Publicerat Januari 7, 20206 yr Är inne på att skaffa mig en automat för gömsle jakten. Har tittat på en Winchester SX4 men är det stor skillnad på piplängden med balansen? om det är 66 cm eller 71 cm?
Publicerat Januari 7, 20206 yr Svingen är i praktiken obefintlig med den korta, du gör allt arbete, så lång pipa som möjligt, eller du kanske bara punktskjuter från gömsle, då gör det mycket liten skillnad. /C
Publicerat Januari 7, 20206 yr Författare Som jag tänkte. Kommer ju även så fall ha den till kråk, duva och gäss. Så en del sving blir det.
Publicerat Januari 7, 20206 yr Jag har 66 på min benelli, det hade inte gjort nåt att den varit några cm längre för svingen. Jag har laborerat lite med pipvikter för att förbättra svingen men det är inte så lätta att få det att passa.. funderar på att leta upp nån jäääättelång choke att skruva i istället, men vet inte om det hjälper. Som jag ser det så är lång bössa inte ett problem i sittgömsle, men jäkligt irriterande i liggömsle. Min gamle Remington hade 81 cm pipa, den var hopplös att ha i ligggömsle. Hade jag köpt Benellin igen så hade jag nog valt 71 pipa till den.
Publicerat Januari 7, 20206 yr Författare Bra, då sparar jag vidare till det man vill ha istället för att köpa en kompromiss.
Publicerat Januari 7, 20206 yr Jag har haft ca 20 automater och med pipor från 24-26-28-30" har en 30" och den är grym att skjuta med men fan så lång i skåpet att jag inte får in hyllan. 28" ( 71cm ) är inte dumt alls. 66cm är viftiga och i synnerhet de lättare automaterna runt 3 kilo. Jag har bara sett en Winchester av de nyare men jag tror att med 28" (71cm) blir den kalas /p
Publicerat Januari 7, 20206 yr Detta är en populär post. 4 hours ago tobe sa: Som jag tänkte. Kommer ju även så fall ha den till kråk, duva och gäss. Så en del sving blir det. 71cm och skaffa en extended choke, det sista skyddar mynningen åxå . /P
Publicerat Januari 8, 20206 yr 3 hours ago Christian N sa: Det har kommit nya Teauge som länger 40+ mm super extended???/C Var hittar man dom?
Publicerat Januari 8, 20206 yr Jag kollade direkt.. hittade bara de gamla extended.. Längden på dem har jag inte riktigt koll på men de såg ut ungefär som vanligt.
Publicerat Januari 8, 20206 yr jag har också kollat, men jag hittade också bara "vanliga" extended ? Drog iväg ett mail till Teague och frågade..
Publicerat Januari 8, 20206 yr Tänk ngn extended med något halvt hekto i tyngd i mynningen.. hade varit smutt..
Publicerat Januari 8, 20206 yr 14 minutes ago Hipshot sa: Tänk ngn extended med något halvt hekto i tyngd i mynningen.. hade varit smutt.. Ja och inte att förglömma de 40 millimetrarna längre man kan skjuta ?
Publicerat Januari 8, 20206 yr Kolla med Tomas på svensk skytte support. Dom har kontrakt med teague.
Publicerat Januari 8, 20206 yr Har provat extended (20mm) på min benelli m 66pipa men tycker inte det gör tillräcklig skillnad. Har viktat med ett lampfäste som håller en blyvikt framför förstocken. Gör den lugn i svingen. Inte någon snygg lösning, men bössan är ju ett verktyg så det kvittar för mig. Någon gång ska jag ta mig i kragen och lägga vikter i magasinsröret eller någon annan snygg lösning.
Publicerat Januari 8, 20206 yr Jag har testat med tre-fyra sluggs ihoptejpade i magasinsröret.. vart ett j-la skrammel. Kan man få tyst på det så kan det vara ok.
Publicerat Januari 8, 20206 yr Hade skaffat med 71cm's pipa. Polaren har en SX4a och den är rätt så trevlig. Med Teague choke framtill vet jag inte hur en sådan känns. Har en Müller 3:a till min 71cm Benelli Comfort och den choken väger som en fjäder. Går inte in i vapenskåpet bara. Men då får man en anledning att skruva av efter användning SX4an har rent ut sagt löjligt lite rekyl, vilket också är varför jag föredrar Benelli. /M
Publicerat Januari 8, 20206 yr Det finns Müller i stål som länger cirka 38 mm samt 30 mm Teauge, inte 40 som jag läst, oklart om jag är källan till felet eller den hemsida, en åf jag läste på. men en Müller i stål ger vikt och 38 mm, cirka, vilket förefaller vara något av det längre jag sett./C
Publicerat Januari 8, 20206 yr Jag provade med vikt i röret men det blev för långt bak, har också provat med ett lampfäste långt fram på pipan med 50- 60 g, det blev bättre men ingen optimal lösning så därför tänkte jag nån lång choke i stål. Om jag läser rätt så väger en teague extended 38 gram och kunde man hitta en lite längre som väger 45-50 så tror jag det hade funkat. Får kolla på Muller..
Publicerat Januari 8, 20206 yr 10 minutes ago Skånepåg sa: Jag provade med vikt i röret men det blev för långt bak, har också provat med ett lampfäste långt fram på pipan med 50- 60 g, det blev bättre men ingen optimal lösning så därför tänkte jag nån lång choke i stål. Om jag läser rätt så väger en teague extended 38 gram och kunde man hitta en lite längre som väger 45-50 så tror jag det hade funkat. Får kolla på Muller.. Ta bort remfästet på mag muttern elr borra ett hål igenom för en m8 insex skaffa sen en lämplig bit 25mm rund stål elr varför inte mässing som du gängar längst bak och fimpar vid behov.