Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tormek eller sparka igång en gammal slipsten?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har ett gäng yxor och knivar för olika ändamål. Huggyxa, "fritidsyxa", klyvyxor, "vanliga" mora-knivar, köksknivar, jaktknivar, multiverktyg, gräsklipparkniv o s v. Nu är det som så att dessa behöver lite omsorg och jag har märkt att fiskars-slipen gör mer skada än nytta på mina egg-verktyg. Så jag har börjat se mig om efter alternativ. Eftersom jag har småbarn, jobb, eldar med ved och har ett hus som behöver ses efter har jag helt enkelt inte tiden att stå och köra allt manuellt utan behöver maskinell hjälp. (Sen vet vi ju alla att det är roligare med skruvdragare än skruvmejsel).

Vi hyr en ladugård där vi köpt loss inventarierna och när jag rotade runt lite hittade jag en stor slipsten (ögonmått och minne säger ca 6-700mm i diameter och ca 100mm bred). Den behöver dock lite underhåll då ingående axel på växellådan glappar, vattentråget är sönderrostat och motorn har lagerras. Med hjälp av lite kontakter gissar jag på att jag skulle kunna få igång den igen för ~1000-1500kr.

Utöver det skulle jag behöva fixa en bit läder för strigling och ett bra bryne, då jag inte är helt hundra på prisbild för brynen säger vi ca 500kr i budget. Sedan vet jag inte vad en sådan gammal sten har för kornstorlek. Någon som har koll?

Fördelarna jag ser med den gamla slipstenen är:

• Pris (gissningsvis ca 2000kr)
  • Storleken på skivan innebär en mindre konkav slipning
  • Jag vårdar det jag redan har istället för att springa iväg och köpa nytt
  • Jag kan vända och vrida på grejerna jag slipar hur jag vill utan att behöva ta hänsyn till brynskivan och huset på en mindre maskin.

Nackdelar:

• Sämre precision för en nybörjare.
  • manuell bryning/strigling
  • tidsåtgången för att få liv i den gamla stenen

Nästa alternativ jag ser är som rubriken på tråden avslöjar att köpa en Tormek, jag tänker att jag bör klara mig bra med en T4

Fördelarna jag ser med en sådan är:

• Lättare att få till precision för en nybörjare med tanke på alla jiggar, möjlighet att mäta ut slipvinklar o s v
  • Jag stöttar svensk industri
  • Kvalitetsmaskin som bör funka i måååååånga år utan överdrivet underhåll

Nackdelar (vissa kanske är obefogad oro?):

• Mer konkav slipning (löses väl med förvisso med dubbla slipvinklar)
  • pris
  • livslängd på stenen om man behöver förändra (slipa ner) kornstorleken?

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Publicerat

Handlat ny och på sikt renoverat slipstenen bara för att.. 

Publicerat

Tror Hipshot pillar på pudelns kärna här 

Att ha t4 för allmänt bruk och sen renoveringsprojektet till yxbruk när du har fått in lite känsla  skulle tro att den stenen är grov som bonnstenar brukar vara 

Publicerat
  • Författare

Tack för era tips! Köper jag en Tormek imorgon kan jag ju börja slipa redan i helgen. Den gamla stenen lär ju ändå ta en månad eller sju innan den är i drift...

En till fördel med tormek’en är ju att den får plats i källarn så man kan slipa till någon kniv när man tänder i pannan...

För ”normalt” husbehov, vad kan man räkna med för livslängd på en tormek-sten?

Publicerat

Lite av en hur långt är ett snöre fråga men, en T4 med de små stenarna lär hålla 10 år eller så, 

allt beroende på bruk och egentligen mest hur mycket omformning av blad/eggar man gör. /C

Publicerat

För några år sedan fick jag erbjudande om att hjälpa till att tömma en ladugård åt en kollegas föräldrar som skulle flytta in till samhället. Premissen var att jag fick ta vad jag ville ha och hjälpa till att bära ut resten. 

Bland det som bärgades var en gammal motordriven "bonnasten" kabeln var söndervittrad, men i övrigt rätt fin. Den används väldigt sporadiskt och även om det svors en del när man skulle bära in den i lagårn hemma så är det absolut inget jag ångrar idag. Har slipat om en hel del knivar på den och finishen är absolut inget man kan klaga på. 

Jag har aldrig känt behovet av fler stenar, men du känner dig själv bäst.

/Patrik