Publicerat November 22, 20196 yr Är det någon som är kunnig och törs säga ett värde? Winchester modell 94 i kaliber 30-30win. Tillverkad år 1916. Det handlar om ett vapen jag är intresserad av att köpa. Inget jag säljer.
Publicerat November 22, 20196 yr Skick på metall och trä? Rost? Hack? Slitage? Form på pipan? Magasinlängd?
Publicerat November 22, 20196 yr Författare Det syns att den är använd men inget överdrivet, patina. Ingen rost. små märken i trä, inget som stör den åldern iaf. Metall, ingen rost men åldern syns så klart. Hack, nja inte av åldern att dömma. Rund pipa, inte 8kantig. Magasinet är lika långt som pipan, 51cm ungefär kanske.
Publicerat November 23, 20196 yr Författare 20 hours ago Dansken sa: Skick på metall och trä? Rost? Hack? Slitage? Form på pipan? Magasinlängd? Det syns att den är använd men inget överdrivet, patina. Ingen rost. små märken i trä, inget som stör den åldern iaf. Metall, ingen rost men åldern syns så klart. Hack, nja inte av åldern att dömma. Rund pipa, inte 8kantig. Magasinet är lika långt som pipan, 51cm ungefär kanske. Det är inte ett vapen jag ska sälja, funderar däremot till ett köp.
Publicerat November 23, 20196 yr Hej! Gissar på mellan 5 000-7 000 kr beroende på skick, kanske ett lite högre för ett så tidigt exemplar I fint skick. Man kan ju i regel dela in 94:or i tre grupper som du får betala mer för än de tillverkade efter 1964. Först exemplar tillverkade före 1964, nästa grupp som är ett snäpp dyrare är de tillverkade före den ekonomiska depressionen typ, eller åtminstone innan effekterna av den påverkade produktionen, sen är de de som är tillverkade före 1900 som är dyrast. Dock kan ju skick påverka så att en pre-64 i nära mint blir dyrare än ett äldre exemplar i sämre skick. Sen är det ju i regel att modeller med längre pipa är dyrare, liksom pistolgrepp, take-down, konfiguration på magasinet, typ av tryck och om det finns fällbar diopter. Den ”vanliga” modellen med korta pipan, långt magasin fäst med band runt pipan är ju vanligast. Det är fina vapen för skogsjakt som i regel är billigare i Sverige än USA om det inte är något riktigt extra. Gick en för en skaplig slant på Widforss förut. Går att kolla bland avslutade auktioner. Jag är ingen samlarexpert men nu har du lite mer att gå på. /L, som sneglar på sin 1894 takedown med diopter tillverkad 1898 som vilar på väggen efter en tur i rusket.
Publicerat November 23, 20196 yr Författare 33 minutes ago Givdul sa: Hej! Gissar på mellan 5 000-7 000 kr beroende på skick, kanske ett lite högre för ett så tidigt exemplar I fint skick. Man kan ju i regel dela in 94:or i tre grupper som du får betala mer för än de tillverkade efter 1964. Först exemplar tillverkade före 1964, nästa grupp som är ett snäpp dyrare är de tillverkade före den ekonomiska depressionen typ, eller åtminstone innan effekterna av den påverkade produktionen, sen är de de som är tillverkade före 1900 som är dyrast. Dock kan ju skick påverka så att en pre-64 i nära mint blir dyrare än ett äldre exemplar i sämre skick. Sen är det ju i regel att modeller med längre pipa är dyrare, liksom pistolgrepp, take-down, konfiguration på magasinet, typ av tryck och om det finns fällbar diopter. Den ”vanliga” modellen med korta pipan, långt magasin fäst med band runt pipan är ju vanligast. Det är fina vapen för skogsjakt som i regel är billigare i Sverige än USA om det inte är något riktigt extra. Gick en för en skaplig slant på Widforss förut. Går att kolla bland avslutade auktioner. Jag är ingen samlarexpert men nu har du lite mer att gå på. /L, som sneglar på sin 1894 takedown med diopter tillverkad 1898 som vilar på väggen efter en tur i rusket. Tackar så mycket. Bra och tänkvärt, bra att få en bild från någon kunnig. Priset jag fick var dock högt kände jag, och sa även till handlaren att jag inte betalar vad som helst. 13.500kr begärde handlaren.
Publicerat November 23, 20196 yr 1 hour ago Skuffen sa: Tackar så mycket. Bra och tänkvärt, bra att få en bild från någon kunnig. Priset jag fick var dock högt kände jag, och sa även till handlaren att jag inte betalar vad som helst. 13.500kr begärde handlaren. Det är det som är lite lurigt med den här typen av vapen. En handlare kan sitta på dem länge och vänta tills det kommer någon som är på jakt efter just en sådan, inte hittar en någon annanstans och är beredd att betala ungefär så mycket. Jag är ingen expert, och det är möjligt att man kan få upp mot 10 för en sådan i fint skick. Den viktigaste värderingen är ju i slutändan en själv, vad man får för känsla i magen när man väger priset mot hur gärna man vill ha en. Hittar man något i fint skick, väldigt gärna vill ha en och planerar att ha den längre än ett par veckor tills nästa ”vapenbytar-nyck” slår in så kan det ju ändå gå att bita i det sura äpplet. Har man den i 20 år är ju ett par tusenlappar en försumbar summa. /L