Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Putte74

Cz455 med 22 wmr pipa trädskällarjakt

Recommended Posts

Putte74

Hej!

Har letat en bra bössa till trädskällarjakten framöver då jag ska köpa en Nobs så fort jag hittar en. Har en Cz 455:a idag med 22 lr pipa och undrar ifall nån här har samma fast med wmr pipan till skogsfågeljakten?

Har googlat lite och en del verkar har haft problem med precisionen i wmr pipan?

Är en lätt och smidig bössa jag är ute efter så hade varit kanon om 455:an med wmr pipan funkar.

pmt

Kanske inte vad du vill höra men 22WM är en sällsynt lynnig jävel.....

/T

sidelock

Lägg inte din tid på 22wmr, den skjuter i regel illa med det mesta. Ibland med allt.

• Like 1

HerrBerg

Min håller ca 5-7 cm på 100m med cci fmj, lite i överkant för de små vilt som det är fråga om med 22wmr. Fortfarande en 50-metersbössa alltså.  

Putte74
8 hours ago HerrBerg sa:

Min håller ca 5-7 cm på 100m med cci fmj, lite i överkant för de små vilt som det är fråga om med 22wmr. Fortfarande en 50-metersbössa alltså.  

Är det med 455:an? Hört nånstans att den kräver många smällar genom pipan och grovrengörning ofta för att pipan ska bli bra och skjuta bra?...

pmt
12 hours ago Putte74 sa:

Hört nånstans att den kräver många smällar genom pipan och grovrengörning ofta för att pipan ska bli bra och skjuta bra?...

Några pipor är sådana ja. Andra är precis tvärt om - visar man en läskstång för pipan vägrar den skjuta de kommande 300-400 skotten för att sedan plötsligt prestera riktigt bra.

Jag har provat en hel del 22WM i min dag, och det enda jag kan säga utifrån det är att man aldrig vet vad man kan förvänta sig av den. Det är en lynnig jävel.

/T

Dr Krall

Ett tips som inte är så glamoröst, men funkis, och billigt/prisvärt...är att leta en stridsvagnskombi i 12/5,6x52R. T.ex en Valmet eller BRNO. Inte så värst klumpig i skogen i.o.m att de som regel är ganska korta totalt. Men såklart, smidig som en liten 22WMR blir de ju inte. En hagelsmäll är inte så dumt ibland när fåglarna sitter tätt intill stam e.dyl. Speciellt när du jagar in unghund är det värdefullt att kunna ta skott när hunden gör fina jobb även om det är lite kvist i vägen. Och 5,6x52R är en mycket fin fågelkaliber. Slår inte sönder speciellt mycket på nära håll, samtidigt som du når ut på +150m om det kniper. Handladdning är ett plus, då det inte finns ammo i alla butiker.

Putte74
53 minutes ago pmt sa:

Några pipor är sådana ja. Andra är precis tvärt om - visar man en läskstång för pipan vägrar den skjuta de kommande 300-400 skotten för att sedan plötsligt prestera riktigt bra.

Jag har provat en hel del 22WM i min dag, och det enda jag kan säga utifrån det är att man aldrig vet vad man kan förvänta sig av den. Det är en lynnig jävel.

/T

Tack! Begäret efter en är stor och är nog nästan beredd att slå till på en...men hur funkar det om den jag köper sprider som attan?...garantier?...kröna om dom brukar funka har jag hört....är det nåt som företaget man köpt av är skyldig att fixa...eller vad gör man? Inte kul om man får en som inte går jaga med.

pmt
6 minutes ago Putte74 sa:

Tack! Begäret efter en är stor och är nog nästan beredd att slå till på en...men hur funkar det om den jag köper sprider som attan?...garantier?...kröna om dom brukar funka har jag hört....är det nåt som företaget man köpt av är skyldig att fixa...eller vad gör man? Inte kul om man får en som inte går jaga med.

Den som ger garantier avseende träffbilder är förmodligen lätt rubbad.... Och rätt nära förestående en konkurs förmodligen.

En 22WM är som jag ser det en en säck i vilken det påstås finnas en gris.

/T

Christian N

En rimlig person hade insett 22WMR:s brister och gått vidare mot 22 Hornet eller tom 7,62x39 fmj alt någon 6 mm sak men det finns talesätt om detta, några omfattar Berg, andra hästar och några åsnor. 

