Publicerat Januari 6, 20206 yr Hej! Jag behöver lite hjälp med vaxning av två kolvar och frågar här om någon kan och vill hjälpa mig. Jag har sökt här på Jaktsidan och övriga nätet men mest blivit förvirrad. Jag är nybörjare på området. All hjälp tas tacksamt emot. Mina förutsättningar: Jag två kolvar som jag slipat och oljat in. Jag överväger nu att även vaxa in dem. Så här ser oljningen ut: Husqvarna M1600: inoljad med Original Scherell´s Shaftol. Winchester 70: inoljad med Kinaolja från Biltema. Mina frågor: 1. Vilket vax ska jag använda till kolvarna? Jag vill köpa vax, inte göra eget hemma. 2. Kan jag använda samma vax till båda kolvarna? 3. Efter att jag vaxat kolvarna: 3a) Kan jag olja in kolvarna med ytterligare lager av olja utan att behöva ta bort vaxet först? Tränger oljan igenom vaxlagret eller måste jag göra om allt om jag vill bättra på inoljninen? 3b) Kan jag slipa kolvarna med fint stålull eller förstör detta vaxningen. 4. Hur vaxar jag bäst in kolvarna? Metod? Återigen stort tack för all hjälp. MVH Clabbe