Publicerat Januari 20, 200719 yr Tjabba! Funderar på att svetsa ihop nått liknande framåt våren, när de mesta av jakten är slut. Tänkte det kunde va bra o ha när grisarna så småningom ställer till det på böndernas grödor. Något smidigt att köra ut på biltaket är var jag behöver, inget som kräver träd för uppsättningen. Utan går att sätta var som. Men räkna ut hur grovt gods man ska ha i tex. ”benen” kan inte jag. Är tex. fyrkantrör stabilare och bär mer än vanliga rör? Har en känsla av att det kan bli lite vinglit med 3 ben, man kanske ska sattsa på 4? Fått tipps om Tv-antenns rör men det låter grovt, behövs de för en kille på lätta : 93 kilo... Justerbara ben behöver jag troligen inte, inte ledade ben mot marken heller. Tror jag.. Är marken bara någorlunda plan och mjuk så går det med en 10 cm stump armeringsjärn och någon form av stopp Platta så inte benen åker ner mer än nödvändigt i myllan.. Det borde stabilisera benen och få dem till att stå still. Sen måste benen va löstagbara, tex grövre o tunnare rör som träs i varandra under plattformen och säkras med bult o vingmutter. Även stagen mellan benen ska säkras med dyligt. Blir kanske 2 vändor till bilen om det inte går köra ända fram där tornet är tänkt att ställas. Men då ska det va rejält knepig terräng man kör ju rysk stridsvangs kvalitet...Niva :- Ramen kan ju användas till att hänga cammonät/vindskydd på så den tycker jag inte är så tokig. ev nått fäste för ett paraply vore nog inte så dumt. Ja o så bardisk, kylskåp o kaffebryggare : ;D ;D Stolen får bli någon modifierad snurrbar kontorsstol från miljöstationen. Med modifierad menar jag att ta bort befintlig sitts o ryggstöd om det nu inte är av väderbeständigt material. Inget torn man tar med i ryggsäcken på smygjakt direkt utan sätter upp någon dag innan där nassarna håller kalas.. Skapelsen borde bli 3 lösa ben och stag och så plattformen med sitsen. Ev skutstödsramen löstagbar också, lite beroende på vad spektaklet kommer väga.. De är förresten FN oxå att man måste sitta hemma en Lördag, frugan dragit till stan o 2 av ungarna sjuka. :'( MvJh NS
Publicerat Januari 20, 200719 yr Författare Jo men flytta på det vid behov verkar inte så lätt.... MvJh NS
Publicerat Januari 20, 200719 yr Flyttar på det gör man inte utan vidare, ;D men det måste ju vara stabilt när det är godkänt för 4 pers.
Publicerat Januari 20, 200719 yr Tjena! Profilrör (fyrkantsrör) är i regel stadigare än vanliga rör (givetvis beroende på godstjockleken på respektive rör)....jag skulle rekomendera antingen 1" s.k "blårör", det är den typen rör som vi VVS:are anväder, det röret har ganska tjockt gods och diametern gör att det blir ganska stabilt....alternativet är profilrör som är ca 40x40(x40x40)alla fyra "kanterna" är 40mm....tv-antenns rör är Ok i diametern, men godset är alldeles för tunt. hoppas det hjälpte lite. /Fredde
Publicerat Januari 20, 200719 yr Tjena!Profilrör (fyrkantsrör) är i regel stadigare än vanliga rör (givetvis beroende på godstjockleken på respektive rör)....jag skulle rekomendera antingen 1" s.k "blårör", det är den typen rör som vi VVS:are anväder, det röret har ganska tjockt gods och diametern gör att det blir ganska stabilt....alternativet är profilrör som är ca 40x40(x40x40)alla fyra "kanterna" är 40mm....tv-antenns rör är Ok i diametern, men godset är alldeles för tunt. hoppas det hjälpte lite. /Fredde joo, just det ja...blårören levereras i 6m pipor....men de går ju naturligtvis att kapa av - gänga i ändarna och skarva med muffar..... jag skulle kunna höra med vår VVS grossist vad det kan kosta med allt du behöver för att göra benen...vad tror du om 4 ben om 3m vardera??...isf 2 pipor 1" blårör alternativt 2 pipor 3/4" blårör (samma diameter som tv-antennsrör)....lite muffar å sånt för att kunna kapa rören i mindre mer transporterbara bitar....
Publicerat Januari 20, 200719 yr Författare JO, en får tacka! Men jag har VVS gubbar i bekantskapskretsen aom bor i byn, så jag hör med dem. Tackar för tipset! MvJh NS
Publicerat Januari 21, 200719 yr Har en känsla av att det kan bli lite vinglit med 3 ben, man kanske ska sattsa på 4? Ja, det blir vingligare med tre ben men mycket lättare att få det att stå på alla ben. Ett med tre ben står alltid på alla ben hur du än bär dig åt i stort sett till skillnad från ett med fyra ben som oftast står och "vickar" om man inte pallar eller slår fast det i marken. Ska du ha ett torn som du ska flytta runt på så hade jag gjort det med tre ben för det blir mycket snabbare att få det på plats. Mvh Fredrik
Publicerat Februari 2, 200719 yr Fördelen med ett torn i järn är att det är snorlätt att göra det demontagbart med några påsvetsade M8:a bultar och några muttrar i fickan samt en 13-nyckel. Jag skulle därför föreslå att man istället för att använda rör med grovt gods använder snedstävor att stadga upp tornet med. Det krävs ju inte så mycket gods i benen om benen sitter ihop med X mellan benen (om ni nu förstår min rudimentära beskrivning) :- Man kan ju göra X:en av plattjärn eller varför inte såndaära plåtprofiler som numera används när man reglar upp en vägg. Är benen demonteringsbara från plattformen man sitter på kan man med takräcke lätt transportera benen på taket, plattformen i bilen tillsammans med sedstävorna. Vikten bör jinte bli besvärande om man nu kan hålla sig till en modest grovlek på rören. Att sen montera det hela vilket bör bli en sådära 15 muttrar måste kunna ske på under 30 minuter för en normalhändig kille eller tjej.