Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
redtop

Kid med sårskada, tjänligt som mat eller inte?

Recommended Posts

redtop

Har haft en get med två kid som visat sig runt huset sedan de föddes i våras. Förra veckan hade hon bara ett kid med sig och jag noterade att den var rejält halt på höger bakben. 
Filmade när de gick och petade i sig fågelfrön utanför köksfönstret och rådgjorde utifrån filmen med en bekant som är viltvårdare i kommunen, och han tyckte jag skulle försöka avliva kidet om jag fick tillfälle (jag bor utanför detaljplan). 

I morse var de på plats igen vid fågelfröna, och jag plockade fram hagelbössan utifall att de skulle gå runt huset till baksidan där jag säkert kan skjuta från övervåningen. Efter ett tag smög de runt huset och jag avslutade för kidet på ca 15m, knall och fall. (Från sovrumsfönstret, så nu får man väl bilda klubb med Runar! ):wacko:

Kidet hade ett stort fult sår på bakbenet som dock inte var varigt eller verkade infekterat. I övrigt verkade det ha gott hull och hade väldigt fin vinterpäls. Jag tog ur det och nu hänger det i uthuset i väntan på hur jag tänker göra med det. Jag kollade levern och den såg fin ut. Har inte gått vidare med att kolla lymfkörtlarna.

Vad säger ni? Är det vansinne att tar rätt på det som mat?
Vore synd att lägga det på rävåteln om det är tjänligt tycker jag.

20191208_090236.jpg

Dansken

Jag skulle äta den.

• Like 1

Järven

Jag ser inte heller någon anledning till att inte äta upp den. :smile:

Jag försöker lite på egna sinnet när det gäller mat, ser det bra ut och luktar bra så blir det grönt ljus.

Naturligtvis undantaget Trikiner och Becquerel om det kan komma på fråga.

• Like 1

Mad Mike

Lymforna ser du när du styckar, är dom små och gråa skulle jag inte tveka en sekund att äta upp den.

/Mike

• Like 2

redtop

Styckade igår. Hittade inga konstigheter. Verkade var vid gott hull. 
Högra låret något mindre muskler än på det vänstra, så det kanske hade haltat ett tag.

Vi har fullt i frysen så det gick till svärföräldrarna. Givetvis informerade jag om hur det låg till med skadan.