Publicerat December 14, 20196 yr Jag ska bygga en custom 358win. Söker en låda (custom) att bygga på, vilka är vettiga och har toleranser att klara lite skit i mekanismen? Priset är inte så noga, tillgängligheten dock. Tittat på pierce innan, många verkar nöjda. Att jag ska ha en 700 clon är dock inget som säger, men det finns ju en del...
Publicerat December 14, 20196 yr Inget fel på en pierce men skulle jag bygga en costum som tål lite mer skit skulle jag snegla på mausington lådorna, hade varit kul med kontrollerad matning och riktig utdragare./C
Publicerat December 14, 20196 yr Författare 5 minutes ago Christian N sa: Inget fel på en pierce men skulle jag bygga en costum som tål lite mer skit skulle jag snegla på mausington lådorna, hade varit kul med kontrollerad matning och riktig utdragare./C Är mausington en tillverkare eller smeknamn för liknande kloner?
Publicerat December 14, 20196 yr Well, befogad fråga, om jag bara hade kunnat komma ihåg rätt namn, Mausingfield. https://www.americanrifle.com/shop/product/mausingfield-bolt-action-2 Om jag skulle bygga idag hade jag nog tittat mycket noga på denna låda. För en kort låda i stort Rem 700 kompatibel men inte en klon /C
Publicerat December 14, 20196 yr Författare 4 minutes ago Christian N sa: Well, befogad fråga, om jag bara hade kunnat komma ihåg rätt namn, Mausingfield. https://www.americanrifle.com/shop/product/mausingfield-bolt-action-2 Om jag skulle bygga idag hade jag nog tittat mycket noga på denna låda. För en kort låda i stort Rem 700 kompatibel men inte en klon /C Tack
Publicerat December 14, 20196 yr Om jag skulle byggt nåt skulle jag nog sneglat åt Kelbly... den har en fast utstötare vilket jag gillar..fast mausingfielden är ju en rätt udda och spännande fågel.... https://www.kelbly.com edit: min tanke var ett Kelbly Atlas tactical lås med flutat slutstycke etc. inte kelblys bänkskyttevarianter...
Publicerat December 14, 20196 yr Hallå ingenjören, han skrev tål lite skit, en Kelbly är som ett kassaskåp, typ två hine hår på tvären och det är stopp, å andra sidan kan man gasa på väldigt mycket mer än annars.. så det är lite rymdbil aka lunar rover jmfr med land Rover. ?/C
Publicerat December 14, 20196 yr 20 minutes ago Christian N sa: Hallå ingenjören, han skrev tål lite skit, en Kelbly är som ett kassaskåp, typ två hine hår på tvären och det är stopp, å andra sidan kan man gasa på väldigt mycket mer än annars.. så det är lite rymdbil aka lunar rover jmfr med land Rover. ?/C Ska man behöva läsa också ? I thought this was the Internet.... om nu skitfaktorn är viktig känns ett customlås rätt överflödigt då de flesta lär va tajtare än dussinbössorna. Tvivlar på att mausingfielden är så mycket bättre i den bemärkelsen. Ska man va krass kan man la lika gärna rikta upp en Sako, remington, winchester eller liknande för en bråkdel av priset och jaga på ?♂️
Publicerat December 14, 20196 yr Surgeon kan vara ett alternativ om man vill ha lite marginaler för skit men ändå ha ett customlås. Dock för en 358 Win vette katten om jag gått på ett customlås öht. Men vill man kunna nyttja de lite nyare kulorna blir det för trångt i ett 700 SA-lås, vilket talar för den Mausingfield Christian tipsade om. Även Tikka M55 är ju ett lämpligt alternativ då de har lite längre magasinlängd.
Publicerat December 14, 20196 yr Författare 33 minutes ago Holz sa: Surgeon kan vara ett alternativ om man vill ha lite marginaler för skit men ändå ha ett customlås. Dock för en 358 Win vette katten om jag gått på ett customlås öht. Men vill man kunna nyttja de lite nyare kulorna blir det för trångt i ett 700 SA-lås, vilket talar för den Mausingfield Christian tipsade om. Även Tikka M55 är ju ett lämpligt alternativ då de har lite längre magasinlängd. En m55a har jag men vill inte slakta den. Svårt att hitta i bra skick?
Publicerat December 14, 20196 yr 3 minutes ago Buck sa: En m55a har jag men vill inte slakta den. Svårt att hitta i bra skick? Tycker mig se m55 i till synes bra skick lite titt som tätt faktiskt. Däremot kan jag tycka det är synd att slakta en som är i fint skick utan ska man ändå bygga om fixar man ju till skavankerna i samband med det..!? Annars är ju Win 70 ett alternativ, de har ju också lite längre ”korta” lådor och de får man ju för en spottstyver idag.
Publicerat December 15, 20196 yr Var inne på att bygga en 6xc på min 222 m55. Var inte lätt att hitta ett 308win magasin. Leta länge. Provade att mata 6xc patroner ur en kompis m55 och funka hyffsat. Bara en tanke.
Publicerat December 15, 20196 yr Ett Hansenlås kanske från Norge? Ett halvlångt Hansenlås i 35-284 eller 35x57 och en extrapipa i 6xc? McBros gör ett lås med både gast och fjädrande utkastare. Det har flutat slutstycke och klarar smuts.
Publicerat December 15, 20196 yr Ok, jag inser själv att jag halar fram gamle svarten och regnar rätt duktigt på paraden här, så jag hoppas att du tar det här på rätt sätt, för i mina öron låter det som att det du söker är en Mauser 98 i 9x57. Så, då var det sagt, nu kryper jag tillbaka under min sten igen....
Publicerat December 15, 20196 yr Författare 4 hours ago Patrik L sa: Ok, jag inser själv att jag halar fram gamle svarten och regnar rätt duktigt på paraden här, så jag hoppas att du tar det här på rätt sätt, för i mina öron låter det som att det du söker är en Mauser 98 i 9x57. Så, då var det sagt, nu kryper jag tillbaka under min sten igen.... 9,3x57 är en kaliber jag gillar. Dock hade jag gärna sett något annat än en 98a.