Publicerat November 25, 20196 yr Hej! Har en Sako 75 Hunter SS som hade behövts poleras upp lite. Det ser ut som en typ av rostbeläggning på ytorna (går att skrapa bort med nageln), som sitter utanpå vapnet och även inne i vid patronläget och även vid avfyrningsmekanismen. Jag undrar vilket medel man kan använda för att städa ur och polera upp ytan så att den ser ny ut igen. Tänkte använda mig av DB liten borste och försiktigt gnugga bort all skit, men jag är rädd för att använda någon typ av avfettning som skadar vapnet istället. Vad använder ni för medel vid rengöring utanpå och innanför vapnet? Menar inte inne i pipan
Publicerat November 25, 20196 yr Slipa till märken och hack och lämna den på glasblästring. Blir som ny efteråt
Publicerat November 25, 20196 yr Vad du än gör så använd inte något som är gjort av vanligt stål/järn, tex stålull, Svinto, eller en stålborste som inte är av rostfritt stål. Gör du det kommer du att gnida in järnpartiklar i den rostfria ytan som kommer att oxidera och du får en ful och tråkig brun beläggning med tiden. Använd istället något syntetmaterial. För grov putsning kan du använda en sån slipduk som rörmokarna använder, den arga sidan på en Scotchbrite svamp eller motsvarande, men det kanske inte är aktuellt med så grov putsning här. En finare rostfri stålborste eller nylonborste kanske är bättre. Vill du testa nåt utan att repa ytan skulle jag börja med att prova med en trasa med citronsyra eller oxalsyra (pressa lite citron, eller ta coca cola kan vara ett första test). Det kommer att ge sig på ev. spår av vanligt stål men inte det rostfria stålet. Avfettning kommer inte att skada rostfritt stål. Det kan du prova med.
Publicerat November 25, 20196 yr Författare 17 minutes ago redtop sa: Vad du än gör så använd inte något som är gjort av vanligt stål/järn, tex stålull, Svinto, eller en stålborste som inte är av rostfritt stål. Gör du det kommer du att gnida in järnpartiklar i den rostfria ytan som kommer att oxidera och du får en ful och tråkig brun beläggning med tiden. Använd istället något syntetmaterial. För grov putsning kan du använda en sån slipduk som rörmokarna använder, den arga sidan på en Scotchbrite svamp eller motsvarande, men det kanske inte är aktuellt med så grov putsning här. En finare rostfri stålborste eller nylonborste kanske är bättre. Vill du testa nåt utan att repa ytan skulle jag börja med att prova med en trasa med citronsyra eller oxalsyra (pressa lite citron, eller ta coca cola kan vara ett första test). Det kommer att ge sig på ev. spår av vanligt stål men inte det rostfria stålet. Avfettning kommer inte att skada rostfritt stål. Det kan du prova med. Tack! Det borde väl funka att gnugga med en mjuk tandborste? Har en flaska bräkleen hemma som kanske fungerar? Efter man har avfettat, polerat och torkat av skall man då olja in alla metalldelar med vapenolja och montera ihop allt igen?
Publicerat November 25, 20196 yr 23 minutes ago Aseeltare sa: Tack! Det borde väl funka att gnugga med en mjuk tandborste? Har en flaska bräkleen hemma som kanske fungerar? Efter man har avfettat, polerat och torkat av skall man då olja in alla metalldelar med vapenolja och montera ihop allt igen? Ja du ska olja in efter rengöring.
Publicerat November 25, 20196 yr Jag brukar använda en hård duk typ köks handdukar och vanlig gunoil det tar bort rostfläckarna du skriver om.