Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var hittar man bra begagnat då?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Ska snart ta min jägarexamen och har besökt ett antal jaktbutiker och klämt å känt. Även tagit del av de erbjudanden som som både Interjakt och Jaktia har till nybörjare. Har även läst otaliga trådar här där folk avråds från dessa paket och istället köpa begagnat. 

Lockelsen mot paketen är dock stor då jag vill ha både en studsare med dämpare, en hagelbock (eller halvautomat) samt gärna en .22LR för övningsskytte. Dessutom ska jag ju ha skåp osv. Ansökningstiden just nu på vapenlicens i Stockholm är 12-20 veckor så vill liksom köpa allt på en gång så jag när våren kommer (eller i värsta fall är slut) kan börja bekanta mig med mina vapen.

Så, då till min fråga till alla er som rekommenderar begagnat. Var ska jag titta för att hitta bra grejer så jag slipper paketet? Speciellt optiken.

Publicerat

Läs först och främst alla trådar du finner här om vapen, begagnade vapen, första hagelvapen osv, så kommer du ganska fort att få en uppfattning om vilka märken som är bra köp. Sedan är  det bara att leta. Att köpa begagnade vapen är lite som att köpa en begagnad bil. Ägaren kan vara pedant eller en slarver som skiter i att vårda sitt vapen. Alltid en risk men pratar man med personer och ställer rätt frågor får man ganska snabbt en uppfattning om typen. Välskötta vapen där man varit noga med i synnerhet insidan på pipan och vapnet i almänhet är säkra köp. Gubbar som "skjuter pipan ren" skulle jag aldrig köpa ett vapen av.

Samma sak med kikarsikte. Läs!! Här finns många bra trådar om kikarsikten. Läs Mad Mikes "Mellanklassoptik den nya toppklassen?" Så har du också en bra guide. 

Men läs! Du behöver inte fråga för alla svar finns redan här. Bara att sätta igång! Lycka till! 

Publicerat

När du hittar något intressant så tag med någon som kan vapen när du ska åka och titta på den inför köp. Det spar du pengar på.

En duktig ung man, men inte för duktig- och inte för ung ?