Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelammunition

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är en äldre gubbe som jagat med gyttorps pluggar till 99%, men har nu äntligen fått upp ögonen när jag läst på det här eminenta forumet om olika patroner. Jagar med en Husqvarna 310 AN 12/65 gjord 1936 och har läst att både hull , gamebore och eley gör riktigt bra patroner. Jag är ute efter filt o papper som ska funka till rådjur, gäss o duvor i huvudsak. När det gäller storlek så är dom ju i UK och jag som inte har någon aning om hur det motsvarar US! När jag läst på olika hemsidor tex. Torsbo vapen så hittar jag inte större än UK 5 i dom märken jag nämde innan. Till rådjur har jag använt US 3 och undrar vilken UK motsvarar dessa? Vore mycket tacksam för hjälp att reda ut detta! 

OBS! Var kan man köpa Eley Grand prix 12/65 om dom finns i den storleken, eller någon annan Eley patron som är bra?

Vilken sorts gamebore är bäst?

Vilken hull är bäst?

Hoppas ni inte tycker mina frågor är allt för knasiga!

En som inte hängt med i utvecklingen när det gäller hagelammunition!

Mvh Arne

  • 1 month later...
Publicerat

Man kan säga att en UK 5 är US 6 för att ta ett exempel. 

Jag har använt framförallt Eley och Hull i min Sauer & Sohn, båda fungerar klockrent. Har kört Eley Grand prix och impax till fältvilt, änder duvor och ibland även gäss. Då i UK 6 (ca US 7). Riktiga mys patroner och skjuter riktigt fina träffbilder. 

Hull High Pheasant är också bra! Har dock inte använt dom lika mycket. 

Nackdelen med de engelska patron tillverkarna är att de sällan har grövre hagel än UK 4-5. 

Du har även Rottweil som gör riktigt fina hagel patroner också. Om du ska ha fatt i lite grövre hagel. 

 

 

Publicerat
På 2019-11-24 at 01:23 Lusen sa:

Hej!

Är en äldre gubbe som jagat med gyttorps pluggar till 99%, men har nu äntligen fått upp ögonen när jag läst på det här eminenta forumet om olika patroner. Jagar med en Husqvarna 310 AN 12/65 gjord 1936 och har läst att både hull , gamebore och eley gör riktigt bra patroner. Jag är ute efter filt o papper som ska funka till rådjur, gäss o duvor i huvudsak. När det gäller storlek så är dom ju i UK och jag som inte har någon aning om hur det motsvarar US! När jag läst på olika hemsidor tex. Torsbo vapen så hittar jag inte större än UK 5 i dom märken jag nämde innan. Till rådjur har jag använt US 3 och undrar vilken UK motsvarar dessa? Vore mycket tacksam för hjälp att reda ut detta! 

OBS! Var kan man köpa Eley Grand prix 12/65 om dom finns i den storleken, eller någon annan Eley patron som är bra?

Vilken sorts gamebore är bäst?

Vilken hull är bäst?

Hoppas ni inte tycker mina frågor är allt för knasiga!

En som inte hängt med i utvecklingen när det gäller hagelammunition!

Mvh Arne

US3 = ~UK2

Vill du ha lite grövre hagel så finns rottweil special i US4/32g som grövst. Den har 12/67,5 plasthylsa och fiberförladdning.

Gällande finhagel så finns gamebore pure gold och hull three crowns med papphylsa. Dessa är 12/65.

Publicerat
  • Författare

Tackar för infon!

mvh Arne

Publicerat

Hull är bra patroner. Dock något temperaturkänsliga bitvis när det bli riktigt kallt. 

Three Crowns är en bra patron för duvor, fasaner och änder. Har skjutit en del med 28gr UK6. Detta är en 65mm patron med papphylsa.

Imperial Game är en annan patron som jag upplever som bra. Har skjutit den i 30gr UK5 och 28gr UK 4. Den är 67,5 men är avsedd även för 65mm läge. Har använt den förra till gäss med gott resultat :)

Eley Impax är ju jäkligt trevliga patroner också. Beroende på var du hittar dem kan de vara märkta US eller UK så man får titta lite. 

