Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Euro-Hunt.

Featured Replies

Publicerat

Engelson i Falkenberg saluför jaktkläder under varumärket Euro-Hunt. Någon som kan uttala sig om kvalité utifrån egna erfarenheter !? De ligger ju prismässigt attraktivt om man jämför med t ex. Chevalier.

Publicerat
2 hours ago MrT. sa:

Engelson i Falkenberg saluför jaktkläder under varumärket Euro-Hunt. Någon som kan uttala sig om kvalité utifrån egna erfarenheter !? De ligger ju prismässigt attraktivt om man jämför med t ex. Chevalier.

Har deras hundförarjacka blaze. Och den har hållt bra. Dragkedjor och allt. Däremot är skillnaden mot dyrare märken att dem inte andas av huvudtaget. Så sjö invändigt och sedan frysa.

Publicerat
  • Författare
36 minutes ago hs_merkel sa:

Så sjö invändigt och sedan frysa.

Det är ju mindre bra, i o f s. Jag är allergisk mot att frysa, har gjort det i tillräcklig utsträckning tidigare i livet, inte minst under fiskafänge.

Publicerat

Har en vinterjacka, minns inte modellen nu, varm och skön som attan. Har även en Pinewood sommarjacka, den används dock mest då klimatet inte är så kallt längre. Det blir helt enkelt för varmt med den, men helt klart prisvärda kläder. Men man får inte det där lilla extra som kommer med mer påkostade kläder, köper mest Pinewood nu för tiden...

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Galne sa:

köper mest Pinewood nu för tiden...

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av Pinewood, men den erfarenhet jag har, är också positiv.

Publicerat
  • Författare

Någon erfarenhet av övriga jakttkäder från Engelson, (som inte är är Swedteam, Chevalier eller Härkila) ?

Publicerat

Engelsons har mycket bra, tex deras merinoull underställ och strumpor.

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Bjorn.h sa:

Engelsons har mycket bra, tex deras merinoull underställ

Bra info, då det kan bli aktuellt för mig att investera i just ett merino-underställ.

• 2 weeks later...
Publicerat

Om du inte ska vara hundförare och slita satan i planteringar rekommenderar jag som frusen dubbla merinounderställ (det understa så mjukt som möjligt, det yttre så tjock som bara möjligt - tänk torrdräktunderställ à la 250-400 g), dra-åt-helvete-tjock tröja/jacka (jag fick en retro Marmot trucker-fleece av frun som jag alltid använder) samt försvarets komarock (M90 värmejacka). Mössa och varma kängor på det så är du hemma. Se till att klä av dig ytterlagret om du ska förflytta dig bara. ?

Publicerat

Sitter/står man ofta på pass så rekomenderar jag verkligen Euro-Hunt PU Vinter-stövlarna. Du behöver aldrig mer frysa om fötterna.

Publicerat
  • Författare
23 hours ago LGH sa:

Om du inte ska vara hundförare och slita satan i planteringar rekommenderar jag som frusen dubbla merinounderställ (det understa så mjukt som möjligt, det yttre så tjock som bara möjligt - tänk torrdräktunderställ à la 250-400 g), dra-åt-helvete-tjock tröja/jacka (jag fick en retro Marmot trucker-fleece av frun som jag alltid använder) samt försvarets komarock (M90 värmejacka). Mössa och varma kängor på det så är du hemma. Se till att klä av dig ytterlagret om du ska förflytta dig bara. ?

Vaf*n, det är inte Sibirien jag skall åka till och dessutom med tanke på den vinter vi nu har, förefaller det vara väl kraftig mundering...

Publicerat

Det behövs inte många minusgrader och speciellt mycket blåst för att det skall bli snorkallt efter några timmar som pass jon.

Jag saknade min värmeväst som jag lämnat hemma jäkligt mycket för några helger sen.
Det var väll 2 minus och blåsigt. Fy fan vad kallt det var efter 3 timmar i ett torn utan att röra sig.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Droggot sa:

Det behövs inte många minusgrader och speciellt mycket blåst för att det skall bli snorkallt efter några timmar som pass jon.

Det är noterat.

2 hours ago Droggot sa:

Det var väl 2 minus och blåsigt. Fy fan vad kallt det var efter 3 timmar i ett torn utan att röra sig.

Ja, alltså frysa i samband med friluftsaktiviteter, det har jag gjort tillräckligt i mina dagar, det är ju en sak som är säker. Tackar för påpekandet och förslagen.

Publicerat
  • Författare
På 2020-01-07 at 13:41 Krågejägarn sa:

Sitter/står man ofta på pass så rekommenderar jag verkligen Euro-Hunt PU Vinter-stövlarna. Du behöver aldrig mer frysa om fötterna.

Har ett par högskaftade Lundhags som jag tänker komplettera med ett par rejäla Smartwoll raggsockar. Borde väl hålla ute kylan, eller !?

Publicerat
  • Författare
47 minutes ago Arctic sa:

Glöm inte en rejält varm mössa. Det är inte ovanligt att mer än hälften av värmen försvinner ut genom huvudet.

Nej, att hålla varmt om huvudet, det har jag fått lära mig sedan lång tid tillbaka, så med det är jag på det klara.

Publicerat
  • Författare
På 2020-01-06 at 22:52 LGH sa:

Fanns inte att få tag på (i min storlek)☹️. Hur är det med denna från Engelson då !? Någon som har någon erfarenhet !? Kan ju kort nämna att jag gillar röda prislappar, (rent generellt) ?.  

Kan konstatera att Engelson har en hel del kläder framtaget för jakt, faktiskt.

Publicerat

Jag har ett par skinnbyxor därifrån, som jag är mycket nöjd med. Beställde och tänkte att det kanske inte håller så länge eller är dåligt skinn med tanke på priset men mina var riktigt bra. Standardbyxorna numera som sagt, känns t.om bättre än de från Chevalier jag tittat på (ett märke jag haft en jacka och lite annat från, inte helt nöjd med allt). 

Köpte även tre skjortor från Engelssons av det märket, mycket nöjd med dessa också. Håller bra och är sköna. Passformen är ganska rak och enkel, dvs inte "slim fit". 

Publicerat
  • Författare
52 minutes ago Givdul sa:

Jag har ett par skinnbyxor därifrån, som jag är mycket nöjd med. Beställde och tänkte att det kanske inte håller så länge eller är dåligt skinn med tanke på priset men mina var riktigt bra. Standardbyxorna numera som sagt, känns t.om bättre än de från Chevalier jag tittat på (ett märke jag haft en jacka och lite annat från, inte helt nöjd med allt). 

Köpte även tre skjortor från Engelssons av det märket, mycket nöjd med dessa också. Håller bra och är sköna. Passformen är ganska rak och enkel, dvs inte "slim fit". 

Var väldigt roligt att höra. Köpte idag denna jackan (och tillhörande byxor), samt ett merinounderställ. Trots att vi var i rörelse när vi gick igenom de olika pass-platserna, så blev det rejält kallt efter ett par minuters uppehåll.

Tycker faktiskt att byxa och jacka känns helt o.k, med tanke på vad jag fick betala. Dessa byxor och jacka tillsammans med merinounderställ och ett fleeceunderställ, samt högskaftade Lundhagskängor med smartwoolraggsockor på fötterna, hoppas jag att kylan skall hållas ute.

Har också funderat över ett par skinnbyxor, utifrån vad jag läst här, men jag avvaktar med det tills det upplevs att det finns ett reellt behov.

Skall bli spännande och se vad de nyinköpta persedlarna går för i skarpt läge, framöver.