Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bergstutzen, vad finns?

Featured Replies

Publicerat

För ett tag sen i en tråd en bit bort, så planterade någon ett frö i huvudet på Patrik, fröet heter Bergstutzen.

Det där fröet har grott i nära 9 månader nu och jag känner att rötterna har grävt sig in nog för att spränga skallen. (Eller så är det influensaviruset som jag har dragit på mig.) De sista dagarnas påtvingade vila och eftertanke har gjort mig fundersam. Lite väl fundersam tror jag.

Har idag en kipplauf med pipor i 22hornet och 6,5x55 som jag brukar dra med mig då det inte vankas drevjakt, dvs då jag ska sitta stilla i en koja alternativt ett torn och se om det dyker upp  något, eller bara tar en tur i skogen. Problemet här brukar vara val av pipa... Är det rådjur och större som står på menyn så blir det 6,5:an, räv och sånt så blir det horneten. Jag känner däremot att det allt som oftast är så att man väljer "fel" eller att man skulle vilja ha den andra pipan med sig, fast monterad på vapnet då man inte vill börja byta när skottläge ges, det är nog lite väl optimistiskt att tro att det ska funka. Det har även börjat röra sig grisar här hemma allt mer och för första gången har vi i år bökskador på några av vallarna, så man är mer och mer tvungen att ha klass 1 beredskap när man är ute.

Så, då börjar man fundera i banor kring vapen med flera räfflade pipor, dvs Bergstutzen. Det blir då till att sälja K95:an med tillhörande pipor för att finansiera ett inköp av det nya vapnet. Är löjligt förtjust i 22hornet, men jag inser ju att man lika gärna kan ta en 222/223, Savage HP eller liknande, lägg sen på den en klass 1 i lagom storlek. Typ 7x57r - 8x57irs så är man ju hemma. Eller? (Andras tankar emottages tacksamt)

Så, till den egentliga frågan, det dräller ju inte direkt av såna här hemma i Svedala, så jag har lite svårt att bilda mig en uppfattning om alternativ. Andra som är lite mer bevandrade i detta kanske kan hjälpa mig?

Har hittills luskat fram Blaser BS95/97 och Merkel B4 som tillverkas idag. BS750/88 verkar vara en äldre modell i Blasers program.

Utöver det så har jag hittat 1 (ett) begagnat vapen hittills, en Krieghoff, men kalibervalet där tilltalar mig inte riktigt. Skulle gärna sett ett begagnat vapen då jag inte direkt skiter pengar, men jag inser ju att marknaden är begränsad och då kanske det blir till att spara lite först.

Utöver det? Ferlach? Franz Sodia?

En bockdrilling skulle ju också kunna vara ett alternativ, men då var det ju det där med finansiering igen, så då ska det nog vara ett bra begagnatköp. 

Jag kommer inte ta något slutgiltigt beslut förrän jag är ute ur feberdimman, men jag tar gärna emot lite input här.

/Patrik

Publicerat

Blaser BD14 alt D99.

Publicerat

Den rätt enkla quickfixen enligt svenska mått mätt och som är ekonomiskt sett långt mer överkomlig (i synnerhet om du vill sälja en dag) är en kombi med en instickspipa i klass 2.

Jag testade tex en Heym m/55 16/7x57R med en 5,6x50R Magnum instickspipa för kanske ett år sedan. Den hade uppfyllt dina krav till 95%. Med det sagt - en äkta är bättre på snudd på alla punkter, men du hittar nog ganska få i Sverige och även utomlands är det rätt speciella grejor vilket gör att priset ofta blir rätt högt, men du kan nog lugnt utgå från att snudd på alla tyska och österrikiska tillverkare i alla fall har haft bergerstudsare på modellpalletten. 

/T

Publicerat
  • Författare

Har suttit i några dagar och googlat runt på diverse tyskspråkiga sidor och insett att det finns en hel del, även om det är ovanligt och här i Sverige snudd på obefintligt. Nog kan man läsa kommentarer här och där om personer som har bergstutzen från diverse tillverkare, men vanligt är det fan inte...

Visst finns det nytillverkade Blaser och Merkel, men det hade ju varit kul med lite mer att kika på.

Sen är det det där med att köpa något relativt dyrt på distans osett som inte direkt ger mig en särskilt bra känsla. 

