Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Viktor_K

kolv till husqvarna 1651

Recommended Posts

Viktor_K

God morgon!

Har införskaffat mig en husqvarna 1651, dock är kolven kort för mig. Kan ju länga på den, men kolven skall ju även riktas upp något vilket lär se ut som ett jigsaw puzzle innan jag är färdig. Jag kan absolut måla kolven med 2K färg och göra en "lokalmilisbössa"av den, men vilka alternativ har man om man vill skaffa en ny kolv till en 1651 idag? Boyds? Något ställe i australien?

gaston

Då jag hade en 1651'a så köpte jag en McMillan-kolv till den, en MAUSER INTERARMS MARK X. Bössan blev helt underbar med den kolven!

https://mcmillanusa.com/mcmillan-rifle-stocks/hunting-stocks-mauser-interarms-mark-x/

Nu var det här ett gäng år sen och jag köpte direkt från McMillan. Jag vet inte om det går för sig numera...

Patrik L
3 hours ago Viktor_K sa:

God morgon!

Har införskaffat mig en husqvarna 1651, dock är kolven kort för mig. Kan ju länga på den, men kolven skall ju även riktas upp något vilket lär se ut som ett jigsaw puzzle innan jag är färdig. Jag kan absolut måla kolven med 2K färg och göra en "lokalmilisbössa"av den, men vilka alternativ har man om man vill skaffa en ny kolv till en 1651 idag? Boyds? Något ställe i australien?

Ok, nu ska jag börja med att säga att jag inte har provat det här själv än då jag inte har velat sätta sågen i en färdigbonad kolv. Jag har dock velat räta ut kolven lite på ena bössan hemma och har funderat på följande:

Ponera att man gör en kilformad skarv bakom greppet, ungefär där kolvkammen slutar, vinklat bakåt så den följer greppets bakre linje. Snittet blir alltså ungefär som ett "V" om man tittar uppifrån. När man har kapat så slipar man om den ena sidan så att vinkeln passar och sen limmar man ihop igen...

Lätt? Nej, inte det minsta, men det borde gå att få ihop utan att det ser ut som ett pussel.  Skarven kommer att löpa längs med kolvkammen en bit och sen försvinna upp, men då man limmar två bitar som tidigare har suttit ihop så borde ådring och sådant störas minimalt och dölja det rätt bra. Jag vill minnas att du är rätt duktig på trä, så det kanske är värt ett försök?

När jag tänker efter kan jag nog ha någon träbit hemma jag kanske ska prova på...

Hur du ska lösa förlängning snyggt kan jag inte svara på. Räcker det inte med en bakkappa så är det ju en skarv tvärs över trätets ådring och det blir aldrig osynligt.

/P

Viktor_K

mja, i sådana fall (har jag fått höra) kapar man från bakkappan där den är som tjockast och fram till urtaget för tummen, sedan lägger man i en bit av motsvarande valnöt och lägger ådringen rätt. sedan kapar man kolven i underkant till den uppflyttade bakkappans underkant. Då skall det bli ganska osynligt. att limma mer än 2 stycken blir gärna lite pussel, jag måste dessutom förlänga kolven med 4 cm vilket kommer få det hela att se lite märkligt ut...Men visst, funkat hade det ju gjort men har gjort liknande på en A-bolt där jag byggde om från montecarlo till rak, längde kolven och förlängde pistolgreppet. Såg inte klok ut tyckte jag så den målade jag... Blev en ganska fräsig bössa, men tänkte mer sondera marknaden efter kolvar innan man börjar labba för mycket.

Mcmillan är ju fint, men har förstått att de kräver importtillstånd, kanhända jag har fel. Går de att få med justerbar kolvkam på en sådan klassisk kolv? 

hs_merkel

Såga in längs nätskärningen. Och bakifrån mot. Hitta en större bit som sågas ur som u med raka kanter som du lägger över det hela skarven blir på undersidan och i pistolgreppet. Var så jag tänkt göra. Och blev tipsad om. Men nu verkar bössan såld så kommer inte bli av.

Viktor_K

nu var det mer alternativ till nya kolvar jag var intresserad av, om jag får be om lite fokusförändring! Vilka gångbara alternativ finns det idag? Om jag inte hittar någon så gör vi en projekttråd där vi länger och rätar en kolv. 

Simon V

Är 1651 en "vanlig" m98 eller skiljer den sig?

Viktor_K

small ring.