Publicerat Oktober 30, 20196 yr Jag sitter som antagligen 99% av alla andra nyblivna krutgubbar o letar info om vapen och mest bang for the bock... Jag tycker man hamnar i sin okunskap i ett vakum, man hittar en bössa som känns bra, priset är ok sen tittar man närmare då är det smutsigt och känns som relativt dåligt skött eller slitet och ser trött ut. Jag var egentligen ute efter en halvautomat, jag gillar utseendet o 3 skott känns som lättare träff en 2.. :D Men eftersom man i sin okunskap väljer att lyssna på mer rutinerade som menar på att ur säkerhetssynpunkt bör man välja en bock eller SvS som första vapen. Vilket jag kan tycka låter vettigt. Nu har jag tillslut fastnat lite lätt för 3 vapen. en begagnad Beretta i bra skick, ett djupare märke i kolven men inget märkvärdigt, en ny Redolfi EOS, dessa 2 ligger runt 12.000kr och en beg Sabatini Jaguar ca 4000kr. Vill inte köpa turkiskt p.ga vad som pågår där. Åsikter om mina val eller andra tips runt 10-12.000kr emottages tacksamt!
Publicerat Oktober 30, 20196 yr Mitt stalltipps. välj valfri av nedanstående miroku. SKB, Winchester 101, Browning, Beretta. Detta är dom enklaste korten att hålla reda på. Du måste inte ha utbytbara choker för att kunna skjuta stål på bana med dem, det du skall vara restriktiv med är tunga grova jaktladdningar i stål. men försök att leta på någon som har 1/4 och 1/2 i borrning så har du en bra allround uppsättning, för 10-12K så kommer du hitta massvis av fina bössor av dem jag har nämnt ovan jag skulle 10 gånger av 10 valt någon av ovanstående före jag köper en EOS eller Sabatini för dom pengarna
Publicerat Oktober 30, 20196 yr Det du inte klarar av med två skott som relativ nybörjare - kan du definitivt inte göra ett skvatt bättre med tre..... Av de uppräknade hade jag tagit Berettan nio dagar i veckan. För 10-12 kan du hitta riktigt bra bössor. Finns en klistrad tråd om första hagelbössan. Läs den och se vad du kan tråla upp. Har du frågor är det bara att posta dem här. Med tanke på handläggningstiderna behöver du inte ha bråttom - nästa säsong börjar om 5 månader.... T
Publicerat Oktober 30, 20196 yr Jag köpte en halvauto som första bössa, mest för att den dök upp när jag inte hittade något vettigt begagnat efter jägarexsamen och ville komma igång med jakten, det tog dock inte låg tid innan jag började leta efter en bock eller SvS och tillslut sålde jag bort den....den förde ett jävla oväsen vid laddning/patron ur i skogen och spottade tomhylsor omkring sig på banan så jag gillade den aldrig något vidare. Klämde länge och väl på en Beretta S56 som verkade vara ett ganska trevligt vapen man kan få till billig peng, men fastnade tillslut för en FN/Browning B25 med Engelsk kolv tillslut. Den kommer nog förmodligen att överleva mig. Tror inte man bör lägga för mycket pengar på sin första bössa, man vet nog bättre vad man vill ha när man hittat lite rätt i skyttet med både kolvens mått och övriga egenskaper och risken är väl att man kommer att byta ut den, jag skulle nog leta efter en lite äldre begagnad bock av välkänt kvalitativt märke. Kan väl nämna att båda senast nämnda har fast borrning om det skulle anses vara något handikapp.
Publicerat Oktober 30, 20196 yr Författare Ett nytt besök till handlaren gav nya möjligheter, lustigt hur prisbilden blir bredare med antalet besök i en vapenaffär... En Browning cynergy classic i nyskick för 17.000kr allt i kofferten finns med. Lätt förälskad... Mycket pengar för ett första gevär men skall man tro på trådar och säljare lär den hålla min livstid.
Publicerat Oktober 31, 20196 yr Författare 16 hours ago pmt sa: Det du inte klarar av med två skott som relativ nybörjare - kan du definitivt inte göra ett skvatt bättre med tre..... Av de uppräknade hade jag tagit Berettan nio dagar i veckan. För 10-12 kan du hitta riktigt bra bössor. Finns en klistrad tråd om första hagelbössan. Läs den och se vad du kan tråla upp. Har du frågor är det bara att posta dem här. Med tanke på handläggningstiderna behöver du inte ha bråttom - nästa säsong börjar om 5 månader.... T Sant ang mängden skott.. ? Läste den klistrade tråden, nyttig!!! Tittade på en Browning Cynergy igår, lite mer pengar men o andra sidan bra kvalite, den "känns" rätt och säljaren har lovat justera kolven så den funkar längdmässigt nu, nu ca 1cm för lång om man skall tro på de standarder som det pratas om. Det blir provskjutning på lördag. ?
