Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Givdul

Efterbrännare eller ”hangfire”

Recommended Posts

Givdul

Har skrivit om detta i min projekttråd, kopierar in här. Detta hände idag när jag provsköt min nya ZG47.

”Idag var det dags för provskjutning i gropen. En blandad upplevelse av potential och frustration. 
 

Ammunitionen jag sköt med var Sako Range och Hammerhead 180 gr. Hade en tavla på ca 50 och en på 100. Problemet var att Range inte verkade gå förutsägbart på tavlan alla skott. Det blev sotigt och skitigt som fan på slutstycke och delar av vissa hylsor. Obränt krut i pipan. Men värst av allt var att ca var 5:e  eller 6:e skott blev en efterbrännare eller ”hangfire”. Tryckte av, hör upphaket släppa slagstiftet och hör slagstiftet slå fram innan smällen. Blev liksom ”kli-chunk..pang”. Vart kulan for var högst oförutsägbart vissa skott. Slutstycket gick aldrig trögt att stänga eller öppna. Min Teori är att något är vajsing med laddningen i Range-pluggarna så att trycket inte var tillräckligt för att hylsan skulle expandera och täta. Om någon annan har liknande erfarenhet eller teorier är jag tacksam att få ta del av dessa.
 

Eftersom jag ville kolla om det var bössans fel på något sätt testade jag även Hammerhead. Gick klockrent och satt samlat. Sköt därför in ett sikte med bara Hammerhead. Provade repeterbarheten av ringarna med tre skott och avtagning mellan varje och det verkade fungera utifrån dessa tre skott. Ska givetvis testa igen när jag köpt annan helmantel och mer jaktammo. För nu har jag 5 Hammerhead kvar som jag vill ha tills jag köper mer.”

 

Nedan är bilder på slutstycket som visar sotet. Vad är det som är fel? Är det Sako Range som det är något mysko med eller är det relaterat till vapnet? Till viss del tänker jag att det är en kombo då ZG:n kanske har ett relativt stort patronläge som gör att det krävs mer expansion av hylsan för att täta helt, vilket ger sotet. Men vad beror efterbrännarna på? Som sagt gick det bra med Sako Hammerhead. 

C4A50F04-725A-42BC-8062-504A101209D6.jpeg

FDF1F4B3-B1AA-4E0B-99B8-4F825C539DB5.jpeg

E4B4BEEC-5F86-4134-AA25-04F1F983F4D7.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
LGH

Kontakta Sako Sverige direkt. De vill säkert ha de skott som finns kvar. Troligen får du något litet för besväret också. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul

Kan tillägga att en annan forumist med ZG47 upplevt sot av Sako Range, och att bössans tidigare ägare också upplevt sot av just Sako Range i det aktuella vapnet. Verkar bara var jag som har haft efterbrännare dock. Ska höra av mig till Sako Sverige och fråga om dom vill ha tillbaka skotten eller åtminstone lämna tillbaka/ inte skjuta mer med det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pmt

Kan finnas flera olika förklaringar här.....

Felaktiga tändhattar, svagt anslag, kort slagstift, för djupt satt hatt, felaktig förvaring (fuktigt), temperaturkänsligt krut (brukar inte bli så här extremt men visst - risken finns), för liten krutladdning, fel krut för kulvikten,  instabilt krut (kemiskt sett då) - bara för att nu nämna några som poppar upp i huvudet.

Du kan ju låta ngn annan testa de resterande patronerna i ett annat vapen, det torde ge en en indikation på vart det primärt sitter - vapen eller ammunition. Sedan kan det vara en kombination med.

/T

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul
22 minutes ago pmt sa:

Kan finnas flera olika förklaringar här.....

Felaktiga tändhattar, svagt anslag, kort slagstift, för djupt satt hatt, felaktig förvaring (fuktigt), temperaturkänsligt krut (brukar inte bli så här extremt men visst - risken finns), för liten krutladdning, fel krut för kulvikten,  instabilt krut (kemiskt sett då) - bara för att nu nämna några som poppar upp i huvudet.

