Publicerat November 4, 20196 yr Hej, efter ett par års trogen tjänst har min X-bolt nu av någon anledning slutat att låsa slutstycket i säkrat läge. Innebär att man alltid kan repetera/plundra vapnet även om det är säkrat vilket inte ska gå. Jag har kommit så långt i felsökningen att det är den del som Browning själva benämner "Bolt Lock" som är fast och inte rör sig när man säkrar vapnet, därav förblir slutstycket så att säga alltid i "osäkrat" läge även om bössan i övrigt är säkrad inkl. avtryckaren. Bifogar bild på den del som numera är helt orörlig så att säga. Någon som varit med om något liknande och har tips på hur man fixar till det? Tack!
Publicerat November 4, 20196 yr Har du testat att plock isär/"riva" bössan, göra rent alla delar och sätta ihop den igen? För att utesluta att det inte är torkat fett och skit som sitter i vägen någonstans. Välkommen till forumet
Publicerat November 4, 20196 yr Blev lite nyfiken och kollade på min egen X-bolt hur det ser ut. Stiftet (bolt lock) verkar vara trekantigt och det är ganska mycket spel mot den omgivande "cylindern" som det löper i, så det kan nog komma ner nåt skit mellan stiftet och "cylindern" som gör att det kilar fast sig. Plocka isär och gör rent, eller ta den till en vapensmed om du känner dig osäker.
Publicerat November 4, 20196 yr Här finns en sprängskiss:https://www.browning.com/content/dam/browning/support/parts-service/gun-parts-price-list/parts/2013/12-arn-432-x-bolt.pdf EDIT: Hittade denna bild. Ta ur systemet ur stocken så ser du nog om det är nåt skit som ställer till det.
Publicerat November 4, 20196 yr Författare Ok, tack. Jag gör ett försök imorgon kväll så ser vi vad det leder till.
Publicerat November 4, 20196 yr 20 minutes ago, krfr99 said: Ok, tack. Jag gör ett försök imorgon kväll så ser vi vad det leder till. Ser fram emot rapporten, gärna med bilder!
Publicerat November 5, 20196 yr Författare Tog isär den så långt jag vågade, ger mig inte på att plocka isär avtryckaren. Har smörjt upp stiftet och det löper skapligt lätt numera när jag flyttar den manuellt upp och ner med fingrarna. Men när man kör genom säkringen så rör det sig knappt alls, se bifogad video. Gissar att något gått galet invärtes, men det vågar jag mig nog inte på mitt under jaktsäsongen. Tips på någon rapp vapensmed runt Örebro/mälardalen ? ? 2019-11-05 19.59.00.mp4
Publicerat November 5, 20196 yr 33 minutes ago krfr99 sa: Tips på någon rapp vapensmed runt Örebro/mälardalen ? ? Det borde väl bli pensionären, allas vår @Dansken kanske?!