Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Höll på att bli tok-blåst av vapenhandlare

Featured Replies

Publicerat

Hej!

När jag berättade denna historia för en vän tipsade han om Jaktsidan och att jag borde skriva ner det inträffade här. Han blev fly förbannad när han hörde om vad jag berättade. Hans svärmor hade nämligen råkat ut för samma sak som jag med SAMMA VAPENFÖRETAG, fast i mindre skala, gällande en fin amerikansk revolver.

På min födelsedag förra året kom en insatsstyrka hem till mig och omhändertog mina vapen.

Jag överklagade så klart detta. Men det var som att argumentera med en vägg och i höstas återkallades mina licenser. Jag kontaktade då ett företag som tyckte det var förjävligt och var väldigt sympatiskt inställd. Den initiala kontakten gjorde den 15 oktober 2019. Som bekant har man 3 månader på sig att sälja vapnen innan polisen "avyttrar" dem, alltså säljer dem för en struntsumma. Företaget var dock tvungna att göra en "värdering", alltså kika på de omhändertagna vapnen.

Vad vapengarderoben innehöll var följande (vapnen var inköpta under 2016--2018, helt nya (förutom Walther GSP) och varsamt behandlare):
------
Sako A7 + dämpare Ase Utra SL5
Browning Bar Match .308
Ruger 1022
Mossberg 590 A1

Walther GSP .22
Glock 17 gen 4 gängad pipa 7, 9mm
Glock 26 gen 4, 9mm

4 gevär
3 pistoler
1 dämpare
------
När jag kollade nypris på vad jag lagt ut för vapnen under 2016--2018 var det cirka 74 000 kronor, det är exklusive magasin för tusentals kronor till Browningen, Rugern och Glockarna.
------

De nästkommade två månaderna ringer jag företaget 4 gånger för att höra hur det går med värderingen. Jag blir mer och mer stressad eftersom tidpunkten för avyttring kryper sig närmre. Men jag "skulle vara lugn och sluta vara orolig". "Senare i veckan ska jag kika på dem", fick jag till svars varje gång:

telefonsamtal.thumb.png.90524526f396e3e2f8d7ec6b5ac1b20a.png

Mentalt hade jag förberett mig på att kanske få tillbaka hälften av vad jag betalat för vapnen nypris. Jag vet inte om det är realistiskt, men det var ungefär det som jag förväntade mig och hade kunnat acceptera.

Den 12 december får jag följande erbjudande, det är mindre än 2 veckor kvar tills avyttring:

erbjudande_vapen.thumb.JPG.2cdb013cbf5c685da167cd99ba9d9697.JPG

Vilket leder till att jag i panik lägger följande Blocket-annons (jag vet inte ens om licensansökningarna hos köparna kommer hinna gå igenom):

blocketannons.thumb.JPG.5271256dfb0d10638fd72348d8de9965.JPG

Vilket gör att jag inom de närmsta timmarna får sålt samtliga vapen, dock till betydligt mindre än vad jag kunnat få. Browning Bar Matchen fick jag dock 14 500 kr för.

Ifall handlaren redan dag 1 hade sagt "Ifall din Browning Bar Match är i nyskick kan jag erbjuda 2 500 kr för den", så hade jag sagt "okej, tack då vet jag", så hade det varit bra. Istället så tror jag att handlaren medvetet förväntade sig att jag skulle paniksälja allting till dem. Detta tycker jag är mycket fult gjort.

Jag vill med detta inlägg varna andra för att sätta sin tillit till en vapenhandlare som känner till tiden för avyttring. Jag tror inte alla vapenhandlare håller på såhär, men var försiktiga. I fallet med den bekantas svärmor hade hon fått 500 kr för vad som beskrivs vara en riktigt fin amerikansk revolver. I mitt fall hade jag fått drygt 10 000 kr för nya prylar till ett värde av 74 000 kr nypris (magasin ej inräknade).

Hamna inte i den situationen som jag gjorde.

Mvh

Publicerat

Ja den skojaren har man haft lite strul med - dock inte i närheten av de summorna. 

Publicerat
11 hours ago Ryberget sa:

Loggan avslöjar vilken butik det är

Staffans jakt och vapen i Borlänge. Många som torskar dit på detta scam. Verkar vara något som de satt i system att göra.

Publicerat
4 hours ago torp3t sa:

Staffans jakt och vapen i Borlänge. Många som torskar dit på detta scam. Verkar vara något som de satt i system att göra.

Kan absolut vara så. Jag brukar handla från andra ställen, men dom få gånger jag haft att göra med butiken har de varit reko och följt deadlines.

Nu förtäljer inte historien om TS har kontaktat andra handlare ang värdering innan valet föll på just denna, men om jag utgår från det som skrivits så verkar det inte så.