Du kan ju låta ngn annan testa de resterande patronerna i ett annat vapen, det torde ge en en indikation på vart det primärt sitter - vapen eller ammunition. Sedan kan det vara en kombination med.

/T

 

Tack för svaret!

Kan för stort patronläge eller för stort låsmått ge dessa problem?

Jag noterar även att hylsorna till Range har en annan bottenstämpel än Hammerhead, om det skulle kunna vara en parameter?

/L

Share this post


Link to post
Share on other sites
pmt
38 minutes ago Givdul sa:

Kan för stort patronläge eller för stort låsmått ge dessa problem?

Ytterst tveksamt - stort låsmått brukar synas på helt andra sätt. Men visst - i kombination med ett lite kort slagstift och för djupt satt hatt så visst, inverkan kan det säkerligen ha om det nu är så att det är lite stort.

40 minutes ago Givdul sa:

Jag noterar även att hylsorna till Range har en annan bottenstämpel än Hammerhead, om det skulle kunna vara en parameter?

Tekniskt sett - nej. Däremot indikerar det möjligen att det är en annan fabrik inblandad vilket sannolikt innebär lite andra parametrar rent tekniskt: mått, typ av krut, hur hårda hattarna är, hur djupt de sitter etc

/T

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul
28 minutes ago pmt sa:

Ytterst tveksamt - stort låsmått brukar synas på helt andra sätt. Men visst - i kombination med ett lite kort slagstift och för djupt satt hatt så visst, inverkan kan det säkerligen ha om det nu är så att det är lite stort.

Tekniskt sett - nej. Däremot indikerar det möjligen att det är en annan fabrik inblandad vilket sannolikt innebär lite andra parametrar rent tekniskt: mått, typ av krut, hur hårda hattarna är, hur djupt de sitter etc

/T

 

Ska mäta hur långt slagstiftet sticker ut, hatten sitter ca 0.12 under hylsbotten. Anslagen ser dock normala ut på tomhylsorna. Var mest en reflektion då dessa vapen brukar vara lite rymliga och har ju varit i användning ett tag.

 

Just det, var precis sådana tankar jag också hade med olika bottenstämpel.  Det kanske är irrelevant för mitt problem, men om du skulle göra en kvalificerad gissning: om inte Sako gjort dom själva, vilka har isåfall varit inblandade?

/L

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul

Nu har jag mätt igen och hattarna verkar sitta något djupare på Hammerhead än Range, 0.1 respektive 0.08 mm.

Stiftet sticker ut 1,3 mm i avfyrat läge. 
/L

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dansken

Ursäkta frågan: Det är köpeammo vi talar om? Inget handladdat skit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul
1 minute ago Dansken sa:

Ursäkta frågan: Det är köpeammo vi talar om? Inget handladdat skit?

Japp, det är köpeammo köpt för ett par veckor sedan. Inte behöver du ursäkta, det är bra att det påpekas för tydlighetens skull.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pmt
1 hour ago Givdul sa:

Ska mäta hur långt slagstiftet sticker ut, hatten sitter ca 0.12 under hylsbotten. Anslagen ser dock normala ut på tomhylsorna. Var mest en reflektion då dessa vapen brukar vara lite rymliga och har ju varit i användning ett tag.

Ligger väl inom vad det brukar om du mäter korrekt på patronerna.

Det anslag du ser är det som blir när trycket trycker ner hylsan mot stötbotten, det har inget med hur anslaget "ser" ut. Då får man riva av kulan och hälla ut krutet innan man avfyrar hatten för att se hur anslaget "ser" ut.

1 hour ago Givdul sa:

Just det, var precis sådana tankar jag också hade med olika bottenstämpel.  Det kanske är irrelevant för mitt problem, men om du skulle göra en kvalificerad gissning: om inte Sako gjort dom själva, vilka har isåfall varit inblandade?

