Publicerat Maj 4, 200521 yr Efter vad jag förstår så är det mycket vanligare med grythundar i norra delarna av landet. Men varför? Är det för att markerna oftast är större där uppe? Här i småland finns det ju en del terriers, men dom släpps oftast i flock och kallas kortdrivande. Brukar väl va en i flocken som jagar och nån som hänger på medans resten slåss. Fastän jag känner mycket jägare så vet jag ingen som jagar aktivt med grythund.
Publicerat Maj 4, 200521 yr Nja , jag tror mer att det finns klickar här och var i landet där det är relativt vanligt med grythundar och grytjakt...i norrbotten från Piteå upp till Treriksröset finns det nog bara högst ett tiotal som jagar aktivt med grythundar....medan det runt Skellefteåtrakten med inland finns ett flertal rävgäng med stövare och terriers... Och på samma sätt är det nog runt om i landet dalarna/berslagen har en ganska gedigen tradition men det har ju småland också vad jag tror iallafall. Sen är det ju så att skaffar man en bra grythund behöver man kanppast göra reklam för sig utan man hinner inte jaga överallt om än man skulle jaga på heltid.... Ett litet pekfinger bara ....ni som vill anordna räv/grävlingjakt hör för F-n av er under jakttid och inte när era jakter är slut utan gör nåt seriöst av det låt bli rådjuren/älgarna för en dag sen spårsnön fallit och innan tjälen kommit. Allt som oftast rings det i slutet på februari då skarsnön gör harjakten hopplös :P hur tror ni då det går med rävjakten ??? Musköt har du kollat på Svenska grythundklubbens hemsida du kan ju efterlysa nån med grythund på gästboken....
Publicerat Maj 4, 200521 yr Ring Ring.... Ring Ring... Hallå ? Jag hej det är Matte på Jaktsidan, du har härmed en stående inbjudan för räv/grävlingjakt hos oss, mänder med roliga gryt att ha kul med.. Ok Kul, jag kommer.... Fint då syns vi i höst.. hej då.. hej då.. Klick..
Publicerat Maj 5, 200521 yr Allt som oftast rings det i slutet på februari då skarsnön gör harjakten hopplös :P hur tror ni då det går med rävjakten ??? Samtal nummer två...................................... Ring ring Tjena Partys Vill du komma till Ersnäs och kolla av de räv och grävlingsgryt vi har. Kul. Då kommer du till hösten när det passar dig bäst. Vi syns och hörs Klick --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ja nu har du en inbjudan till Ersnäs när du vill och har tid att komma
Publicerat Maj 6, 200521 yr En anledning kan ju vara att det finns mycket grävling Terrier (tysk) är väl inte den optimala grävlsingshunden Jag skulle nog jaga gryt med min om jag viste att det var grävlingsrent