Hur jag tror jag hade gjort om jag hamnat i liknande situation (lätt att säga när man inte hamnat där själv) :

Eftersom Staffans inte är den enda jaktbutiken i stan och dessutom finns det ett antal inom en 10-milsradie från Borlänge (där jag bor) hade jag först lyft på telefonen och ringt samtliga handlare och frågat om dom hade möjlighet till värdering. Jag hade samtidigt bestämt datum för när värderingen skulle vara klar.

Om 3 handlare hade gett ungefär samma pris så hade jag vetat vilket riktpris som gäller. Hade någon av handlarna inte hållt datumet som var utsatt så hade jag åkt dit och hämtat vapnen direkt. Eftersom det bara finns 3 månader att spela på så är varje dag dyrbar.

Vill bara förtydliga att jag inte sitter och skiter på TS. Det är väldigt tråkigt om hen fått detta bemötande från handlaren, för det är ju bara en rak väg mot kk om såna saker kommer ut. Och då är det bra att få veta det så man kan ha det i bakhuvudet om man själv väljer att göra affär med sagda handlare i framtiden.

Väl mött! :)

Publicerat

Fy fan.. det ser verkligen inte snyggt ut!

Publicerat

Jag för min del skulle tycka det var jobbigare att inte få inneha vapen längre.

/ P

Publicerat

Ja oavsett varför du blev av med vapnen så är detta ett tämligen ruttet agerande av Staffans Vapen! ?

Publicerat

Har ingen åsikt om värdet på vapnen då jag ej sett dom och handlaren skriver "sliten" etc. Undrar dock varför man har en Glock 17 med gängad pipa. Har man problem med hörseln och fått  någon skriva ett intyg.? Har svårt att se ett skäl till detta. Kompensator/rekylbroms skulle kännas som en sämre ursäkt.

Publicerat
20 minutes ago Patrik L sa:

Kompensator är fullt rimligt för ipsc open t.ex. även om en glock är långt ifrån det vettigaste alternativet.

Ska man sen nämna något om det TS berättar (oavsett varför han hamnat i den situationen, för det är faktiskt ovidkommande) så känns det direkt olustigt om det stämmer. Man drar inte fördel av att andra befinner sig i en beroendesituation. Punkt.

Känner till det.. började pistolskytte i slutet åttitalet. Dock aldrig skjutit Ipsc, är dock inte emot skytteformen ..tvärtom. Om då med lämpliga vapen som det är någon mening att tävla med. Reagerade också på Glock 26, en "pistolsnubby". Men han kanske tävlar med båda..????  Vad gäller själva trådfrågan, håller jag med "Ryberget" om att värdet hade varit närmare sin riktighet med fler offerter, då slitaget för oss andra är svårbedömt.

Publicerat

Enklaste måste vara att låta bli att få insatsstyrkan på besök.

Publicerat

Helt klart strävhår, men det berättigar väl ej budet på vapnen?

sen kan det vara skit i många fall, en fru numera ex kan göra liknande för att jävlas, jag vet om en som vart med om det....

SEN, har jag ej förlorat ett vad mot dig kompis?

Publicerat

Jag undviker i det längsta att ha med Staffans vapen att göra. Han är en dryg typ. Jag hade nog skickat pistolerna och mossberg 590 till Dick på Combat equipment eller liknande firmor som vänder sig till kunder som skjuter dynamiskt. Browning bar match, SAKO A7 ruger 10-22 går att lämna till någon handlare.

Jag hade en 590 som kostade endast 4000kr ny från Torsbo. 

Begagnatpriser är vad marknaden är beredd att betala. En bekant köpte ett customvapen i 308 win för 50.000kr. När han 500 skott senare skulle sälja så ville ingen betala mer än 20.000kr  

Publicerat
20 minutes ago marcus.söderlund sa:

Angående vapenval så är väl inte de tråden handlar om? Han har fått licens för dom och då kan väl moralpoliser med egna åsikter hålla dom tankarna för sig själva? De har ju bevisligen gått rätt till då de finns/fanns licens på dom...

Har hört värre omdöme än "moralpolis" , men har varit med tillräckligt länge för att ha sett "legala" licenser som gått igenom utan att det "gått rätt till".   Och nej ..jag tänker inte hålla det för mig själv, om du nu inte är moderator och stoppar mig. I slutänden drabbar det mig och min sport med den attityden.

Publicerat
14 minutes ago M-98 sa:

Kan Ni inte parkera diskussionen om moral, var, hur, när och varför till ett annat tillfälle? Det är fruktansvärt tröttsamt - intresseklubben antecknar. Fokusera på värderingen av vapnen och handlarens modus.  

Oki.. håller med om att det eskalerar snabbt och man  kommer bort från tråden... var väl jag som började dessutom..?

Publicerat

Sådär ja, ta nu till er M-98:as tips.

/ Rikard Mod.