Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Här har mårdhunden haft en form av fristad el. vad man ska säga

Featured Replies

Publicerat

13 mårdhundar skjutna på ö utanför Haparanda

2007-01-16

13 mårdhundar har fällts på ön Haparanda-Sandskär utanför Haparanda. Det var personal från länsstyrelsen och statens lantbruksuniversitet (SLU) som avlivade en vuxen hane och tolv årsungar.

De mårdhundar som finns kvar på ön ska skjutas före nästa föryngringssäsong. Annars finns risken att mårdhundarna får fäste även på det svenska fastlandet.

Haparanda-Sandskär är känt för sitt rika fågelliv och har ett för Norrland milt klimat. Mårdhundarna har levt på ilandflutna sälar, döda älgar, renkadaver och bär. Men mårdhundarna var ändå ett hot mot fågellivet på ön

Precis som vildminken har mårdhunden spritt sig i naturen. I Finland skjuts eller fångas 100 000 mårdhundar årligen, främst i södra Finland.

Det kan bli kullar på upp till 18 valpar. På mårdhundstäta områden kan det därför fällas mer än 20 djur på per tusen hektar och år.

Mårdhundar har vandrat in från Finland främst i Tornedalen.

Naturvårdsverket ska ta fram övergripande strategi för hur både etablering och spridning av mårdhunden ska hindras i Sverige. Hur många mårdhundar som fällts i Sverige är oklart. Totalt har endast tre mårdhundar skickats till naturhistoriska museet.

Publicerat

Hoppas,hoppas...för Ari och andra som bor i närheten av HPDA att några får fortplanta sig...otroligt fint jaktobjekt!  >:(

Publicerat
  • Författare
Hoppas,hoppas...för Ari och andra som bor i närheten av HPDA att några får fortplanta sig...otroligt fint jaktobjekt!  >:(

Jag har sett det på Din jaktlänk. :D Jag tror att Vi hellre har skogsfågel att jaga än mårdhund. :D

Publicerat

skogsfågel ska de finnas men skulle vara roligt med mårdhund åxå.

det finns säkert mårdhund på andra öar eftersom det finns på sandskär.

vårat jaktlag har 8 öar i haparanda skärgård vart vi har jakten.

Publicerat
skogsfågel ska de finnas men skulle vara roligt med mårdhund åxå.

det finns säkert mårdhund på andra öar eftersom det finns på sandskär.

vårat jaktlag har 8 öar i haparanda skärgård vart vi har jakten.

skynda dej ut och ro dom i land om dom finns där ;):D

Publicerat
skynda dej ut och ro dom i land om dom finns där ;):D
karlsson...det skulle ju sitta fint för dig med ett par eller två i dalarna också. ;)
Publicerat
karlsson...det skulle ju sitta fint för dig med ett par eller två i dalarna också. ;)

det fick gärna krylla av dom små liven häromkring ;)

Publicerat

Har flera obs av mårdhund i Haparanda och runt om hpda och har även hört att det fanns mårdhund i kalix.

Har haft 2 obs av mårdhund på våra marker.

Publicerat
  • Författare
Har flera obs av mårdhund i Haparanda och runt om hpda och har även hört att det fanns mårdhund i kalix.

Har haft 2 obs av mårdhund på våra marker.

Jag vet att det finns mådhund uppåt Korpikå. Efter vitvattensvägen. Där har man sett. >:( Var mer???

Publicerat
Jag vet att det finns mådhund uppåt Korpikå. Efter vitvattensvägen. Där har man sett. >:( Var mer???

Jag tror det heter Månsbyn där dom pimplar sik i älven.

Publicerat
  • Författare
Jag tror det heter Månsbyn där dom pimplar sik i älven.

Okej då vet jag! :D