Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Fredrik Berg

Jaktlag/jaktmark

Recommended Posts

Fredrik Berg

Hej på er alla!

jag har googlat, frågat och nästan börjat att vända på stenar för att kanske komma över en plätt mark eller kanske ett litet jaktlag. 
Är det någon här som har tips eller kanske till och med även har det jag söker?

jag tog min jägarexamen sommaren 2018 och har inte kommit ut alls mycket. Dom gångerna som erbjuds med syrrans kille är begränsade också då jag har en liten på 1.5 år och med en sambo som jobbar nätter och helger. Så det är ju inte alltid det klaffar med tajmingen.

så därför skulle det vara perfekt med en plätt att bestämma själv som man kan åka till för att uggla i ett torn några timmar. 

tack på förhand!

/Fredrik

MrT.

Jag befann (befinner) mig i en liknande situation, men jag anmälde mig till Skogssällskapet (genom Göteborgs kommun), då jag önskar ha tillgång till jakt något sånär nära hemorten (i mitt fall Göteborg), det kostar 200 :- / år att vara uppsatt på listan. Efter två (2) års väntan har jag nu blivit erbjuden möjligheten att få börja med skyddsjakt på Gris, Gås samt Räv och Grävling på marker som ligger ~ 30 - 60 minuters bilfärd från var jag bor. (Det är flera olika marker, beroendes på vilket vilt som skall jagas, som jag förstått det), vilket får sägas är väldigt bra.

Jag skall besöka markerna om ~ 2 veckor och fatta ett definitivt beslut om jag skall hoppa på tåget eller inte, (där och då), och det lutar åt att jag kommer att ta erbjudandet, så att jag får komma igång någon gång.

Två år är lång väntan (kan jag tycka), men bättre sent än aldrig. Andra möjligheter att söka efter jakt kan vara att besöka denna sajten, (om du inte redan gjort det) samt att skapa ett konto (kostnadsfritt), och leta här.

Här är också en möjlighet, men det handlar nog mest om köpjakter, beroendes på hur angelägen du är att komma ut (jag har inte tittat på det så noga). Ett avslutande tips är att lägga in en blänkare på Hitta Jakt (om du inte redan gjort det).

Lycka till !

// T.

Fredrik Berg

Tack för ett bra svar. 
hittade även att svenska kyrkan har mark som arrenderas ut (först till kvarn) så ska även kolla där. Men jag ska kolla närmare på det du nämnde. 
tusen tack 

MrT.
På 2019-12-30 at 19:24 Fredrik Berg sa:

Tack för ett bra svar. 
hittade även att svenska kyrkan har mark som arrenderas ut (först till kvarn) så ska även kolla där. Men jag ska kolla närmare på det du nämnde. 
tusen tack 

Roligt om man kan vara till hjälp här på forat någon gång, istället för att fråga andra om hjälp.

Kyrkan var f ö ett bra tips, som jag får ta och titta på. Hoppas i så fall att man inte måste vara medlem i Sv kyrkan, för jag gick väl ut för en 25 år sedan, eller så.

Fredrik Berg

Ja all hjälp uppskattas. 
det stod inget om att man måste vara medlem. Men det tror jag inte ska behövas. Det vore rätt snålt annars tycker jag. 
men nu så har en kollega nämnt att det är en som ska hoppa ur ett jaktlag. Så han skulle höra där åt mig med. Inte långt hemifrån heller så det är kul! 

MrT.
1 hour ago Fredrik Berg sa:

det stod inget om att man måste vara medlem. Men det tror jag inte ska behövas.

Får väl se om det blir aktuellt, först.

nu så har en kollega nämnt att det är en som ska hoppa ur ett jaktlag. Så han skulle höra där åt mig med. Inte långt hemifrån heller så det är kul! 

Lyckans ost ! Själv skall jag på inventering av en jaktmark på lördag och sedan kanske jag tar mina första stapplande steg på Dianas stigar på söndag 😁.

Jävligt sugen och full av förväntan på att få komma igång, efter lååång väntan 😀.

Fredrik Berg

Hoppas att inventeringen blev som du tänkt. 
har inte hört något ang jaktlag än men kollade på hus i helgen med jakträtt till. Lagt bud också :) 

MrT.
6 hours ago Fredrik Berg sa:

Hoppas att inventeringen blev som du tänkt. 

Nja, det handlar mest om att sitta i ett jakttorn vilket kan bli långtråkigt om det inte händer något, men jag hoppade på, bara för att få komma igång.

Nyligen fick jag erbjudande om möjlighet att bli deltagande i jaktlag på Kobergs egendom, men årsavgiften var väl tilltagen, (för mig); 25 - 30 000 :- /år

6 hours ago Fredrik Berg sa:

har inte hört något ang jaktlag än men kollade på hus i helgen med jakträtt till. Lagt bud också :) 

Det är ju också en möjlighet, förstås.

Fredrik Berg

Ja det får bli så i framtiden. Går trögt detta med arrende och lag. Kyrkans arrenden låg lite för långt bort. En kollega har arrende genom sin kommun. Men det är för långt bort. Får fortsätta leta

MrT.

Går trögt detta med arrende och lag.

Jag upplevde precis samma sak, det gick väldigt trögt. Konstigt egentligen, då skogsbrukare och bönder beklagar sig över hur viltet bokstavligen äter upp deras inkomst. Det borde ur det perspektivet finnas oändliga möjligheter till jakt, men icke.

Kan ju ha att göra med arrende avgifterna också, vad vet jag !? Men om du tittar under Jakt, jaktarrende så borde det lösa sig för dig, förr eller senare, det kommer nya annonser varje dag.

Sedan som jag varit inne på tidigare, ställ dig i kö hos skogssällskapet, det var så jag fick tillgång till jaktmöjlighet, även om det tog lite tid (~ 2 år).

Droggot
På ‎2020‎-‎01‎-‎22 at 12:31 MrT. sa:

Nja, det handlar mest om att sitta i ett jakttorn vilket kan bli långtråkigt om det inte händer något, men jag hoppade på, bara för att få komma igång.

Nyligen fick jag erbjudande om möjlighet att bli deltagande i jaktlag på Kobergs egendom, men årsavgiften var väl tilltagen, (för mig); 25 - 30 000 :- /år

Det är ju också en möjlighet, förstås.

Jag har en släkting som jagar / jagat på Koberg och ja arendet är inte gratis.
Koberg är ingen vanlig jaktmark typ bonna jakt på någon gård utan där är mer likt godsjakt.
Sen får man tycka vad man vill om det men så mycket djur får man inte utan att nån sköter om verksamheten.

• Like 1

MrT.
1 hour ago Droggot sa:

Jag har en släkting som jagar / jagat på Koberg och ja arendet är inte gratis.
Koberg är ingen vanlig jaktmark typ bonna jakt på någon gård utan där är mer likt godsjakt.
Sen får man tycka vad man vill om det men så mycket djur får man inte utan att nån sköter om verksamheten.

Inga invändningar,  men för mig är priset i högsta laget.