Min gissning är inte ett skvatt bättre än någon annans, så svaret blir: finns i sjön.....

41 minutes ago Givdul sa:

Nu har jag mätt igen och hattarna verkar sitta något djupare på Hammerhead än Range, 0.1 respektive 0.08 mm.

Stiftet sticker ut 1,3 mm i avfyrat läge. 

Alla måtten får anses ligga inom normalt......

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul
18 minutes ago pmt sa:

Ligger väl inom vad det brukar om du mäter korrekt på patronerna.

Det anslag du ser är det som blir när trycket trycker ner hylsan mot stötbotten, det har inget med hur anslaget "ser" ut. Då får man riva av kulan och hälla ut krutet innan man avfyrar hatten för att se hur anslaget "ser" ut.

Min gissning är inte ett skvatt bättre än någon annans, så svaret blir: finns i sjön.....

Alla måtten får anses ligga inom normalt......

/T

Ok, stort tack. Ska kanske dra ut en kula och skjuta av tändhatt för att se, även om det troligen inte är där felet ligger. 
Jag får helt enkelt köpa annan helmantel och testa. Kvarstår problemet får vapnet åka in till smed.

Som det verkar nu är alltså felet vad gäller efterbrännare relaterat till ammunitionen.

/L

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul

Kvarvarande ammo är tillbaka hos handlare som skickar till Sako för undersökning. Bad kontakten på Sako om återkoppling om resultatet. Vad gäller olika bottenstämpel verkar det som att man bytt den hos Sako, det vill säga att ena sorten var tillverkad innan bytet och den andra efter. Inget konstigt med det alltså.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pmt
11 hours ago Givdul sa:

 Vad gäller olika bottenstämpel verkar det som att man bytt den hos Sako, det vill säga att ena sorten var tillverkad innan bytet och den andra efter. Inget konstigt med det alltså.

Då uppstår frågan om ålder. Och förvaring under den tiden.... 

Felaktig förvaring kan absolut påverka prestanda. 

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Givdul
4 hours ago pmt sa:

Då uppstår frågan om ålder. Och förvaring under den tiden.... 

Felaktig förvaring kan absolut påverka prestanda. 

/T

Hur länge och hur den förvarats i butiken vet jag inte, men det är en större butik i en stad, så övningsammunition ligger nog inte på hyllan en massa år. Hos mig har den bara varit ett par veckor, inomhus i vapenskåp. Det enda jag kan tänka mig isåfall är att jag reste bort över nyår och huset blev kallt ett par dagar (vedeldad värmepanna). Men att det var 13 grader i huset ett par dagar, sedan normaltemperatur flera dagar innan skyttet känns långsökt för att ge sådan påverkan? Då skulle ju ammunitionen uppvisa samma problem när den blev kall under längre dagar utomhus, som här i Norden kan vara betydligt kallare än 13C? Det var inte heller kallare än ca 8 C ute när jag sköt.

Man har ju sett klipp när det skjuts gammal överskottsammo som ger problem som här, men då är ju ammon betydligt äldre än vad jag kan tänka mig att civil övningsammo blir, och med betydligt tveksammare förvaring sett utifrån vart i världen den kommer ifrån.

Tolka inte detta som att jag argumenterar emot dig, för jag betvivlar inte för en sekund din kunskap om detta, försöker bara resonera fram vart problemet kan ligga.

Hoppas innerligt att jag får svar från Sako.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pmt
12 hours ago Givdul sa:

Hur länge och hur den förvarats i butiken vet jag inte, men det är en större butik i en stad, så övningsammunition ligger nog inte på hyllan en massa år. 

Det vore då absolut INTE första gången jag ser "inbytt" ammunition säljas som "ny"... 

Den ammunitionen kan ha flera år på nacken, i en fuktig källare. Då bryts krutet ner. 

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...