Publicerat Januari 19, 200719 yr Min bayrare råkade dra till sig avelsrådets uppmärksamhet och han har rekommenderats som hanhund till en tik som är välmeriterad men som bara har haft en kull tidigare. Den andra kullen är fortfarande ung och har inte meriterats än, så jag har inte koll på vad det är för kvalitet på denna matchning. Men om min uppfödare (veterinär och ägare av Sveriges första bayrarkennel), tikens matte (veterinär och bayrarfetischist) och avelsrådet är så jäkla entusiastiska så tänkte jag att jag vore en jäkla taskig husse om jag förvägrade min jycke detta tillfälle att ha sex. Jag kan ju bara tänka mig hur jag själv reagerat i mina tonår för ett missat tillfälle... Det finns en risk att min hund aldrig förlåter mig om jag nobbar parningen och samarbetet mellan hund och förare i ett eftersöksekipage är ju kritiskt. ;D 8) Men hjälp mig nu. VAD SKALL JAG BEGÄRA FÖR SPRÅNGAVGIFT? En bayrarvalp går väl på en 8000-9000 kronor. Säg att det blir ett gäng valpar. Hur stor del skall jag förhandla till mig? Hur ser det ut i andra raser? MVH! /HerrBerg
Publicerat Januari 19, 200719 yr När det gäller Labbe och Borderterrier brukar jag få betala 1000 kr i språngavgift och 1000 kr/levande född valp.
Publicerat Januari 19, 200719 yr Vad jag har hört så ligger språngavgiften på en 10-15% av valppriset enbart för betäckningen. Om parningen tar sig så är det brukligt att du får värdet av en valp, alternativt 10-20% av valppriset per valp som blir registrerad. Nu är ju bayraren en ganska liten ras så det kan tänkas att priserna skiljer sig åt något. Snacka med någon i avelsrådet. Rasklubben borde ju ha riktvärden för sånt här.
Publicerat Januari 20, 200719 yr Det viktigaste man ska göra är att skriva ett avtal om vad som är överenskommet. Jag anser att det rättvisaste är en språngavgift + en viss summa per levande född valp. Som tikägare ska man akta sig för det där med en valp i parningsavgift. Tänk om det bara blir en eller två valpar.
Publicerat Januari 20, 200719 yr Det viktigaste man ska göra är att skriva ett avtal om vad som är överenskommet. Jag anser att det rättvisaste är en språngavgift + en viss summa per levande född valp. Som tikägare ska man akta sig för det där med en valp i parningsavgift. Tänk om det bara blir en eller två valpar. Avtal är viktigast och prata med din uppfödare om ni har bra kontakt, eannars så avelsrådet, jag skulle gå på amakulus linje med 1000:- och 1000:-/levande född valp.
Publicerat Januari 20, 200719 yr Det är faktiskt så att det har börjat dö ut detta med en valp eller ett valppris och speciellt med småhundar (terrier) så kan ju kullarna vara rätt så små. Men vi tar ut 1000 kr på hanunden i språngavgift....som betalas tillbaka om tiken går tom. Och 1500/ per levande valp efter två veckor.(parson russell terrier)(valppris ca 9000-10000)
Publicerat Januari 22, 200719 yr Min arb.polare som är framgångsrik uppfödare av utst. Springer ger/tar 1000:- språng och 1000 - 1500:- per valp beroende på meriter.
Publicerat Januari 22, 200719 yr när jag använt min wachtelhane i avel så har det varit 1000:- per valp till 4 valpar, 5 eller fler pengarna för en valp, eller 1000:- per valp oavset kullens storlek, detta är naturligtvis felfria valpar vid leverans vi pratar om, det senare alt var en kennel ägare själv som hade som policy. har aldrig tagit ut någon språngavgift för parningar