Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Winzhangout

3 årig tax

Recommended Posts

Winzhangout

Har aldrig jagat med hund och just tagit över en 3årig tax som jagats med tyvärr helt utan info på jagningssätt. Testade släpp idag tyvärr utan bössa och pejl. Tog upp vildsvin efter ca 5min drev nästan timman innan hon kom tillbaka. Nästa släpp blir med pejl så jag slipper oroa ihjäl mig för bilvägar, tågspår. 

Tips på hur jag skall gå tillväga, under drev verkar iafl omöjligt att avbryta drev med inkallning. Men tips i övrigt om hon kommer tillbaka för snabbt skall man vända rygg till för att få henne på nytt sök, samt när bör man koppla upp henne osv? Av det jag läst verkar dagens drev vara bra men om det vart en älg hade jag gärna kunnat kalla av henne från drevet.

killer_mouse

Tax bör inte jaga högvilt men lycka till med det  min körde ståndskall på älg när det inte fanns nått annat 

Bara att jobba med inkallningen med tur så kan du lyckas  ( min bryter bara drev om jag är inom synhåll knappt) 

Mitt tips koppla upp å gå en bit innan nästa släpp  och gör så med olika frekvens så taxen inte lär sej att andra kopplingen betyder hemgång utan det blir olika antal gånger 

MarkusR

Grattis till tax💪

Det är svårt att styra vad hunden ska tycka är roligast att driva, det har den i sig. 

Att vissla in en hund som driver är inte lätt, har du inte tränat det från början så är det nästan omöjligt. 

Du ska absolut skaffa pejl, garmins T5mini har jag till min tax, funkar bra. Mycket trygghet i det. 

Köp visselpipa och träna in det som ett positivt stimuli. Jag kan inte vissla in från fullt drev men när hon släppt och bakspårar går det att blåsa av henne, sparar en massa tid och ork till nästa släpp. Taxar har ofta mycket envishet och kommer när det passar dem. 

Lycka till och njut av en härlig hund. 

• Like 1

BigJim

Sen är det väl så att första hunden blir lite prov/försök för din egen skull. Och sedan skriva upp sin egen lista på saker som du vill "få till" när du köper en valp.

Själv tog jag över en 6-årig flat som var en duktig apportör. Han lärde mig mycket om ämnet och även de grejor som jag ville ha/inte ha till valpen.

Viktigast i detta läge är ju att hon jagar....

• Like 1

Ken1

Först..... Heder av dej som tar hand om en hund 💪💪 sen som Markus säger skaffa pejl!!!! Så mycket mera trygghet och lugn. Vad hunden jagar kan du nog inte så här ibörjan göra något åt men du ska naturligtvis börja jobba på det. Vänd inte hunden ryggen!!!! Gå istället med och visa din entusiasm och att det är kul,lika sant när hunden söker upp dej i skogen. Jag går tillsammans i skogen med mina hundar tills dom tar upp då söker jag pass. Om inte annat har jag lagt ett spår som hunden kan följa till mej. Har aldrig förstått "gubbe på stubbe" 🤔

Mina 5öre som funkar för mej....

• Like 1

underbron

Köp pejl!

Jagar du kring vägar mm är Garmin tryggare än modeller som förlitar sig på telefonnätet, servrar och (oftast) otillräcklig batterikapacitet på mobiltelefonen. Det är dessutom en massa annat som händer i en mobiltelefon som stör fokus på hundpejlandet.

En förutsättning för att kunna kalla av en tax i skogen med någorlunda förutsägbarhet är bra grundlydnad och ett gott samarbete.  Samarbetet etableras genom att ni jagar tillsammans. Givetvis lättare om man gör allt rätt från injagningen, men ingen omöjlighet att få till det på äldre hundar heller. Sedan är det klokt att inte koppla hunden för dagen efter varje lyckad inkallning/återgång. Dom lär sig fort... 

Finns färsk litteratur i ämnet:

https://www.adlibris.com/se/bok/inkallning-fran-standskall-drev-och-andra-svara-situationer-9789175866710?gclid=CjwKCAiA9JbwBRAAEiwAnWa4QxXnnWY5OoyPP_P720AZ6D_baCaPdlkp59A50b-dUeKNu7q6r34oYxoC8A4QAvD_BwE