maste forska lie till ;D. Sen som sagt, hur det kommer att fungera med den lilla jägarn. Är riktigt kluven ???. Du kan ju kika på skk hundata http://kennet.skk.se/hunddata/ sök hund och skriv i hundarnas namn och leta reda på ras om Du inte har tillgång till reg.nr. för då ser Du alla resultat från jaktprov och utställningar. Lycka till!
Publicerat Januari 17, 200719 yr Klart att saker ordnar sig. Själv fick vi hem valpen när största sonen var runt året, byggde huset ( det sista på`t) men klart körigt. Mitt i alltihopa var jag tvungen att åka till Kina i 12 dagar. Frun ringde och grinade i telefon. Kan säga att jag hade lite dåligt samvete
Publicerat Januari 17, 200719 yr Författare Efter en hel del forskning och telefon samtal, sa kom jag fram till att detta ej är nagon valp för mig (snabba svängar). Men fick en hel del tips pa planerade parningar, sa det blir nog en valp inom en snar framtid. Dock hinner nog lill jägarna växa till sig nagot innan det dyker upp nagon valp i hemmet. Konsigt nog var frugan mer besviken än mig att det inte blev nagon valp nu.
Publicerat Januari 18, 200719 yr Saken är den Roggman att barnet skall komma runt den 25:e februari och valpen skall hämtas i mitten av mars. Då kan vi tävla, min skall komma den 21/2 enligt planen ;D Hade 1 jycke när första kotten kom och skaffade en till när han var 6 månader. Funkar klockrent än så länge. Wachtlar älskar barn. Viktigt är att dom har sin frizon efter jakt exempelvis, men det är mer sunt förnuft. MVH
Publicerat Januari 18, 200719 yr Visst funkar det! Men det är oerhört viktigt att BÅDA är överens om exakt hur arbetsfördelningen ska se ut hemma så att någon inte helt plötsligt upptäcker att hon/han tar hand om allt medan andra parten kör räkmacka. Det kan hela förhållandet ta skada av. Vi har en snart sexmånaders bebis hemma och har inte skaffat någon valp efter det. Däremot hade vi tre, ännu inte fyllda ett år-valpar, hemma när bebisen föddes. För vår del har det dock gått rätt bra eftersom första året för de här tre mest har inneburit grundträning och ingen jakt. Jag har till och med känt att det varit riktigt bra eftersom jag inte haft för bråttom i jaktträningen, vilket förmodligen varit fallet annars eftersom det är så kuuul :- . Nu kan jag börja köra lite mer på allvar i vår och då är de en bra bit över ett år.
Publicerat Januari 18, 200719 yr Vi skaffade första hunden för femton år sen och sen kom det barn som nu är tolv och åtta, och det har funkat bra....en liten passus bara likväl som hunden ska respektera barnen så måste man ändå lära sina barn att respektera hundarna.