Jump to content

Älghund

Recommended Posts

Hej!  Har alltid haft som dröm att ha en egen älghund och att få gå som hundförare på älgjakten. Är med i två jaktlag i södra Sverige på 1000ha respektive 1500ha. Nu till saken, på den minsta marken så finns idag en hundförare och vi brukar ha en tilldelning på 1-2 vuxna djur samt ett par kalvar varje år. På den andra marken är det redan 4 hundförare.. tilldelningen brukar vara 2-3 vuxna och 3-4 kalvar samt att vi brukar få 3 extrakalvar på avlysning i december. Nämnde för jaktledaren att jag funderade på en älghund men fick kalla handen direkt, märktes tydligt att han inte ville att jag skulle skaffa nån.. lite tråkig och egoistisk inställning kan jag tycka. Han går som hundförare själv ska tilläggas.. Vad tycker ni på forumet? Har jag tillräckligt med mark och älgar för att hålla en älghund? Eller blir det för få jakttillfällen? Hunden får ju självklart jaga gris med..som medlem i laget har jag ju rätt att utnyttja marken som alla andra men visst, det blir färre jakttillfällen ju fler hundar man har så jag förstår ju samtidigt jaktledarens tänk. Vad skall man tänka på vid valet av ras? Finns det raser som lämpar sig på lite mindre marker? Laika? Finnspets? Eller är det de nordiska raserna som gäller? 

karelsk blandning

Jag tycker markerna är väl små när ni är flera med hund redan för att hunden ska få jaga ordentligt.

Skaffa mer mark och hund samtidigt.

Vad har ni för hundar idag i lagen?

Vad räknar du som dom nordiska raserna? 

Älghundarna i lagen består idag av främst jämthundar samt en hälleforsare. Tänker främst på jämte och gråhund när jag nämner de nordiska raserna.. Känns som att alla som håller älghund här nere i söder har för "små" marker att gå på ? å andra sidan jagar många gris med sina spetsar också.. 

karelsk blandning
På 2019-10-31 at 14:11 Sundis sa:

Älghundarna i lagen består idag av främst jämthundar samt en hälleforsare. Tänker främst på jämte och gråhund när jag nämner de nordiska raserna.. Känns som att alla som håller älghund här nere i söder har för "små" marker att gå på ? å andra sidan jagar många gris med sina spetsar också.. 

Alla marker är för små om hunden håller i en sken älg ett tag. 

Tänkte mer om hunden får tillräckligt mycket jakt för att bli bra när det är små marker och flera som har hund.

Svår frågeställning....

Det är ju tyvärr ett överflöd av ställande hundar i hela landet i dag! 

Samtidigt har jag full förståelse för din önskan, då jag själv tycker det är den absolut roligaste jakten. 

Vad har du för möjligheter utanför jaktlagen? Jag har själv jagat in en halvduglig gråhund utan att vara med i nåt jaktlag mer än något enstaka år. Idag ramlade årets 6e älg för honom, och det jaktlaget jag numer är med i har en tilldelning på 1+1. 

Har du ett bra kontaktnät och är lite ”på”... är det bara att köra.... du verkar ju iaf ha möjlighet att träna skogsvana mm