Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad mellan Ziess Conquest & Diavari ??

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder: Vad är det för skillnad mellan Conquest och Diavari (förutom prisskillnaden)....är optiken sämre, är den mekaniska kvalitén sämre??

/Fredde

Publicerat

På Conquest så är ej riktmedlet medförstorande och om jag minns rätt så är det i stort sett samma prylar, men ihopsatta i usa (kvalite?) Jag kan inte säga nått om linserna för det är jag inte säker på med jag har hört att linserna inte heller är av samma typ och jag vet inte var dom tillverkas.

På de amerikanska forumen så verkar inte heller kvaliten hålla diavaris standard.

Har också hört ryktas om att Zeiss kommer att sluta tillverka Conquest-serien, varför vet jag inte heller ;)

Som du ser vet jag egentligen inte så mycket ;) hah.

Det mesta är hörsägen...

Publicerat

Fortsätter med hörsägen ??? Det ska vara skillnad i optik dock inte till den Usa tillverkade modellens fördel, dock så ska det inte vara dålig optik, jämfört med leupold ska den enligt hörsägen vara bättre.

Det bästa är väl att prova själv, försök låna hem en av varje och titta när skymmningen och kvällen kommer, i dina trakter strax efter lunch ;) just nu i sommar får du väl vänta 3 mån i stället.

Återkom gärna med resultatet.

Publicerat
  • Författare

Tjena!...tack försvaren grabbar! :)....Det är nämligen så att jag har tänkt köpa ett kikarsikte med lite högre förstoring (från ca 6 till nånstans kring 20) och gärna bra skymmningsvärde. Såg då att Conqesten var betydligt billigare än Diavari (som, med det priset, är helt utesluten tyvärr), och en conquest 6,5-20x50 (tror jag det var) för 7999:- tycker jag verkade överkomligt....men blev lite fundersam om varför den är så mycket billigare, tänkte att det kanske hade kompromissats med mekanisk kvalité eller optisk kvalité.... Ett annat alternativ är en Nightforce 3,5-15x56 som verkar vara riktigt bra kikare!

Tar dock en stund att få ihop stålar till en kikare (lägger undan 1000:-/månad)....men till nästa sesong har jag nog råd ;):D

/Fredde 

ps. Medförstorande riktmedel?....vad innebär det?...typ lågförstoring = "normalstort" riktmedel och hög förstoring = litet riktmedel (eller vice versa)....

Publicerat

Om ett riktmedel är medförstorande så förstoras riktmedlet när man ökar förstoringen, samt att ögonavståndet är konstant vid alla förstoringar. Typ Zeiss Diavari, Swarovski, S&B, Helia.

Icke medförstorande riktmedel så är riktmedlet lika "stort" vid alla förstoringar samt att ögonavståndet ändras vid olika förstoringar.

Typ Leupold, Bushnell (?), Weaver.

Rätta mig gärna någon om jag har felat :)

Publicerat

conquest är gjorde i usa,ok har väl haft vissa problem med svikande kvalitet men mycket bra sikte i övrigt!!billigt oxå..

nigthforcet är oxå nått jag ska lägga pengar på,har gammla modellen nu och är frälst,lite tunga är dom dock fast inget sikte som står pall mot så mycket smällar som dom,vilket jag ofta råkar utsätta mitt sikte för ???riktigt bra sikten för mig som inte går runt en plantering för att siktet e nytt haha..brukar finnas vissa som säljer sina nigthforce för tok billiga 5tusen vilket är ett kap..

Publicerat

Har skriit om detta i andra trådar tidigare men upprepar mig gärna. Zeiss hade svårt att slå med sina "made in Germany" märkta kikare i USA. Var väl något historiskt ::) Dessutom gjorde den starka D-marken kontra dollarn på den tiden att kikarna blev ännu dyrare.

