Publicerat Januari 17, 200719 yr Sista resan upp till stugan min fick jag äntligen se tjäder. Nämligen 5st tjädrar och en massa spår under tallarna där de hade betat. Vi såg även en och annan orre. En av tjädrarna lyckades jag fälla på 138 meter med min Ruger. Tjädern visade sig vara en för mig rekordtung pjäs på 5,1kg. 8)
Publicerat Januari 17, 200719 yr Hej hallen! det ser ut som att du är på ett nytt område? på bilden ser det ut som om du står vid kallkällan? sista jakten med finnspetsen så såg vi säkert 6-7 tuppar uppe vid kallänget! det är ju inte så långt rakt över.. om det nu är där du står såg ut som det iallafall!
Publicerat Januari 17, 200719 yr Lite Avis e man :- ;D HÄÄÄÄRLIGA BILDER! En fundering. Alla säger att man ska leta tjäder bland tall men det ser ut på de flesta bilder att de sitter gärna o toppar i gran! Rätta mig om jag har fel! Bra o veta för mitt eget sökande!
Publicerat Januari 18, 200719 yr Lite Avis e man :- ;DHÄÄÄÄRLIGA BILDER! En fundering. Alla säger att man ska leta tjäder bland tall men det ser ut på de flesta bilder att de sitter gärna o toppar i gran! Rätta mig om jag har fel! Bra o veta för mitt eget sökande! Du hittar oftast tjädern bland tall eftersom den i princip endast äter tallbarr på vintern men den toppar gärna i gran om du skulle råka stöta den först. Har du fina tjädermarker med rejäla tallar där de ofta sitter så skall du åka runt där och söka, annars så får du in i tallplanteringar och "rota" för att då och då åka en sväng runt för att se om du lyckats stöta ut någon tupp. Lycka till!
Publicerat Januari 18, 200719 yr Författare Ofta sittertjädrarna i granarna och spanar. De två första tupparna som jag såg, satt tillsammans i en tall. De flög iväg åt olika håll då jag kom. Tjädern brukar då de blir skrämda sätta sig i topp inte så långt bort, för att se vad det var som skrämde dem. Så tjädern i topp på granen, har blivit just blivit iväg skrämd.
Publicerat Januari 18, 200719 yr Grattis Hallen till stor tuppen och fina bilder har du tagit. Men eftersom du nu innan Vogga bör vänja dig med att ha lite färre fåglar hem än mig, så vill jag bara säga att jag sköt två tuppar i helgen ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 18, 200719 yr Underbar bild på kyrktuppen! Dock slår den inte riktigt den från Allt om Jakt & Vapen för 6-7 (?) år sedan. Om ni minns, fjällnära granskog med EXTREM upplega, inte ett mörkt barr syns och så en tupp i topp. Din är dock inte långt ifrån...
Publicerat Januari 18, 200719 yr Här är några till som var på topp i helgen. Men jag har bara åkt med hundar och kamera, frysen var redan fylld i höst med hjälp av två bretoner. Det är bara att hoppas att det blir en bra vårsommar för kullara då blir det bra jakt till hösten.