Hoppa till innehåll

Hagelammunition


Lusen

Recommended Posts

Hej!

Är en äldre gubbe som jagat med gyttorps pluggar till 99%, men har nu äntligen fått upp ögonen när jag läst på det här eminenta forumet om olika patroner. Jagar med en Husqvarna 310 AN 12/65 gjord 1936 och har läst att både hull , gamebore och eley gör riktigt bra patroner. Jag är ute efter filt o papper som ska funka till rådjur, gäss o duvor i huvudsak. När det gäller storlek så är dom ju i UK och jag som inte har någon aning om hur det motsvarar US! När jag läst på olika hemsidor tex. Torsbo vapen så hittar jag inte större än UK 5 i dom märken jag nämde innan. Till rådjur har jag använt US 3 och undrar vilken UK motsvarar dessa? Vore mycket tacksam för hjälp att reda ut detta! 

OBS! Var kan man köpa Eley Grand prix 12/65 om dom finns i den storleken, eller någon annan Eley patron som är bra?

Vilken sorts gamebore är bäst?

Vilken hull är bäst?

Hoppas ni inte tycker mina frågor är allt för knasiga!

En som inte hängt med i utvecklingen när det gäller hagelammunition!

Mvh Arne

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Man kan säga att en UK 5 är US 6 för att ta ett exempel. 

Jag har använt framförallt Eley och Hull i min Sauer & Sohn, båda fungerar klockrent. Har kört Eley Grand prix och impax till fältvilt, änder duvor och ibland även gäss. Då i UK 6 (ca US 7). Riktiga mys patroner och skjuter riktigt fina träffbilder. 

Hull High Pheasant är också bra! Har dock inte använt dom lika mycket. 

Nackdelen med de engelska patron tillverkarna är att de sällan har grövre hagel än UK 4-5. 

Du har även Rottweil som gör riktigt fina hagel patroner också. Om du ska ha fatt i lite grövre hagel. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-24 at 01:23 Lusen sa:

Hej!

Är en äldre gubbe som jagat med gyttorps pluggar till 99%, men har nu äntligen fått upp ögonen när jag läst på det här eminenta forumet om olika patroner. Jagar med en Husqvarna 310 AN 12/65 gjord 1936 och har läst att både hull , gamebore och eley gör riktigt bra patroner. Jag är ute efter filt o papper som ska funka till rådjur, gäss o duvor i huvudsak. När det gäller storlek så är dom ju i UK och jag som inte har någon aning om hur det motsvarar US! När jag läst på olika hemsidor tex. Torsbo vapen så hittar jag inte större än UK 5 i dom märken jag nämde innan. Till rådjur har jag använt US 3 och undrar vilken UK motsvarar dessa? Vore mycket tacksam för hjälp att reda ut detta! 

OBS! Var kan man köpa Eley Grand prix 12/65 om dom finns i den storleken, eller någon annan Eley patron som är bra?

Vilken sorts gamebore är bäst?

Vilken hull är bäst?

Hoppas ni inte tycker mina frågor är allt för knasiga!

En som inte hängt med i utvecklingen när det gäller hagelammunition!

Mvh Arne

US3 = ~UK2

Vill du ha lite grövre hagel så finns rottweil special i US4/32g som grövst. Den har 12/67,5 plasthylsa och fiberförladdning.

Gällande finhagel så finns gamebore pure gold och hull three crowns med papphylsa. Dessa är 12/65.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hull är bra patroner. Dock något temperaturkänsliga bitvis när det bli riktigt kallt. 

Three Crowns är en bra patron för duvor, fasaner och änder. Har skjutit en del med 28gr UK6. Detta är en 65mm patron med papphylsa.

Imperial Game är en annan patron som jag upplever som bra. Har skjutit den i 30gr UK5 och 28gr UK 4. Den är 67,5 men är avsedd även för 65mm läge. Har använt den förra till gäss med gott resultat :)

Eley Impax är ju jäkligt trevliga patroner också. Beroende på var du hittar dem kan de vara märkta US eller UK så man får titta lite. 