Qonquest är en ren amerika produkt då 30mm tubarna inte kom till Usa förrens en god in på 2000 talet. Därav blev Conquest den ända serien man gjorde i den gamla goda 1 tums tuben. Optiken är inte helt tillverkad i USA, bara ihopplockad. Men optiken håller lägre kvalite än exempelvis diavari serierna. Så genom att tillverka en billigare version i 1', märkta "assambled in the USA" och vips kunde man konkurrera med Bushnell, Weaver, Burris och Leupold som traditionellt ägt marknaden i USA.

Jag har ägt både en 3-10x44 och en 3-9x50 Conquest. Min åsikt är att VXIII från Leupold håller högre optisk kvalite även om det inte är en dålig kikare. Skulle tro att Meopta är en stor leverantör av komponenter från både sin tjeckiska som sin amerikanska fabrik.

Det är inte ovanligt med detta. Schmidt&Bender tillverkade under många år kikare i Ungern för att komma åt den stora öst-europeiska marknaden.

MVH

Publicerat

Hej,

Har en Conquest i dagsläget och har haft en till tidigare. Tycker att de är mycket prisvärda om man köper dem i/från USA. Köps de i Sverige blir det inte lika prisvärt.

Om jag är rätt informerad har Conquesten har inte belagda ytor på alla linser och inte på båda sidorna utan endast på de ytor som befinner sig i luft, dvs endast ytter ytorna på okularet och objektivet. Detta bland annat gör att de inte kan komma upp i samma mörkeregenskaper som tex Diavari.

Har min 3-9x50 på .30-06:an som tjänstegör som allround bössa och där är jag mycket nöjd med den. Funkar att vaka med, mycket lätt och smidig i förhållande till objektivdiametern, 341$ (cirka 2400sek) ny på e-bay gav jag.

mvh

Dard

• 2 weeks later...
Publicerat

Conquest har väl MC på sina linser medan Diavari har T*. Däremot är jag ganska säker på att de är belagda på alla sidor då ljusgenomsläppet är runt 90% vilket det inte borde vara om nån av linserna inte var belag. Frågan är väl snarast om de har glas i alla linser. Kan ju vara plastlinser eftersom kikaren är lätt för sin storlek. Har en 3-9X40:a på 22:an & 3-9X50 som extrakikare och jag är nöjd med dem. Har jämfört en del med S&B, Helia, Swarre och Zeiss Viktory och kan inte motivera prisskillnaden förutom att det inte går att skjuta med dem om det är mörkt p g a för tunna riktmedel. Hade det funnits belysning i dem skulle jag inte tveka att använda 50:an till bockjakten.

Publicerat

Har fått hem min nya 6,5-20x50 conquest nu och blev förvånad över hur väl det funkade med glasögon. Min förra 3-12x56 Diavari funkade inte bra för mig med paralaxen, dessutom var den tung och lite klumpig på en bössa som redan lider av detta fenomen med benstöd och allt.

Roligt var det att mura på rådjur i 20x på 250 meter, riktigt skarpt och dessutom är den 250 gram lättare än gammelzeissen. Nu gäller det bara att få tag ien lätt och bra kula i 308an som skjuter väl på 200+ så ligger bockar och rävar risigt till. ;D

Gav 5500 kronor för denna i USA. Här i Sverige kostar den 7900 på PNjakt. Skymningsvärdena är goda med 50 objektiv. Har Z duplex på denna vilket inte är helt optimalt, tyska 4an hade varit bättre.

Har också investerat i en 1,5-6 variopoint till min svinbössa i QR fästen. Den ersätter gamla 1-4 variopointen som nu hamnar på drillingen. Tanken är att 1,5-6x42 skall duga till svinvaken tillsammans med en bra handkikare och ändå vara ett bra oklumpigt drevjaktskikare.

Helt ny stratregi, mycket inskjutning blir det. ;D

Publicerat
Gav 5500 kronor för denna i USA. Här i Sverige kostar den 7900 på PNjakt. Skymningsvärdena är goda med 50 objektiv. Har Z duplex på denna vilket inte är helt optimalt, tyska 4an hade varit bättre.

Har du nån form av kulbanekompensator på den annars borde väl nån form av Milldot varit bättre än duplex. Blir väl svårt med överslaget om man inte har en ovanligt rakskjutande kaliber. ???

