Publicerat Januari 6, 20206 yr Hej! Jag behöver lite hjälp med vaxning av två kolvar och frågar här om någon kan och vill hjälpa mig. Jag har sökt här på Jaktsidan och övriga nätet men mest blivit förvirrad. Jag är nybörjare på området. All hjälp tas tacksamt emot. Mina förutsättningar: Jag två kolvar som jag slipat och oljat in. Jag överväger nu att även vaxa in dem. Så här ser oljningen ut: Husqvarna M1600: inoljad med Original Scherell´s Shaftol. Winchester 70: inoljad med Kinaolja från Biltema. Mina frågor: 1. Vilket vax ska jag använda till kolvarna? Jag vill köpa vax, inte göra eget hemma. 2. Kan jag använda samma vax till båda kolvarna? 3. Efter att jag vaxat kolvarna: 3a) Kan jag olja in kolvarna med ytterligare lager av olja utan att behöva ta bort vaxet först? Tränger oljan igenom vaxlagret eller måste jag göra om allt om jag vill bättra på inoljninen? 3b) Kan jag slipa kolvarna med fint stålull eller förstör detta vaxningen. 4. Hur vaxar jag bäst in kolvarna? Metod? Återigen stort tack för all hjälp. MVH Clabbe
Publicerat Januari 6, 20206 yr Detta är en populär post. 1. Linoljevax, finns hos möbelrenoverare. Finns speciellt vax för kolvar men det är samma som tapetserare använder fast 10ggr så dyrt.2. Ja, men det känns rätt korkat att vaxa en kinaoljad kolv, för den är i princip att betrakta om lackad3. .....3a) Kan kan du. men det är rätt dumt för oljan löser normalt sett vaxet så det blir mest klet av alltihop. Därtill på en kinaoljad kolv hamnar hur som ändå allt du lägger på bara på ytan. Schaftöl är mest fotogen med lite bets i så där tränger vaxet in lite och kommer att sitta betydligt bättre.3b) Då ryker vaxet all världens väg4. Gnid, gnid, gnid, gnid, gnid, vänta, gnid, gnid, gnid, gnid, vänta.... 5 KASTA DEN DÄR JÄVLA PISSIGA SCHAFTÖLEN ÅT HELVETE!!!!! Använd riktigt kolvolja i stället. Kinaoljan kan du med fördel använda på kökbänken etc men även den bör du vara lite restriktiv med att använda på vapen om du frågar mig. Eller så skiter du i Schaftöl, billig slabbig kinaolja och vax utan går på en riktigt bra stockolja (baserad på oxidera linolja) - typ Napiers. Bättre resultat med mindre jobb. /T
Publicerat Januari 6, 20206 yr 1 hour ago Clabbe sa: Hej! Jag behöver lite hjälp med vaxning av två kolvar och frågar här om någon kan och vill hjälpa mig. Jag har sökt här på Jaktsidan och övriga nätet men mest blivit förvirrad. Jag är nybörjare på området. All hjälp tas tacksamt emot. Mina förutsättningar: Jag två kolvar som jag slipat och oljat in. Jag överväger nu att även vaxa in dem. Så här ser oljningen ut: Husqvarna M1600: inoljad med Original Scherell´s Shaftol. Winchester 70: inoljad med Kinaolja från Biltema. Mina frågor: 1. Vilket vax ska jag använda till kolvarna? Jag vill köpa vax, inte göra eget hemma. 2. Kan jag använda samma vax till båda kolvarna? 3. Efter att jag vaxat kolvarna: 3a) Kan jag olja in kolvarna med ytterligare lager av olja utan att behöva ta bort vaxet först? Tränger oljan igenom vaxlagret eller måste jag göra om allt om jag vill bättra på inoljninen? 3b) Kan jag slipa kolvarna med fint stålull eller förstör detta vaxningen. 4. Hur vaxar jag bäst in kolvarna? Metod? Återigen stort tack för all hjälp. MVH Clabbe Jag använder detta vaxet som är det bästa jag testat:https://linoljeprodukter.se/shop/product/01linoljevax-naturell-1-l?tm= Sedan rekommenderar jag vanlig kokt linolja eller någon linoljebaserad stockolja. Schaftöl innehåller tyvärr silikon och det anser jag inte ska strykas på en gevärskolv. 1. Som ovan. 2. Ja det går bra. 3a. Ja det går utmärkt att olja efter. 3b. Du kan ta med fin stålull, det går bra. Gnid bara in ett nytt lager vax eller linoja sedan. 4. Gnid in sparsamt med vax i kolven med handen, vänta 15-30 minuter och torka sedan bort över- flödet. Torktid ca 3 dygn. OBS! Blötlägg eller elda upp använda trasor då dessa kan självantända annars!
