Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Söker en HPBT kula i 170-180gr klassen till toppfågel

Featured Replies

Publicerat

Har funderingar på en ny kula till framförallt toppfågeljakten. Skotthållen blir väl max runt 300m (med merparten mkt kortare än så) så man behöver ju kanske inte stirra sig blind på skillnaderna i BC egentligen, har ni någon erfarenhet kring hur dessa beter sig i djuren? Tänker på en tjäder eller orre tex?

Laddar själv, och bössan ifråga är en Browning X-bolt 308w med räffelstigning 1:12. 

• Lapua Scenar L 175gr (BC G1 0,490 / G7 0,247), pris styck 5,65kr
  • Hornady Eld Match 178gr (BC G1 0,547 / G7 0,275), pris styck 5,29kr
  • Nosler RDF 175gr, (BC G1 0,536 / G7 0,270), pris styck 6,36kr
  • Barnes Match Burner 175gr (BC G1 0,521 / G7 0,264), pris styck 4,75kr
  • Sierra Matchking 175gr (BC G1 0,505 / G7 0,264), pris styck 6,42kr
  • Berger VLD 175gr, (BC G1 0,512 / G7 0,262), pris styck 8,21kr[/list]

Tack på förhand!

Publicerat

Lapua D46 helmantel och bt/C

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Christian N sa:

Lapua D46 helmantel och bt/C

Tack för tipset! Är en fmj att föredra jämfört med en (inte alltför elak) hålspets på tex en tjäder? 

Kulan i sig verkar fin med bra BC osv (G1 0,506 / G7 0,254), pris 5,19kr/st vid första googleträffen, men den är ju inte bättre/billigare än ovan så antar att det är just helmanteln du föredrar framför hp? Slår dom sönder för mkt tycker du? 

Publicerat

Jag har skjutit exakt O toppfåglar om man inte får räkna diverse svartfågel med bruk av varmint kulor.

Men D46 är en mycket fin/välskjutande kula med helspets, är rätt säker på att viltet kommer bli snyggare på det viset. /C

• 3 months later...
Publicerat

Nu är det här iof efter toppjakten, men till nästa år... Jag har skjutit med de kulor som presterar bäst i min bössa. Då är Lapua Scenar L och Sierra ELD match, som skjuter nästan identiskt och bäst ut till 500 meter. Har testat flera helmatlade kulor men inte fått den precision jag vill ha på längre håll. Min känsla är att Lapua är hårdare och inte slår sönder fågeln på samma sätt. Jag hade kört på den.

Publicerat

Finns en del riktiga toppfågelexperter här inne så lite oväntat med bristen på svar (no offense @Christian N  och @josc72 ).

ELD Match är i allt väsentligt en varmintkula så jag gissar att de är olämpliga för toppfågel pga brutal effekt. Ska själv ladda ELD M 108 i 6XC nu till skytte samt rådjur och räv.

Publicerat

Testade faktiskt två orrar med Swift scirocco utan att skjuta sönder. Den kulan går mycket, mycket bra i min 284 win och marknadsförs som ganska hård och har bra BC. Har köpt en ask och tänker kolla hur den flyger i min nya 6,5 CM. Den kan bli en favorit.

• 2 months later...
Publicerat
På 2020-02-26 at 11:54 exabit sa:

Finns en del riktiga toppfågelexperter här inne så lite oväntat med bristen på svar (no offense @Christian N  och @josc72 ).

ELD Match är i allt väsentligt en varmintkula så jag gissar att de är olämpliga för toppfågel pga brutal effekt. Ska själv ladda ELD M 108 i 6XC nu till skytte samt rådjur och räv.

Ja, angående ELD Match så sköt jag fem orrar förra vinter. Tyckte nog att det var lite väl mycket "poff" i fåglarna. Det blev Scenar resten av vintern.