Publicerat Oktober 31, 20196 yr Ja ska man vara precis som alla andra så är Beretta bock ett säkert kort. Halvautomater kan vara en utmaning som inte alla klarar av. /P
Publicerat Oktober 31, 20196 yr 12 hours ago Petri69 sa: Sant ang mängden skott.. ? Läste den klistrade tråden, nyttig!!! Tittade på en Browning Cynergy igår, lite mer pengar men o andra sidan bra kvalite, den "känns" rätt och säljaren har lovat justera kolven så den funkar längdmässigt nu, nu ca 1cm för lång om man skall tro på de standarder som det pratas om. Det blir provskjutning på lördag. ? Just längden är nog det mått som givet att den är tillräckligt lång spelar absolut minst roll..... 1cm hit eller dit motsvarar typ en fleecetröja. T
Publicerat Oktober 31, 20196 yr 13 hours ago Petri69 sa: Sant ang mängden skott.. ? Läste den klistrade tråden, nyttig!!! Tittade på en Browning Cynergy igår, lite mer pengar men o andra sidan bra kvalite, den "känns" rätt och säljaren har lovat justera kolven så den funkar längdmässigt nu, nu ca 1cm för lång om man skall tro på de standarder som det pratas om. Det blir provskjutning på lördag. ? Och om jag får lägga mig i så ska du inte ha säljaren till att ändra kolvmåtten. Åk istället och ta en timme med en instruktör och få kolven måttad innan du sätter sågen i den. Min erfarenhet är att många normala svenska män bör ha en kolv med minst LOP 375mm (standardmått). De vapen jag säljer eller måttar brukar oftast behöva snarare längas en smula. Om jag ska sticka ut hakan är det snudd på omöjligt att göra en korrekt gunfit i en kassun Så köp den, skjut den och vid behov förändra /M
Publicerat November 1, 20196 yr 9 hours ago charlie sa: Och om jag får lägga mig i så ska du inte ha säljaren till att ändra kolvmåtten. Åk istället och ta en timme med en instruktör och få kolven måttad innan du sätter sågen i den. Min erfarenhet är att många normala svenska män bör ha en kolv med minst LOP 375mm (standardmått). De vapen jag säljer eller måttar brukar oftast behöva snarare längas en smula. Om jag ska sticka ut hakan är det snudd på omöjligt att göra en korrekt gunfit i en kassun Så köp den, skjut den och vid behov förändra /M 375 mm ??? Jag vet att en del bössor kommer så men att det skulle va standardmått ? Men det är ju alltid lättare att ta bort än lägga till. greppet och hur avtryckaren sitter spelar ju åxå in / P
Publicerat November 3, 20196 yr Författare På 2019-10-31 at 23:35 charlie sa: Och om jag får lägga mig i så ska du inte ha säljaren till att ändra kolvmåtten. Åk istället och ta en timme med en instruktör och få kolven måttad innan du sätter sågen i den. Min erfarenhet är att många normala svenska män bör ha en kolv med minst LOP 375mm (standardmått). De vapen jag säljer eller måttar brukar oftast behöva snarare längas en smula. Om jag ska sticka ut hakan är det snudd på omöjligt att göra en korrekt gunfit i en kassun Så köp den, skjut den och vid behov förändra /M Fast jag är ju allt annat än normal ?? 171 cm 110kg och ben på typ 50cm... Provade igår, kändes bra faktiskt. Ca 150 skott ca 85% träff sista 50 skotten, tog en stund att "hitta" den.. Men det kändes ok med tanke på att man inte skjutit lerduva på nästan 30 år... O den gången var det inte många skott heller. Så det lutar starkt mot Browning CYNERGY 17500kr för en som ser ut att vara ny förutom ett litet märke i kolven, känns det som ett ok pris?
Publicerat November 3, 20196 yr 4 hours ago Petri69 sa: Fast jag är ju allt annat än normal ?? 171 cm 110kg och ben på typ 50cm... Provade igår, kändes bra faktiskt. Ca 150 skott ca 85% träff sista 50 skotten, tog en stund att "hitta" den.. Men det kändes ok med tanke på att man inte skjutit lerduva på nästan 30 år... O den gången var det inte många skott heller. Så det lutar starkt mot Browning CYNERGY 17500kr för en som ser ut att vara ny förutom ett litet märke i kolven, känns det som ett ok pris? Nu ska du ju inte skjuta med benen Svårt att sia om måtten utan att sett dig skjuta men det är en bra bössa. Skapligt i pris i fint skick men det alltid att försöka pruta lite om du har vägarna förbi Växjö eller Halmstad så är det bara att ringa så måttar vi om det behövs