Sellier & Bellot gör en patron som heter Red&Black i 65mm. Dessa finns i div storlekar bla 33gr US3-5 om det är rådjur du har i tanken. Är det till fågel hade jag satsat på nån från Hull eller Eley. 

Nu ska man ju provskjuta alla hagelpatroner för å se hur de trivs i din bössa men ffa bör det göras med S&B:n, trivs den inte i pipan kan man få otrevliga överraskningar. I en av mina gamla bössor smälte blyet ihop så det blev i princip varghagel ;)

Jag skjuter med en HVA 310CS. Det är inte helt fel att låta förlänga patronläget till 70mm på dessa gamla bössor. Gör man det hos en bra smed så öppnar det möjligheterna att jaga med bössan. Jag har inte hunnit öppna chokerna ännu men det är väl planen att ta upp dessa (är ju 1/1 och 1/2) i dagsläget. 

Ett modernt 70mm-läge och öppna choker gör ju att du kan skjuta även lite tyngre patroner 

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago charlie sa:

Hull är bra patroner. Dock något temperaturkänsliga bitvis när det bli riktigt kallt. 

Three Crowns är en bra patron för duvor, fasaner och änder. Har skjutit en del med 28gr UK6. Detta är en 65mm patron med papphylsa.

Imperial Game är en annan patron som jag upplever som bra. Har skjutit den i 30gr UK5 och 28gr UK 4. Den är 67,5 men är avsedd även för 65mm läge. Har använt den förra till gäss med gott resultat :)

Eley Impax är ju jäkligt trevliga patroner också. Beroende på var du hittar dem kan de vara märkta US eller UK så man får titta lite. 

Sellier & Bellot gör en patron som heter Red&Black i 65mm. Dessa finns i div storlekar bla 33gr US3-5 om det är rådjur du har i tanken. Är det till fågel hade jag satsat på nån från Hull eller Eley. 

Nu ska man ju provskjuta alla hagelpatroner för å se hur de trivs i din bössa men ffa bör det göras med S&B:n, trivs den inte i pipan kan man få otrevliga överraskningar. I en av mina gamla bössor smälte blyet ihop så det blev i princip varghagel ;)

Jag skjuter med en HVA 310CS. Det är inte helt fel att låta förlänga patronläget till 70mm på dessa gamla bössor. Gör man det hos en bra smed så öppnar det möjligheterna att jaga med bössan. Jag har inte hunnit öppna chokerna ännu men det är väl planen att ta upp dessa (är ju 1/1 och 1/2) i dagsläget. 

Ett modernt 70mm-läge och öppna choker gör ju att du kan skjuta även lite tyngre patroner 

M

Var har du hittat imperial game 28g uk4?☺️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago sidelock sa:

Var har du hittat imperial game 28g uk4?☺️

Råkar finnas på en skjutskola där jag vistas ibland ? tror dock att jag köpte den sista lådan ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago charlie sa:

Råkar finnas på en skjutskola där jag vistas ibland ? tror dock att jag köpte den sista lådan ?

 

 

Stjärt också, låter som en fin patron för all jakt med drivande hund☺️

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago sidelock sa:

Stjärt också, låter som en fin patron för all jakt med drivande hund☺️

Kolla med Rasmus i shopen, annars kan du få köpa en ask av mig om du vill vid tillfälle. 

Jag skulle nog inte ha den till rådjur annars är den riktigt bra. 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2019-12-30 at 20:05 charlie sa:

Råkar finnas på en skjutskola där jag vistas ibland ? tror dock att jag köpte den sista lådan ?

 

 

Typ mitt i Halland va?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Någon som har erfarenhet av denna typ av puppa;

Gamebore Super Game 32g Bly US 5 och Nordhunts motsvarighet !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...