Publicerat Oktober 16, 20196 yr Det är blött ute och verkar fortsätta vara så. Det finns få saker som är värre när man är ute längre perioder än att bli blöt. Ombyte hjälper i viss mån men när ytterlagret väl är blött fortsätter man vara blöt. Jag, som mest sitter och glor på pass under älgjakten, behöver ett vettigt regnställ. Anoraken jag har från Engelsons fungerar bara i lite lättare regn, inte när det piskar ner dagarna i ända. Samma med mina byxor (Kuiu Guide). Vad ska man ha för att hålla sig torr? Är det galon som gäller? Och nej, jag bestiger inte berg i regnkläderna (sällan annars heller om jag ska vara ärlig).
Publicerat Oktober 16, 20196 yr Kör med Brittiska försvarets regnställ (jacka och byxa), Inte det bästa för rörlig jakt då det inte andas särskilt bra och är lite prassligt, men håller en garanterat torr på pass. Generösa storlekar så lätt att ta på utanpå vanliga jaktkläderna. Väldigt prisvärt i min värld. https://www.varusteleka.com/en/product/british-mvp-rain-jacket-desert-dpm-surplus/25059 Finns även ett grönaktigt ställ om man föredrar det.
Publicerat Oktober 16, 20196 yr Grunde’ns regnställ i stylish orange såklart med tillhörande sydväst. Det är det enda som gäller. Blöt blir du inte. Iallafafall inte utifrån....
Publicerat Oktober 17, 20196 yr Säger bara parasoll. Har ett 1.6m diam Swedteam camo parasoll som ligger i bilen och tas med regniga dagar. Drar fast den i tornet och sitter som en kung, har haft parasollet i 6-7år och är min bästa "onödiga jaktpryl". Visst, man hör inte djur när det smattrar på parasollet men det verkar inte skrämma djuren iaf ?
Publicerat Oktober 17, 20196 yr Jag har en poncho som åker fram när det blir för blött, kombinerad med ett värmeljus i en burk mellan fötterna så håller man sig både varm och torr oavsett väderlek. Prasslar en del men enda sättet jag testat hittills som kombinerar funktion och komfort som passkytt. /Markus
Publicerat Oktober 17, 20196 yr Författare Tack för förslag. Ska kika lite på poncho om det kan vara något för mig.
Publicerat Oktober 17, 20196 yr Riktigt uselt väder kör jag Biltema strandparasoll som jag kamoumålat med brun och grön sprayfärg, ytterst estetiskt givetvis. Jag svettas en del och blir lätt råkall i regnkläder varför jag oftast bara har byxholkar på pass och en vanlig fleecejacka etc när jag väl kommit under parasollet. Ska du nyttja galon är tipset extra stora storlekar eller poncho, just för att få lite luft innanför vilket hjälper mot kondensen enligt min erfarenhet.
Publicerat Oktober 18, 20196 yr Jag har använt regnrocken och holkarna från Engelssons under ett par år nu och dom funkar riktigt bra. Håller mig torr på regniga dagar https://www.engelsons.se/regnrock-pu https://www.engelsons.se/byxholkar-pu
Publicerat Oktober 19, 20196 yr På 2019-10-17 at 14:31 LGH sa: Tack för förslag. Ska kika lite på poncho om det kan vara något för mig. Jag kör med poncho och den håller mig torr. Nackdelen med den jag har är att det kan vara lite meckigt med anläggningen för det trasslar sig. Inga problem när man har tid, men inget för ett vägpass där det kan gå fort.