Blir nog att klura på tipset ovan och kika efter en vettig kombi i stället, så kan man ta det stegvis därifrån.

Publicerat
16 hours ago Patrik L sa:

Har suttit i några dagar och googlat runt på diverse tyskspråkiga sidor och insett att det finns en hel del, även om det är ovanligt och här i Sverige snudd på obefintligt. Nog kan man läsa kommentarer här och där om personer som har bergstutzen från diverse tillverkare, men vanligt är det fan inte...

Att alla har haft en i sin modellflora betyder inte att de är vanliga....

Sen är det det där med att köpa något relativt dyrt på distans osett som inte direkt ger mig en särskilt bra känsla. 

Det är inget större problem givet att man väljer rätt säljare. Problemet är nog förra att  väl du köpt en och inser att det var fel grej - så finns det ett ytterst litet antal potentiella köpare......

Blir nog att klura på tipset ovan och kika efter en vettig kombi i stället, så kan man ta det stegvis därifrån.

Som sagt, testa konceptet först. Är det för dig det bästasedan man uppfann färdigskivat bröd: go for IT!

/T

• 11 months later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering så här när vi närmar oss trådstartens ettårsdag:

En Heym m/25 i 7x57r och 20/70 är inhandlad för att på sikt prova ut konceptet. Nu ska jag bara övertyga den tillståndsgivande myndigheten att jag behöver en instickspipa också...

Publicerat
5 hours ago Patrik L sa:

Uppdatering så här när vi närmar oss trådstartens ettårsdag:

En Heym m/25 i 7x57r och 20/70 är inhandlad för att på sikt prova ut konceptet. Nu ska jag bara övertyga den tillståndsgivande myndigheten att jag behöver en instickspipa också...

http://shotguns.se/html/cape_guns.html

pmt sitter på en färdig.

Publicerat

Har haft flertalet 55or dock som ds och har en kvar fortfarande. Har även haft en 22F i 16/222RM. Tycker inte 22an ger samma goda heymkänsla som 55an, upplever den lite för lätt och fladdrig med durallådan men det är min personliga åsikt.

Har en 26B som bruksvapen idag, mer CNC  än en 55a förstås men ack vilken bra hfbössa, som att skjuta hagelpang i tätningarna.

Vad hade du tänkt för kaliber på insticken, klass 2 eller 3?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago MKJ sa:

Har haft flertalet 55or dock som ds och har en kvar fortfarande. Har även haft en 22F i 16/222RM. Tycker inte 22an ger samma goda heymkänsla som 55an, upplever den lite för lätt och fladdrig med durallådan men det är min personliga åsikt.

Har en 26B som bruksvapen idag, mer CNC  än en 55a förstås men ack vilken bra hfbössa, som att skjuta hagelpang i tätningarna.

Vad hade du tänkt för kaliber på insticken, klass 2 eller 3?

Durallåda på den här med och som du säger rätt lätt, men efter att man har slängt i några hekto instickspipa och optik så blir det säkert stabbigt nog tänker jag.

Har siktet inställt på 22hornet i nuläget, tänker att 7:an borde klara allt klass 2 (i nuläget enbart rå) och klass 1 och sen har man hornet till resten.

Publicerat
  • Författare
13 hours ago sidelock sa:

http://shotguns.se/html/cape_guns.html

pmt sitter på en färdig.

Way to steal my thunder bro ;)

Hade inte sett den, men nu har jag "min" hemma och orkar inte krångla med att byta igen, sen hade jag tänkt mig en annan kaliber också. Det extra hagelpipsettet hade inte varit helt tokigt dock...

/Patrik

• 3 years later...
Publicerat

Hur gick det med detta projekt @Patrik L

Blev det någon instickspipa? 

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare
På 2024-11-02 at 09:43 Joacim sa:

Hur gick det med detta projekt @Patrik L

Blev det någon instickspipa? 

Återkoppling sent om sider... Det blev inget med det här projektet. Det visade sig att någon hade varit och fikat inne i kombin så uppspänningstangenten spontansläppte emellanåt, vägrade spänna upp i land och krånglade mest hela tiden... Nu hade jag tack och lov inte betalat några jättepengar, men säljaren vägrade ta något ansvar, jag ruttnade på skiten, skrotade och skrinlade det hela...

Tanken på en slik dyker upp emellanåt dock, så kanske jag gör ett nytt försök någon gång.