Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävåtel

Featured Replies

Publicerat

Jagar i skåne och har jaktmark en dryg timmes bilfärd hemifrån. En hel del räv som stryker omkring och det hade varit bra för rådjursstammen om det hade blivit lite mindre.

Har läst en del inlägg om att frysa och förankra mums-mums och sedan bara lägga ut godbitar då och då. Tyvärr funkar det inte då det mest är tö här och ingen snö. Får jaga då det är fullmåne och molnfritt. Har ingen möjlighet att åka dit varje dag och utfodra utan det blir ca 2 gånger i månaden.

Till mina frågor:

Hur anlägger jag åteln så rävarna kommer lite mer frekvent än nu?

Kan jag ha rävåteln på samma plats som vildsvinsåteln och således göra två flugor på smällen?

Räcker det med att kasta ut godsaker när man är där eller bör det vara varje dag för att nå ett bra resultat, och hur gör jag det i så fall?

Publicerat

Passa dig så inte hundägarna ser det här.

Det är tydligen dödsstraff på att jaga räv utan hund!  ;)

Nä, men det ska bli kul att följa denna tråd då jag själv går i lite åtel-tankar.

Publicerat
Passa dig så inte hundägarna ser det här.

Det är tydligen dödsstraff på att jaga räv utan hund!  ;)

Nä, men det ska bli kul att följa denna tråd då jag själv går i lite åtel-tankar.

Haha de har blivit lite distpyte men bara rävar skjuts så..jag åtlar för att lättare/snabbare få upp räv med stövaren.

Det finns mycke folk här som är duktiga åteljägare så du kommer att få svar så att de räcket till och blir över :D

Jag va och hämtade 5 renar idag för att kompletera upp lite  :-* hoppas de ska räcka till våren då nalle brukar va hungrig..host host

Publicerat

RÄV SKALL TAS FÖR HUND  >:(  >:(  >:(  Nädå bara skojar lite, fast jag föredrar det!  ;) För bästa resultat bör du lägga åteln tidigt på säsongen för att vänja räven vid att det finns mat att hämta där. Tiken kommer att visa ungrävarna också vart det finns mat att hämta. Lycka till! Ring nån stövarägare i din närhet så får han upp räv på din åtel  ;)

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Jagar med wachtelhud var annan vecka. De brukar sätta fart på rävarna men vi är inte så mycket folk och ser gärna att rådjuren har en chans att komma undan...  ;D

Visst är det roligare att få skjuta på drev men vill vara mer effektiv.

Nåväl, rävarna brukar slinka emellan.(Kanske står passkyttarna inte still eller röker ellen något.) Har skjutits räv för båda hundarna men mer sällan än jag önskar. Bom också för den delen.

Vart lite snö idag och såg spår av åtminstone två på ett ganska litet område, hunden hade väckskall på den ena men inget riktigt drev. Snön är borta nu men storm i stället.

Önskemålet är att få dem till åteln för vildsvin så kan man ta båda. Det är dessutom oftare folk som sitter där. Hör rävarna "yla" på vårvintern tror jag och de är inte långt borta. Luktar alltsom oftast räv på olika ställen.

På marken finns ett konstgryt men det är inte bebott.

Publicerat

Att vaka på räv från svinåtel kan nog gå bra om åteln besöks varje dag.

Räven har en förmåga att snabbt avgöra vilket som stör det naturliga mönstret, dvs har du en rävåtel du besöker några ggr per månad kommer rävbesöken med största sannolikhet att utebli de gånger du bevakar åteln.

Som exempel kan jag nämna en plats jag haft i 2 år. Vakrummet är inbyggt i en lada alldeles under takfoten. För att komma till ladan måste man gå 300 meter över ett hygge, alltså bland det svåraste platser man kan skjuta räv på. Men hur har jag då gjort för att lura räven där? Jo varenda dag gick jag med åtelmaterial på stigen och räven vandes vid att ha en upptrampad stig och människovittring. Lyckades ialla fall skjuta över 11 rävar från den gluggen på 2 år och det hände ofta att när jag sköt räv en natt med nysnö att jag kunde bakspåra räven och se att han gått i mina spår istället för att pulsa en egen stig.

Nackdelen är att jag inte kan skjuta räv som redan är på åteln när jag kommer vilket jag ofta gör på de andra vakplatserna som är inbyggda på höskullar.