Sagt från någon som äger en 22WMR pipa, slöseri med sinnesro./C

• Thanks 1

Putte74

Nä,det är väl så...får räkna med det värsta och bli glad om det inte är hälften så dåligt då.

marcus.söderlund

Köp 7,62x39an på blocket istället o bespara dig den huvudvärken...

Putte74
14 minutes ago marcus.söderlund sa:

Köp 7,62x39an på blocket istället o bespara dig den huvudvärken...

Hittar inget på kalibern...vad för bössa är det?

marcus.söderlund
1 hour ago Putte74 sa:

Den va visst såld nu såg jag på grannkanalen

Irbis

Det finns absolut kalibrar som klarar hela säsongen av trädskällarjakten bättre men att 22WMR skulle vara så dålig till jaktformen håller jag inte med om. Från premiären till lövfällningen har jag aldrig haft ett skottläge på mer än 50m håll. Det beror säkert lite på var du jagar men fåglarna finns ofta i tätare vegetation den tiden på året (utmed bäckar mm) och skotthållen är korta. Jag använder en Sako Quad 22WMR från premiären fram till lövfällningen, därefter byter jag till en 6br. Min 22WMR håller iofs ihop väldigt bra, använder den till vinterripa mm och har aldrig behövt klaga på precisionen.

Jag håller med Dr Krall om att en kombi är optimal för jakten, speciellt när du ska jaga in en unghund. Men, det skjuts och har skjutits mängder av skogsfågel med 22WMR, även om de flesta pipor skjuter sämre än min har jag svårt att se att du kommer missa någon chans som du skulle klarat med en annan kulkaliber fram till lövfällningen. Det är inte många chanser du kommer missa med en 22WMR efter lövfällningen heller men det är som sagt otroligt retligt att inte komma inom skotthåll när unghunden gör sina första fina jobb... 

• Like 1
  • Thanks 1

HuggyBear

Det är en Cz 527 carbine i 7,62x39 du är ute efter. På med en smidig dämpare typ Havana 175 å köp billig övningsammo på fk sport i Nacka. 🙂

• Thanks 1

Christian N

Jag kan hålla med, under min 2:a session med den för mig nya 17HRM så gick det bättre o rent av ok med 20 grains gamepoint. 

Jag hade precis gjort 11+ km löpning med barnvagn men detta är ändå representativt. /C 

438B792F-89D2-4146-88E3-C381F6791CEC.jpeg

• Thanks 1

HuggyBear
20 hours ago, Putte74 said:

Va lite pucktvåa på den såg jag sen... Här är den i originalutförande. Mycket trevlig smidig snällskjuten pang... 😃

https://www.jakt.se/cz-brno-527-7.62x39

Putte74
3 hours ago HuggyBear sa:

Va lite pucktvåa på den såg jag sen... Här är den i originalutförande. Mycket trevlig smidig snällskjuten pang... 😃

https://www.jakt.se/cz-brno-527-7.62x39

Ja,det där kan va nåt de...såg lätt och smidig ut på youtube🙂...kan definitivt va bössan jag söker till framtida skogsfågeljakterna👍

• Like 1

HuggyBear
2 minutes ago, Putte74 said:

Ja,det där kan va nåt de...såg lätt och smidig ut på youtube🙂...kan definitivt va bössan jag söker till framtida skogsfågeljakterna👍

Jag köpte den då jag själv hade nobs å den va riktigt trevlig att bära på. Tyvärr va hunn för dålig men jag fick skjuta en bäver med den vilket gick ypperligt bra på ca 6m håll 😅

jakobj

Jag har tragglat mig igenom ett antal kalibrar under trädskällarjakten och slår ett slag för 7,62x39. Har en sådan och den är efter två säsongers användning här för att stanna. 

Skjuter med sakos fabriks speedhead. Filar ner spetsen så att den blir flat vilket ger bättre effekt på längre håll då jag hade några skärande skott på 120-130m förra hösten.

Med detta sagt: den passar mig i mina skogar. Dvs fjällskogar. Jag skjuter ofta på över 100m även under tidig höst. OM jag hade varit inlandsjägare med den eländiga risiga skogsbruksmark man oftast är hänvisad till där så hade jag nog valt en kombi. 

Jaktformen är densamma men förutsättningarna mycket olika beroende på skogstyp så det optimala vapnet för alla finns inte. Man får ha flera vapen eller kompromissa utifrån terrängen som står för merparten av jakten helt enkelt.