Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finns det differenser mellan olika 308w patroner?

Featured Replies

Publicerat

Hallå,

Köpte nyligen en Tikka T3x med kaliber 308w. Var in på XXL och skulle köpa lite billig övningsammunition. Jag spanade In billigast möjliga och tänkte slå till på lite Fiocchi-ammo. Men, säljaren avrådde mig kraftigt från detta och menade att Fiocchi 308w passar dåligt i Tikkans patronläge. 

Jag blev duktigt förvånad och tänkte att 308w är 308w och inget annat. Säljaren sa då att 308w-standaren skiljer sig åt beroende på var i världen ammunitionen är tillverkad. Han menade att måtten på 308w skiljer sig åt beroende på om ammon är tillverkad i USA, Europa eller Ryssland. 

Kan detta verkligen stämma? Eller kan han ha blandat i hop korten och tänkte att på skillnaden mellan tex 7.62Nato och 308?

Nåväl - jag är sugen på att köpa 308W från litauiska GGG men vågar inte förrän detta är helt utrett  ??

Publicerat

Skitsnack! Säljarna på XXL tillhör inte eliten i jakt och vapenbranschen.

/Mike

Publicerat

Det är nog inte kaliberspecifikt till 308.

Jag testade i mitt tycke skräpammunitionen Podmium i min 6.5x55, vart fjärde skott gick slutstyckshantaget trögt att få upp.

Det har aldrig hänt med något annat märke i min bössa.

Publicerat

Podium är I mina ögon ren skit troligen brister det rejält i QC på fabriken 

har  som skjutledare varit med flera gånger om att ljudnivån skiljer sej rejält mellan skotten i asken med förklarliga konstiga träffar 

Publicerat
48 minutes ago L_L sa:

Hallå,

Köpte nyligen en Tikka T3x med kaliber 308w. Var in på XXL och skulle köpa lite billig övningsammunition. Jag spanade In billigast möjliga och tänkte slå till på lite Fiocchi-ammo. Men, säljaren avrådde mig kraftigt från detta och menade att Fiocchi 308w passar dåligt i Tikkans patronläge. 

Jag blev duktigt förvånad och tänkte att 308w är 308w och inget annat. Säljaren sa då att 308w-standaren skiljer sig åt beroende på var i världen ammunitionen är tillverkad. Han menade att måtten på 308w skiljer sig åt beroende på om ammon är tillverkad i USA, Europa eller Ryssland. 

Kan detta verkligen stämma? Eller kan han ha blandat i hop korten och tänkte att på skillnaden mellan tex 7.62Nato och 308?

Nåväl - jag är sugen på att köpa 308W från litauiska GGG men vågar inte förrän detta är helt utrett  ??

Hälften rätt, och hälften fel skulle jag säga.......

Det är inget superexakt mått på en hylsa enligt standard, det kan skilja lite "här och där" utifrån tillverkarens egna prioriteringar och val.

Dessa val styrs av vad man har mest av på "sin" marknad, alltså vad man ser som standardkundens standardbössa.

Exakt samma fenomen ser vi hos vapentillverkarna.

Summerar man det hela en smula grovt så vill tex tyska tillverkare av ammunition ligga exakt rätt - medan Blaser gärna ligger på + i patronläget. I alla fall för alla rakrepeters eftersom dessa har mindre moment i öppningen. Andra lägger sig hellre närmre minus för att det ger längre hylsliv och bättre precision.

Ovan är ett extremt nerkortat resonemang - detaljer är medvetet utelämnade så innan hugad spekulant anfaller tangentbordet: jag vet, jag vet, jag vet och jag vet att massor av er vet också (det här ju fan ingen jävla raketkunskap). Ni behöver inte påpeka det. Jag pallar inte att dra hela drapan hela vägen..... Det här inlägget är långt nog som det är.

Så - ja, det skiljer en aning beroende för vilken marknad man tillverkar. Inte i vilket land man tillverkar. Spotammunition dvs restpartier motsv är som regel alltid tänkta till den största marknaden för den tillverkaren som gjort den.

Om XXL-killen hade rätt? Inte en susning.... Äger ingen Tikka så jag har verkligen noll koll här. Men han kan mycket väl fått en jävla massa klagomål på en viss ammunition som man försökt använda i T3or. Då är det förmodligen så att du kanske kommer att få problem du med. Kanske. I alla fall med ammunition från just den batchen.

Det vet man aldrig förrän man testat.

Det värsta med billig skitammunition är att de kan vara jämna inom en batch men är det i princip aldrig mellan batcher - i klartext: det som funkar bra med pluggen du köpte i somras skiter sig nu. Eller omvänt.

Man får helt enkelt prova och se hur det uppför sig. Jag kan leva med lite nyp om jag ligger och filar precision, men accepterar aldrig det om jag ska skjuta på älgbanan. Bara som ett exempel på hur man kan resonera.

/T

Publicerat

Dödar-Älgen@

Jag har samma uppfattning, kan nästan svära på att jag upplevde kraftigare knall och rekyl i vissa skott.

Publicerat
2 minutes ago killer_mouse sa:

Podium är I mina ögon ren skit troligen brister det rejält i QC på fabriken 

Du får vad du betalar för - jag skulle förr säga att QAn i detta fall verkligen gjort sitt jobb......

Inom standard - ja. Bra, jämna, prisvärda - ej kontrollerat.

/T

Publicerat

Jag har skjutit både Fiochi och GGG i min X-bolt 308. Båda gör jobbet och det blir hål i pappälgen där jag förväntar mig.
Med Fiochin blir det krångel med matningen på kanske var 15:e patron. GGG krånglar aldrig.

Det är min erfarenhet av dessa två i min bössa. Köp en ask av varje och prova hur det funkar i din!

Publicerat

Fiocchi är billiga (ibland) på XXL, är hyggligt jämna i laddningen jämfört med Barnaul och S&B och det andra lågpris skräpet- och projektilen reagerar inte på en magnet. Det duger åt mig till pappälgen och skyttebiograf. Jag har inte upplevd något matningsproblem med Fiocchi i min T3X på några hundra skott.

Publicerat

I min T3 har det hänt att en och annan Fiocchi inte gått att kamra. Dessutom skitade de ner pipan alldeles förskräckligt och en och annan rejäl eldsflamma blev det. Använder nu GGG istället, aldrig något problem. Riktgt bra hylsor också om man laddar om.