Publicerat November 25, 20196 yr Detta är en populär post. Vi har tidigare inte haft problem med möss hemma, men senaste veckan har jag haft påhälsning i skafferilådan och tagit sex stycken i fälla. Jag har använt mig av musfällan "Mjölner" som jag tycker fungerar mycket bra och dessutom finns den faktiskt med bland de fångstredskap som är godkända av Naturvårdsverket. Har jag förstått det rätt är ju stt sätta ut en musfälla i lagens mening jakt enligt jaktförordningen bilaga 4 punkt 2, och då krävs ju godkända fångstredskap, även om det nog inte är så många som funderar på det. Nåväl, idag tog jag en sväng in på Jula för att köpa lite fler fällor och då kom jag på en briljant idé. Tänk om man kunde få en signal på att fällan slagit igen, då skulle man ju slippa gå ner i källaren och kolla till fällan. Sagt och gjort så köpte jag en trådlös magnetkontakt som man normalt sätter på dörrar eller fönster. Den monterade jag på en plåtbit på fällan, och på fällans bygel satte jag en magnet som aktiverar kontakten (se röd bil i bild nedan). Sen kopplade jag upp den trådlösa givaren till mitt hemautomationssystem och konfigurerade så att jag får e-post när fällan slår igen! Voilà! Från idé till klart på mindre än fem timmar! För den som har någon annan typ av fälla i närheten av huset kan det ju vara ett hyfsat enkelt sätt att få ett larm på fällan. Man kan ju t.ex. låta sensorn tända en lampa istället för att skicka e-post så ser man ju om det är nåt i fällan.
Publicerat November 25, 20196 yr Fiffigt men för mig som inte har automatiserat hem känns det lite överkurs
Publicerat November 26, 20196 yr Författare 11 hours ago, Silver said: Fiffigt men för mig som inte har automatiserat hem känns det lite överkurs Bokstavligt talat "Overkill" skulle jag säga! Men sån är ju jag. "För att man kan" skulle kunna vara mitt motto!
Publicerat December 6, 20196 yr Författare Detta är en populär post. Mjölner 2.0 har nu levererat sitt första skarpa larm!