Publicerat Januari 6, 20206 yr 1 hour ago pmt sa: 1. Linoljevax, finns hos möbelrenoverare. Finns speciellt vax för kolvar men det är samma som tapetserare använder fast 10ggr så dyrt.2. Ja, men det känns rätt korkat att vaxa en kinaoljad kolv, för den är i princip att betrakta om lackad3. .....3a) Kan kan du. men det är rätt dumt för oljan löser normalt sett vaxet så det blir mest klet av alltihop. Därtill på en kinaoljad kolv hamnar hur som ändå allt du lägger på bara på ytan. Schaftöl är mest fotogen med lite bets i så där tränger vaxet in lite och kommer att sitta betydligt bättre.3b) Då ryker vaxet all världens väg4. Gnid, gnid, gnid, gnid, gnid, vänta, gnid, gnid, gnid, gnid, vänta.... 5 KASTA DEN DÄR JÄVLA PISSIGA SCHAFTÖLEN ÅT HELVETE!!!!! Använd riktigt kolvolja i stället. Kinaoljan kan du med fördel använda på kökbänken etc men även den bör du vara lite restriktiv med att använda på vapen om du frågar mig. Eller så skiter du i Schaftöl, billig slabbig kinaolja och vax utan går på en riktigt bra stockolja (baserad på oxidera linolja) - typ Napiers. Bättre resultat med mindre jobb. /T Linolja utanpå detta vaxet går alldeles utmärkt. Som du skriver löser det vaxet och sugs in i kolven, MEN, man ska vara sparsam med linoljan och torka bort överflödet! Ja Napier ger ett mycket bra resultat och är riktigt bra olja. Håller helt med dig angående Skaftoljan och det andra blasket! Inget jag rekommenderar till bössan någon av det!
Publicerat Januari 6, 20206 yr 28 minutes ago Sako_Finnbear sa: Linolja utanpå detta vaxet går alldeles utmärkt. Som du skriver löser det vaxet och sugs in i kolven, MEN, man ska vara sparsam med linoljan och torka bort överflödet! Ja, givet att kolven nu inte är fylld med en tokhärdande olja som kinaoljan får då blir det bara klet på ytan...... Kolven måste kunna suga in oljan - annars är det meningslöst. /T
Publicerat Januari 6, 20206 yr Just now pmt sa: Ja, givet att kolven nu inte är fylld med en tokhärdande olja som kinaoljan får då blir det bara klet på ytan...... Kolven måste kunna suga in oljan - annars är det meningslöst. /T Absolut! Jag hade nog slipat en runda med fin slipduk eller stålullen INNAN jag lägger vax på Kinalojan! Sedan hade jag inte använt Kinaoljan på kolven något mer!
Publicerat Januari 7, 20206 yr Författare Tusen tack till er båda pmt och Sako_Finnbear! Nu vet jag hur jag ska gå vidare. Jag visste att det skulle bli nedslag på oljan från experterna! ? Men Shaftol luktar ju så gott... ☺️ Jag köpte båda bössorna billigt och kolvarna var väl inte i finaste laget. Har dom som experimentbössor för att lära mig att renovera kolvar, dvs slipa, olja, plastbädda, kolvkamshöja, förbättra nätskärning osv utan att det gör så mycket om det skulle gå fel. Återigen stort tack och god fortsättning på nya året! MVH Clabbe