Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blanda Kopparkulor och Vanliga?

Featured Replies

Publicerat

Går och väntar på licens på en 223. Ska användas till huvudsak rävjakt med någon varmint kula i. Men skulle vilja prova koppar till rådjur typ tsx, gmx eller liknande. 

Har jagat med varmint kulor och valt alternativ placering tidigare och det har funkat. Men skulle vilja prova koppar till rådjuren.

Har provat endast på gris i 308 win och blev väll inte direkt imponerad. Men vill prova på rådjur.

Frågan är om det går att blanda utan att göra rent? Blir endast ett tiotal om året.

S

Publicerat

Jag har inte haft några som helst problem i flera vapen med att varva solida kulor i koppar eller gulmetall med vanliga mantlade blykulor. Ingen överdriven vapenvård, men använder Bore Tech. Dyrt men drygt och bra.

För fyrfota matvilt är det endast blyfritt för min del då jaktlaget har det som regel (det blir så om man har folk som forskat i ämnet i laget ?). Ingen har klagat på någon effekt. TTSX använder de flesta men jag flyger Nosler E-tip. ?

Publicerat
  • Författare

Ok. Har ingen erfarenhet själv alls i ämnet. Blev sugen att prova efter en artikel av Jens E Petro i Vapentidningen. Där han under många års fälttest letade efter den optimala rådjurspatronen.

Publicerat

Jag har blandat friskt med olika kulor i min 308a och 8x57a utan problem. Ska det ätas är det koppar och är det på skjutbanan är det mantlad bly. Funkar hur bra som helst.

Publicerat

Vi hade en kamrat i jaktlaget som hade en Winchester modell 70 i kaliber .30-06

Han hade inte 2 patroner som var av samma märke, ålder eller fabrikat. Han sköt inte gärna på jakt men var en mycket trevlig person och var alltid med och ställde upp på allt arbete han kunde göra för laget. Dom blankaste exemplar av hans ammunitionsförråd kan närmast beskrivas som matt lortbruna till färgen.

Egentligen kan man säga att han var före sin tid som blandade friskt med olika kulor- och inga djur skadades på köpet ?

Publicerat

Jag kör endast ttsx till matvilt sedan några år, men har såklart andra kulor till träning. Inga problem. 

Publicerat
  • Författare

Ok. Svårt med laddata med känt krut till ttsx och tsx. Så får bli hornady gmx tänkte jag. Naturalis måste vara guldpläterad eller någe. Nu är frågan vilken vikt? 50 55 eller 70 grains? Pipan är 1:8.

Vithavouri N135 täcker allt från 50-70 grains verkar det som?

Publicerat

Det är väl framförallt mollade kulor man inte ska blanda för friskt med vanliga mantlade diton då det kan bildas avlagringar som kan vara svårt att få bort...!?

Publicerat

GMX är dessutom tillverkade av tombak istället för ren koppar, vilket ger aningen mindre avlagringar. Sägs det, i alla fall... Och då blir det förstås tombak blandat med tombak ?...

Publicerat
5 hours ago hs_merkel sa:

Ok. Svårt med laddata med känt krut till ttsx och tsx. Så får bli hornady gmx tänkte jag. Naturalis måste vara guldpläterad eller någe. Nu är frågan vilken vikt? 50 55 eller 70 grains? Pipan är 1:8.

Vithavouri N135 täcker allt från 50-70 grains verkar det som?

Hade kört 50gr. Eftersom kopparkulorna är i regel längre än "vanliga" kulorna så man får ha de i åtanke. Samt för bästa möjliga effekt så hög hastighet i kopparkulan som möjligt ?

Längtar till den dagen ( eller snarare drömmer ) då 130gr kopparkulor i 6,5mm blir ok för klass 1 jakt ja?

Publicerat
3 hours ago Holz sa:

Det är väl framförallt mollade kulor man inte ska blanda för friskt med vanliga mantlade diton då det kan bildas avlagringar som kan vara svårt att få bort...!?

Vet inte om jag tycker de är så svårt att ta bort. Men för några år sedan, då jag var lite mer inriktad på toppfågel och sköt med mollade scenar. (Vilket jag fortfarande gör om tillfälle ges) så hade jag problem med precisionen första (Cirka) 10 smällarna efter att jag skjutit några serier på älgbanan med jaktmatch.  Jag har aldrig varit någon "Superskytt" men skillnaden var ändå klart märkbar. Mätt i sannolikhet att klara tre skott irad i snusdosan på 200m. Om jag minns rätt så var det väl ca 75-85% resp 25%. (

Publicerat
2 hours ago henke67 sa:

Vet inte om jag tycker de är så svårt att ta bort. Men för några år sedan, då jag var lite mer inriktad på toppfågel och sköt med mollade scenar. (Vilket jag fortfarande gör om tillfälle ges) så hade jag problem med precisionen första (Cirka) 10 smällarna efter att jag skjutit några serier på älgbanan med jaktmatch.  Jag har aldrig varit någon "Superskytt" men skillnaden var ändå klart märkbar. Mätt i sannolikhet att klara tre skott irad i snusdosan på 200m. Om jag minns rätt så var det väl ca 75-85% resp 25%. (

Nä, inte om man gör det regelbundet. Tänkte mer om man växlar friskt utan rengöring i mellan så kan det vad jag förstått bildas en rätt hård beläggning i pipan som kräver lite svett och kemikalier för att få bort.

Oj, det var rätt märkbar skillnad ja. Hur var det om du gjorde rent efter älgbanan med Jaktmatch, blev det samma skillnad då också?

Publicerat
2 hours ago Outdoorsman sa:

Jobbar med saken ;-)...

Må va bitter men de känns som de är långt bort? men jag håller tummarna! Hade varit trevligt att då ladda med kopparkulor framöver till den?

Publicerat

Ligger redan ett förslag i Finland, efter vad jag förstått inspirerat/baserat på vår undersökning... NV är dock upptagna med att se över alla jaktföreskrifter.

Publicerat
12 hours ago Holz sa:

Det har jag också hört, men jag har skjutit mollat också och inte märkt av nått heller. Visst -- ska man ha ut all moly så får man jobba lite mer än om man "bara" ska ha ut all koppar.

Publicerat
15 hours ago Holz sa:

Nä, inte om man gör det regelbundet. Tänkte mer om man växlar friskt utan rengöring i mellan så kan det vad jag förstått bildas en rätt hård beläggning i pipan som kräver lite svett och kemikalier för att få bort.

Oj, det var rätt märkbar skillnad ja. Hur var det om du gjorde rent efter älgbanan med Jaktmatch, blev det samma skillnad då också?

Det vill jag minnas att det var. Det verkade på något sätt som att de mollade kulorna behövde en "impregnerad" pipa för att fungera bra. Jag vill inte påstå att jag gick supervetenskapligt till väga men jag provade i alla fall flera gånger. 

Skall jag vara helt ärlig så vet jag nog egentligen inte ifall det var samma problem när jag gick från de mollade till jaktmatchen. En snusdosa hit eller dit är inget jag märker på älgbanan!

// Henrik