Iår hoppar jag över den platsen då jag fått bygga en vakkoja på gården jag jobbar. Att ha en vakplats belägen där människor rör sig dagligen underlättar avsevärt, både vad gäller vittringsmässigt och med tanke på matning varje dag, att släpa åtelmaterial 300 meter över ett hygge är ju inte direkt smidigt.

Alltså, försök att få åtelplatsen så nära bebyggelse du kan, helst uppe på en skulle eller liknande. Räven har en förkärlek till att stryka runt gårdar på nätterna i jakt på något ätbart.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, räven skall komma till vakskytten och inte tvärtom! Då sker spelet på jägarens förutsättningar och ej på rävens och chansen att få skjuta ökar avsevärt.

Lycka till.

Publicerat

Jag har samma erfarenhet som mickel, går man ofta på åtelen eller runtikring den så är det naturligt för räven att det kan både va spår och lukt från folk där. Kan till och med bli att räven förknippar ens lukt med just mat, vilket torde va perfekt.

Angående att du inte kan frysa åteln.

Gräv ner den.,    räven älskar att gräva efter sin mat. Den blir på så vis  mindre observant på omgivningen när den gräver,vilket är bra när bösspipan ska ut igenom skjutgluggen.  Jag föredrar nog nergrävd åtel, en åtel som ligger på backen kommer räven fram till och försöker ta en bit å sen sticka iväg lika fort. Har du mjuk jord eller sand som är lätt för räven att gräva i så lägg i ett par handbolls stora stenar i åteln så har räven lite å jobba med.

Lycka till....

Publicerat

Ett förslag som inte är helt lagligt numer tyvärr. Skaffa en stor död gris och gräv ner den.Släng lite godbitar så ofta du kan runt ikring åtel. Duger med hundmat typ Frolic el. dylikt. Bor själv i Skåne så jag känner till ditt problem.

Publicerat
  • Författare

Blir dyrare med bensinen är markarrendet om jag ska dit och promenera runt åteln flera gånger i veckan. Visst går det att gräva ned åtelmateial. Risken är väl att grisarna gräver upp och räven bär iväg med det. När jag tidigare la ut bröd kom en del rävar dit men har slutat med brödet då det ibland blev mögligt innan grisarna ärit upp det, inte bra för dem med mögligt bröd.

Får fundera, eventuellt locka lite med harskri eller något. Gott om grävling när vi la ut bröd men de har också slutat komma.

Har funderat på att lägga fiskrens och vatten i PET-flaskor och hänga upp i träden. När man kommer på kvällen skjuter man ett hål med salongaren. Inget trampande på åtelplatsen och luktar gott, skulle fungera med syrströmmingsburkar också, vet inte riktigt. Lagligt?

Publicerat

En annan fördel med att ha rävåteln närma bebyggelse är att du är helt oberoende av fullmåne för att jaga.

Jag har mina vakplatser belägna runt ett samhälle med som längst 1 mil och när det är lågt i tak, dvs mulet väder har jag bättre sikt än vid fullmåne och rävarna TÖRS gå mycket bättre än om månen lyser skarp. Allt ljus från samhället reflekteras i molen och det blir ett milt men mycket effektivt sken som ej stör rävarna men däremot hjälper vakskytten oerhört.

Visst skjuter jag räv vid fullmåne men rävbesöken är mycket stillsammare då än vid nymåne som jag lärt mig uppskatta som den bästa vaktiden.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

Tyvärr ingen bebyggelse av någon storlek i närheten, har provat grisjakt utan fullmåne med lågt i tak men det blir mörkt! Risk för skadeskjutningar.  Visst är läget besvärligt, men vi börjar få ont om kiddar på höstarna så något måste göras. Med så vaksamma djur blir det ju lite svårare och då får man kanske anstränga sig. Bra med lite snö så kan man spåra och se var de har sina stigar. Kanske slänga ut lite åtel nära en växel och sitta på backen fast rätt i vind några timmar en natt.

Publicerat

Du får väl be Amakulo komma med Borderterrierna och driva ut dem ur sina gryt  ;)

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Inga hittade på våran bit, tyvärr

Publicerat

Hör med grannarna och gör en gemensam ansträngning, klapp, hundar, åtel etc det ger ju också en gemenskap i jakten.

//Roggman66