Publicerat November 22, 20196 yr Börjar kolla på lite choker till min beretta 391a. Jag är ute efter trängsta möjliga för o ha något o pyssla med. Så kallad kalkonchoke. Vilka märken finns och rekommenderas? Vill åt trängsta möjliga träffbilden på längsta möjliga håll.
Publicerat November 22, 20196 yr 21 minutes ago marcus.söderlund sa: Börjar kolla på lite choker till min beretta 391a. Jag är ute efter trängsta möjliga för o ha något o pyssla med. Så kallad kalkonchoke. Vilka märken finns och rekommenderas? Vill åt trängsta möjliga träffbilden på längsta möjliga håll. Kruxet är att kalkonchoke är avsedd att skjuta tätt med förhållandevis små hagel ( us6 -4) på högst moderata håll typ max 36 meter. Ska du skjuta riktigt långt ska du hålla till max 0,90 möjligen 1,00 som i dagens mening är XF men i gamla mått är Full choke . Sen sitter det inte bara i choken , allt måste stämma inkl patronen. Gode WT här på forat presterade en 100% träffbild på 37,2 m med antingen min LF choke elr en Full dito i en lånad Browning Gold med 18,7 overbore pipa , patronen var pigeon extream 35g :5 /P
Publicerat November 22, 20196 yr Författare Behöver inga grövre än 4:or för de jag tänkt testa? hade en carlson kalkonchoke förut o med rottweil magnus us 4 tror jag de va så hade jag god träffbild på styyyyvt hagelhåll? Ska väl köpa en choke efter sidelocks rek 5/8ing typ för stål men för fullbumpa så ska de bli trångt o ganska mkt hagel är de tänkt
Publicerat November 22, 20196 yr Beror mest av allt på puppan..... Vissa puppor tåler choke långt bättre än andra. Det är väl där man verkligen märker skillnaden på olika patroner - tokchoka dem och se hur det ser ut. Sedan kan vissa choker funka bättre med vissa puppor, andra choker med andra. Jag har fått imponerande bra resultat med Teague, Briley och Muller i min Mk38 vilken får ses som "en vanlig Browningpipa". Men det blir som regel sällan bra med samma puppa i alla chokerna..... Och det är inte på 35m man ska kolla hur det ser ut, får då är skillnaderna rätt svåra att se - det är på 60-65m. /T
Publicerat November 22, 20196 yr 4 minutes ago pmt sa: Beror mest av allt på puppan..... Vissa puppor tåler choke långt bättre än andra. Det är väl där man verkligen märker skillnaden på olika patroner - tokchoka dem och se hur det ser ut. Sedan kan vissa choker funka bättre med vissa puppor, andra choker med andra. Jag har fått imponerande bra resultat med Teague, Briley och Muller i min Mk38 vilken får ses som "en vanlig Browningpipa". Men det blir som regel sällan bra med samma puppa i alla chokerna..... Och det är inte på 35m man ska kolla hur det ser ut, får då är skillnaderna rätt svåra att se - det är på 60-65m. /T Vad är några lämpliga patroner att börja prova på papp när premium-tratten är inköpt? Och hur pass grova hagel krävs för att hålla duglig energi på de nämnda 65m?
Publicerat November 22, 20196 yr 2 minutes ago sidelock sa: Vad är några lämpliga patroner att börja prova på papp när premium-tratten är inköpt? Gamebores premiumpuppor som typ Black Gold eller Dark Storm, B&P motsvarande brukar funka de med. Eley och Fiocchi samma sak. Det som däremot INTE funkar mer än slumpvis är billigt skit - så desto billigare skit desto fler skott behöver du testa som regel för att veta. 2 minutes ago sidelock sa: Och hur pass grova hagel krävs för att hålla duglig energi på de nämnda 65m? Med bly - US5 eller US6 brukar ge förvånade bra penetration på 65m. Det sämsta du som regel kan göra är att gå mycket över 32-34g laddvikt. Då brukar träffbilderna rasa rätt fort när avståndet drar iväg. Grövre hagel tar som regel choke bättre vilket gör att ofta är typ runt 3/4 bäst för US3-4, XF ska gärna ha rätt fina hagel för att liksom riktigt komma till sin rätt. Grövre än så blir för glest hur fan man än gör. /T
Publicerat November 23, 20196 yr Hinner du på tag på Rios gröna 30-grammare innan de tar slut så handla dem och testa.. budgetplugg som håller riktigt hög kvalité effektmässigt
Publicerat November 23, 20196 yr Författare Beställde 5/8 & Xfull. Så får se om de ger önskad effekt när de kommit. Har 40m golvskyddspapp som väntar på o va testmaterial?
Publicerat November 25, 20196 yr Vad ska du skjuta för vilt på dessa avstånd ? Jag hoppas du har bra hund, väldigt få behärskar en fullchoke . /P
Publicerat November 25, 20196 yr Författare 29 minutes ago culot sa: Vad ska du skjuta för vilt på dessa avstånd ? Jag hoppas du har bra hund, väldigt få behärskar en fullchoke . /P Till o börja med inget alls. Får jag något o gå bra nog som önskat så framförallt sittande skogsfågel för träskällare innan lövfällning. Samt räv på drev för stövare o liknande. Nja bra hund vettifan men dom har en tendens o göra jobbet stundtals