Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Borderterrier

Featured Replies

Ställt mig i kö på en kull Borderterriers. Tänkte använda den endast till rävsprängning då jag redan har en Drever. Så grundtanken är att vittja gryt när snödjupet blir för stort för drevern, men även innan såklart. Men att man kan förlänga säsongen när det blir djup snö. Drevern behöver även ha sällskap i hundgården.

Någon som har erfarenhet med Borders?

Sjukdomar?

Lynne?

Hur träna för att få en sprängare ist för förliggare? Jag förstår ju att detta även är genetiskt betingat!

16 hours ago, Friskatag said:

Ställt mig i kö på en kull Borderterriers. Tänkte använda den endast till rävsprängning då jag redan har en Drever. Så grundtanken är att vittja gryt när snödjupet blir för stort för drevern, men även innan såklart. Men att man kan förlänga säsongen när det blir djup snö. Drevern behöver även ha sällskap i hundgården.

Någon som har erfarenhet med Borders?

Sjukdomar?

Lynne?

Hur träna för att få en sprängare ist för förliggare? Jag förstår ju att detta även är genetiskt betingat!

Har min för ovan jord endast så där har jag inget att förtälja, när det kommer till sjukdomar hittar du nog ingen friskare ras och jag har ännu inte träffat en "knäpp" border.

Vars står du på kö?

Enda nackdelen.. eller enda nackdelen jag uppfattat.. de blir gärna väääldigt gamla. Hustruns äldsta tjej hade en border med sig till hushållet när vi träffades. Den jycken var med över allt, åkte cykelkorg och allsköns upptåg..likt en sån här leksakshund som var så inne i närtid. Hur som, långt efter att jycken gjort patron ur så tickade kroppen på som inget hade hänt. Stank fan i käften men var bara ett tomt skal på någotvis, kärnfrisk! Minns inte hur gammal hon blev men det var rätt många år..

Den hunden lärde jag aldrig känna när den var ung men jag tror att Border är en riktigt kul och mångsidig ras.. som en tyskterrier.. fast smart typ.

6 hours ago strävhår sa:

Har min för ovan jord endast så där har jag inget att förtälja, när det kommer till sjukdomar hittar du nog ingen friskare ras och jag har ännu inte träffat en "knäpp" border.

Vars står du på kö?

Ursäkta lite OT, men använder du din som drivande? Om så, hur tycker du den fungerar till det? Har läst att de kan vara lite ojämna, både i sök, drevtid och skall, men har alltid haft ett svagt öga för rasen...!?

5 hours ago, Holz said:

Ursäkta lite OT, men använder du din som drivande? Om så, hur tycker du den fungerar till det? Har läst att de kan vara lite ojämna, både i sök, drevtid och skall, men har alltid haft ett svagt öga för rasen...!?

Nu fyller lillkillen ett år idag så han är förhoppningsvis inte riktigt färdig ännu, det kan bara bli bättre.

Att få en border eller kanske en terrier överlag med bra sök, tysken undantagen, så ska man förmodligen ha en gnutta tur. Likaså skallmässigt, skallar i löpan är det inte alla som gör. Såäre bara.

Det här är vår andra border, de liknar varandra än så länge kan jag tycka jaktmässigt. Vår nuvarande är ivrigare i förföljandet och har lite svårt att släppa emellanåt fastän han blitt ifrånsprungen. Förföljande upp 20-30m har förekommit, även om 10-15 nog är det mest vanliga. 

3 rå och en hare skjuten för han än så länge i år, 3 av dessa har jag fått skjuta själv. Så nog fungerar han till det jag har tänkt, hoppas på bättre vilja till att finna vilt till nästa säsong. Då blir vi farliga på riktigt.

Den stora fördelen med rasen som vi tycker är att de är så förbannat trevliga för övrigt.

Har själv 2 borders.

Håller till hundra med strävhår gällande trevligheten hos denna ras ! Gällande sprängare / förliggare är det som du nämnde "genetiskt betingat", men kan väl underlätta att undvika så långt det är möjligt att gräva för den kommande sprängaren samt att släppa i gryt med räv som i sig har benägenheten att fly...

6 hours ago strävhår sa:

Nu fyller lillkillen ett år idag så han är förhoppningsvis inte riktigt färdig ännu, det kan bara bli bättre.

Att få en border eller kanske en terrier överlag med bra sök, tysken undantagen, så ska man förmodligen ha en gnutta tur. Likaså skallmässigt, skallar i löpan är det inte alla som gör. Såäre bara.

Det här är vår andra border, de liknar varandra än så länge kan jag tycka jaktmässigt. Vår nuvarande är ivrigare i förföljandet och har lite svårt att släppa emellanåt fastän han blitt ifrånsprungen. Förföljande upp 20-30m har förekommit, även om 10-15 nog är det mest vanliga. 

3 rå och en hare skjuten för han än så länge i år, 3 av dessa har jag fått skjuta själv. Så nog fungerar han till det jag har tänkt, hoppas på bättre vilja till att finna vilt till nästa säsong. Då blir vi farliga på riktigt.

Den stora fördelen med rasen som vi tycker är att de är så förbannat trevliga för övrigt.

Ok, då vet jag lite mer. Tål att funderas på ändå tror jag. Ska bara hitta någonstans att jaga först...

On 11/28/2019 at 9:19 AM, Hipshot said:

som en tyskterrier.. fast smart typ.

?

• 2 years later...

Min borderterrier Svea är nu åtta månader och första släppet närmar sig. Har någon tips om en signalfärgad väst som kan passa en nätt liten bordertik? Hon är förvillande lik en vildsvinskulting när hon ränner runt i diken och under granar.

För övrigt håller jag med. Nu har jag i princip bara erfarenhet av Strävhårs strålande herre Peppar och min egen (plus de jag brukar möta i hundrastgårdarna - oväntat många i trakten), men de är otroligt trevliga att ha att göra med. Alerta och sociala utan att vara jobbiga.

Det finns enkla västar på Hööks som sitter bra. Det är skönt att inte lägga en förmögenhet på en väst som blir för liten till nästa säsong.

Hööks hänger vi på via dotterns hästintresse så jag får kika där. Tack, Markus!

• 4 weeks later...

Om någon skulle bry sig passade en Non-Stop Protector i storlek XXS alldeles utmärkt. Lite trång över huvudet men när den är på bryr hon sig inte det minsta. Väldigt trevlig liten väst. Såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte lade till en hundring eller så för att få modellen med GPS-ficka på ryggen, men den funkar bra med Garmin-halsbandet också.

Vad väger din tik nu? Jag har en liten hane som väger strax under 7 kg och jag funderar på en ny väst till nästa säsong. Kört med den klassiska gps-västen hittills men pga hur antennen sitter så får den brottanvisningar där den träs igenom corduraflärpen.

Köpte precis en väst till taxen och fick en måttsydd från Finland för 850:-, riktigt, galet nöjd! Kardog heter den.

On 1/30/2022 at 10:01 AM, PeterC said:

Vad väger din tik nu? Jag har en liten hane som väger strax under 7 kg och jag funderar på en ny väst till nästa säsong. Kört med den klassiska gps-västen hittills men pga hur antennen sitter så får den brottanvisningar där den träs igenom corduraflärpen.

Förlåt, jag missade din fråga. Har inte vägt henne sedan i höstas. Då låg hon på 5,5 men jag tror mer på 6+ nu då hon blivit en aningens mindre tanig. 

• 1 year later...