Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med vildsvinsförvaltning

Featured Replies

Publicerat

Jag jagar på en ca 420 hektar stor mark i Småland, strax söder om Jönköping. Vildsvinen har etablerat sig här senaste året och därför behöver jag lite hjälp.

På marken har jag en åtel där jag sprider några kilo majs varje dygn samt slänger ut äpplen o liknande ibland. Sedan i februari har jag haft en sugga med sju kultingar och en sugga med fem kultingar som har gått på åteln i princip varenda natt. Dessutom grupper som kommer förbi nån gång då och då.

Jag anser absolut inte att dessa grisar är ”mina” utan behöver bara lite tips. Suggan som födde 7 kultingar i våras har nu 2 kultingar kvar. På våran mark har vi  skjutit två kultingar av denna suggan och grannmarkerna har skjutit resterande 3.

Inget jordbruk bedrivs inom långt avstånd så målet är enbart att ha en stabil stam att jaga på. 

Frågan är alltså om man bör spara några kultingar av varje kull eller om stammen kommer vara kvar på samma nivå även om man skjuter alla i kullen. (Tänker på att det vandrar in nya grupper och galtar som kan tillsammans med nästa års kullar kan ersätta )

insåg att det blev väldigt luddigt men hoppas ni förstår

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag tänker att anledning till att det har börjat komma gris till er är för att det är en stark stam på andra ställen runt er som tvingat dom här grisarna att söka sig ut.

Försök höra dig för hur långt bort det finns en starkt etablerad stam och känns det avståndet rimligt att det hela tiden kan komma nya grisar in till ert område. Prata med närmsta grannarna och gör upp en plan hur ni ska förvalta stammen hos er.  

Gör det attraktivt att vara gris på ert område, tänk dig att om det finns gris eller passerar gris i närheten så ska dom inte kunna motstå att stanna på er foderplats (så länge det är inom lagens gränser såklart.)

och fortsätt att hålla kolla på olika grupper. 

Viktigt att ha en/flera foderplatser som är ostörda som ni inte skjuter på och kanske helst inte jagar över med hund.