Jag hittade en ratt till Conquesten man ersatte höjdratten med som var graderad 1, 1,5, 2... där 1 motsvarade 100 m, 1,5 motsvarade 150 m o s v. De hade dock slutat sälja den. >:( Tänkte ju annars sätta en sån på min 50:a som används till 308W pipan i min Sauer 200. Därefter tänkte jag fixa en någelunda lätt kula med högt BC som skulle användas till skytte på långhåll. om man nu fick för sig att jaga Gems eller så. ;) Man kan ju räkna klick men risken är ju att man villar bort sig rejält och så blir det bökigt med att skruva av skydskåpan mm.

Publicerat
Har du nån form av kulbanekompensator på den annars borde väl nån form av Milldot varit bättre än duplex. Blir väl svårt med överslaget om man inte har en ovanligt rakskjutande kaliber. ???

Va 308 är väl en rakskjutare? ::) Jo denna modell har kulbane kompensator och target rattar.

MVH

Publicerat
Va 308 är väl en rakskjutare? ::) Jo denna modell har kulbane kompensator och target rattar.

MVH

Då är det samma sikte som Herr Berg mummlade nåt om. Jag tänkte prova 308:an med Hornaday Interlock/accubond 140-150 grain uppladdad till runt 900m/s. Enl uträkning bör det totala kulfallet vara 92 cm på 350 m vilket är hyffsat, speciellt med tanke på att man fortfarande har någelunda anslagsenergi kvar på det hållet (2100J)

Publicerat

Jag kan lägga in en bild i morgon. Laddningen låter som något jag letar efter också.

MVH

Publicerat
Jag kan lägga in en bild i morgon. Laddningen låter som något jag letar efter också.

MVH

Jag tror att det var på robsoft jag hittaden laddatan men jag ska snoka vidare och delge dej..

Publicerat
Jag tror att det var på robsoft jag hittaden laddatan men jag ska snoka vidare och delge dej..

Det var på Vihtavuori:s egen hemsida men vu kan väl byta till handladdnings avdelningen istället för detta handlar knappast om kikarsikte längre.

Publicerat
Conquest har väl MC på sina linser medan Diavari har T*. Däremot är jag ganska säker på att de är belagda på alla sidor då ljusgenomsläppet är runt 90% vilket det inte borde vara om nån av linserna inte var belag.

Hej,

Nedan är text inklippt från Zeiss hemsida, detta tolkar jag som att det är endast ytorna mot luft som är "multicoatade", eller?

"Carl Zeiss MC  multi-coating on all glass-to-air surfaces for maximum transmission (markedly above 90 %), color fidelity and brilliance."

Alla ytor utom objektivet och okularets ytter ytor är ju mot kväve så jag tolkar det som att det endast är dessa "ytterytor" som är "coatade". Jag kan ha fel, det har hänt förr ;-)

mvh

Dard

Publicerat
Nedan är text inklippt från Zeiss hemsida

Detta är också inklipt från Zeiss: "Best-in-Class solution that is driven to acknowledge the requirements of the American hunter and shooter. Excellent price performance ratio with Zeiss branded quality. Fully multi-coated with Zeiss MC coatings, durable one piece tube body and anodized finishes, self centered 2nd image plain reticle, wide fields of view, ¼ MOA, wide adjustment range, waterproof, dustproof and nitrogen filled."

Fully multi-cotied ska betyda att alla linser är belagda med coating vilket jag tror att de är. Räkna så här - en glasyta som inte är belagd reflekterar bort närmare 5% ljus. Det finns i ett kikarsikte ca 6-8 linser (?) om då 5-6 av dem inte skulle vara belagda släptes inte mer än 40-50% ljus igenom. Det anges att över 90% släpps igenom vilket tester inte motsäger.

Publicerat

Hej,

Jag håller fullt med dig och jag tror också att de är multicoatade det är lite flummit skrivet bara då de har olika texter som talar mot varandra.

Jag är jävlligt nöjd med min kikare och det är huvudsaken.

mvh

Dard