Sellier & Bellot gör en patron som heter Red&Black i 65mm. Dessa finns i div storlekar bla 33gr US3-5 om det är rådjur du har i tanken. Är det till fågel hade jag satsat på nån från Hull eller Eley. 

Nu ska man ju provskjuta alla hagelpatroner för å se hur de trivs i din bössa men ffa bör det göras med S&B:n, trivs den inte i pipan kan man få otrevliga överraskningar. I en av mina gamla bössor smälte blyet ihop så det blev i princip varghagel ;)

Jag skjuter med en HVA 310CS. Det är inte helt fel att låta förlänga patronläget till 70mm på dessa gamla bössor. Gör man det hos en bra smed så öppnar det möjligheterna att jaga med bössan. Jag har inte hunnit öppna chokerna ännu men det är väl planen att ta upp dessa (är ju 1/1 och 1/2) i dagsläget. 

Ett modernt 70mm-läge och öppna choker gör ju att du kan skjuta även lite tyngre patroner 

M

Publicerat

Gamebore PureGold är trevliga patroner! Papp och filt, och luktar väldigt gott!

/M

Publicerat
2 hours ago charlie sa:

Hull är bra patroner. Dock något temperaturkänsliga bitvis när det bli riktigt kallt. 

Three Crowns är en bra patron för duvor, fasaner och änder. Har skjutit en del med 28gr UK6. Detta är en 65mm patron med papphylsa.

Imperial Game är en annan patron som jag upplever som bra. Har skjutit den i 30gr UK5 och 28gr UK 4. Den är 67,5 men är avsedd även för 65mm läge. Har använt den förra till gäss med gott resultat :)

Eley Impax är ju jäkligt trevliga patroner också. Beroende på var du hittar dem kan de vara märkta US eller UK så man får titta lite. 

Sellier & Bellot gör en patron som heter Red&Black i 65mm. Dessa finns i div storlekar bla 33gr US3-5 om det är rådjur du har i tanken. Är det till fågel hade jag satsat på nån från Hull eller Eley. 

Nu ska man ju provskjuta alla hagelpatroner för å se hur de trivs i din bössa men ffa bör det göras med S&B:n, trivs den inte i pipan kan man få otrevliga överraskningar. I en av mina gamla bössor smälte blyet ihop så det blev i princip varghagel ;)

Jag skjuter med en HVA 310CS. Det är inte helt fel att låta förlänga patronläget till 70mm på dessa gamla bössor. Gör man det hos en bra smed så öppnar det möjligheterna att jaga med bössan. Jag har inte hunnit öppna chokerna ännu men det är väl planen att ta upp dessa (är ju 1/1 och 1/2) i dagsläget. 

Ett modernt 70mm-läge och öppna choker gör ju att du kan skjuta även lite tyngre patroner 

M

Var har du hittat imperial game 28g uk4?☺️

Publicerat
6 minutes ago sidelock sa:

Var har du hittat imperial game 28g uk4?☺️

Råkar finnas på en skjutskola där jag vistas ibland ? tror dock att jag köpte den sista lådan ?

 

Publicerat
2 hours ago charlie sa:

Råkar finnas på en skjutskola där jag vistas ibland ? tror dock att jag köpte den sista lådan ?

 

 

Stjärt också, låter som en fin patron för all jakt med drivande hund☺️

Publicerat
17 minutes ago sidelock sa:

Stjärt också, låter som en fin patron för all jakt med drivande hund☺️

Kolla med Rasmus i shopen, annars kan du få köpa en ask av mig om du vill vid tillfälle. 

Jag skulle nog inte ha den till rådjur annars är den riktigt bra. 

  • 2 weeks later...
Publicerat
På 2019-12-30 at 20:05 charlie sa:

Råkar finnas på en skjutskola där jag vistas ibland ? tror dock att jag köpte den sista lådan ?

 

 

Typ mitt i Halland va?

  • 4 months later...
Publicerat

Någon som har erfarenhet av denna typ av puppa;

Gamebore Super Game 32g Bly US 5 och Nordhunts motsvarighet !?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.